Kjøttskjelv Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Hei! For ett par år siden flyttet jeg inn i en møblert hybel i et kollektiv. I kontrakten står det "Leier må ha samtykke for å foreta endringer i husrommet. Det omfatter blant annet å legge nytt gulv, endre farger, sette opp utendørs antenne, flytte vaskemaskin, flytte fastmontert utstyr og møbler og lignende." Greia er at jeg veldig gjerne hadde likt å bytte seng, men utleier har tidligere sagt at det ikke vil la seg gjøre på grunn av at han leier ut flere hybler, og vil sørge for at det oppstår minst mulig slitasje fra flytting av møbler. Før tilflytting lokket utleier med at vi kunne "diskutere" å la meg ta inn min egen seng i hybelen, men jeg fikk kjapt beskjed om at å la en person ha sin egen seng ville kunne skape uro ved at flere ville kreve det samme. Det er egentlig forståelig mtp. at hyblene allerede er møblerte og at å fjerne sengene vil kreve lagringsplass. Jeg lurer da på om utleier virkelig kan kreve at jeg ikke kan flytte på noe som helst av inventar som ikke er fastmontert, selv om jeg har lagringsplassen. Hvis jeg hadde satt inn min egen seng, og omså oppbevart den gamle på samme rom, vil det være noe ulteier kan gjøre med saken? Jeg finner ikke noe bestemt om slikt i husleieloven. Er det noen som har vært borti noe lignende før? Takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Jeg mener det er lov etter kontrakta å flytte på senga. Det er fastmonterte møbler det ikke er lov å flytte på – "fastmontert utstyr og møbler" må helst bety fastmontert utstyr og fastmonterte møbler. Om en i stedet mente fastmontert utstyr og dessuten faste og flyttbare møbler, måtte det ha stått "...flytte fastmontert utstyr, møbler og lignende" eller "...flytte fastmontert utstyr samt møbler og lignende". Endret 3. juni 2018 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Jeg mener det er lov etter kontrakta å flytte på senga. Det er fastmonterte møbler det ikke er lov å flytte på – "fastmontert utstyr og møbler" må helst bety fastmontert utstyr og fastmonterte møbler. Om en i stedet mente fastmontert utstyr og dessuten faste og flyttbare møbler, måtte det ha stått "...flytte fastmontert utstyr, møbler og lignende" eller "...flytte fastmontert utstyr samt møbler og lignende". Enig med denne tolkningen. Hvis de med dette mener de har hindret at du skal kunne flytte på møbler som ikke er fastmontert så har de tabbet seg ut. Hvis de muntlig har lokket deg inn for så å trekke seg på basis av hva de tror de har skrevet så hadde jeg ikke brydd meg om hva de mener at de muntlig har sagt i ettertid. Gjør som dem og forhold deg til den skriftlige kontrakten. Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 En leietaker disponerer i utgangspunktet objektet som sitt eget, så han kan vanskelig nekte deg å flytte rundt på ting, så lenge du ikke ødelegger noe. Huseier kan ikke bestemme hvor du vil ha TVn og potteplanten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå