Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Muskelsmerter i leggene

Anbefalte innlegg

Først litt bakgrunnshistorie. Jeg kjøpte meg sykkel i 2008 og var ganske aktiv de tre første årene med omtrent 500 mil i året. Uansett hvor langt jeg syklet eller hvor tung turen ble var det sjelden jeg merka noe i beina dagen etter og jeg kunne fint ta en ny tur neste dag. Våren 2011 begynte problemene sånn smått etter at jeg ble litt for ivrig med syklinga. Etter å ha tatt to turer på to dager fikk jeg plutselig vondt i beina og jeg måtte vente 3-4 dager før jeg kunne sykle igjen. Etter dette trengte jeg alltid lengre restitusjonstid og det var ikke lenger snakk om å kunne sykle to dager på rad, om ikke første turen var veldig kort eller rolig. Prestasjonen gikk riktignok ikke ned og jeg lå på samme snittfart som før.

Våren 2013 ble ting mye verre. Jeg vet ikke helt hva som gjorde utslaget, men etter hvert begynte jeg å få veldig vondt i beina hver eneste gang jeg trente på noe som helst vis. Følelsen av tunghet i beina ble konstant og jeg kunne nesten hele tiden kjenne en varierende grad av irritasjon eller smerte. Noen ganger bare lett prikking, men andre ganger direkte sviende smerte som blant annet kunne gjøre det vanskelig å få sove. Jeg måtte blant annet ligge med beina utafor dyna for å dempe smertene.

Å gå i trapper og oppoverbakker ble alltid tungt og jeg kunne ikke lenger sykle uten å få vondt etter et par timer. Prestasjonen gikk også betydelig ned. Det føltes jo allerede som jeg var sliten i beina da jeg startet, så da var det vanskelig å holde samme fart som før. Om jeg tok det rolig og ikke syklet for langt fikk jeg ingen smerte under selve syklingen, men den kom alltid noen få minutter etter at jeg var ferdig, og dagen etter var beina så tunge og såre at det var nesten umulig å gå opp en trapp. Det tok opptil fire dager før beina var tilbake på "normalt" nivå så jeg kunne sykle igjen.

Dette gjorde at jeg mistet motivasonen fullstendig og jeg sluttet med all form for trening for å se om det ble bedre, men neida. Jeg fikk etterhvert time hos fysioterapeut og gikk der i et års tid, men kom ingen vei. Jeg hadde hatt vondt i beina i over et år og brukt flere tusen kroner på fysio uten å få en diagnose og det var jo veldig frustrerende.

Sommeren 2015 begynte jeg å sykle igjen. Jeg er jo glad i sykle og var lei av å bare sitte inne på godværsdager. Jeg måtte alltid slite med veldig tunge og såre bein dagen etter og vente minst tre dager før jeg kunne sykle igjen, men jeg nektet å la disse problemene stoppe meg. Det ble i det minste ikke noe verre, så da bare fortsatte jeg og frem til i dag har jeg for det meste holdt meg i aktivitet med sykling, skigåing og fjellturer.

For å ta en oppsummering så har jeg hatt problemer med leggene i over fem år nå. De føles alltid tunge og såre, og det kan variere fra mild prikking til sviende smerte. Hvis jeg bruker beina på noen som helst måte i mer enn en halvtime sånn at de blir varmet opp, uansett om det bare er snakk om å gå rundt i et kjøpesenter, blir det verre og det vil ta minst en dag til det er tilbake på "normalt" nivå igjen. Trening i form av sykkelturer, skiturer eller bare gåturer på flere timer gjør det så ille at bare det å gå opp en trapp nesten er helt umulig dagen etter, og det tar 3-4 dager til jeg er tilbake på "normalt" nivå. Jeg blir svært sjelden støl, men hvis jeg blir det så kommer det i tillegg til den "vanlige" smerten. Smerten er aldri så intens at jeg lider, men som nevnt kan det være svært irriterende når jeg skal sove.

Siden dette nå har vart i fem år uten noen som helst tegn til forbedring har jeg egentlig innsett at dette er noe jeg er nødt til å slite med resten av livet, men jeg håper at jeg har forklart saken godt nok og at noen kan ha noen formening om hva problemet er og hva jeg kan gjøre med det. Dette er jo ikke bare et problem i forhold til trening, for jeg kan jo ikke ta noen som helst jobb hvor jeg er nødt til å bruke beina på noe som helst vis. Jeg har for øyeblikket en vikarstilling som sjåfør hvor jeg for det meste bare sitter i bilen og det går greit.

Anonymous poster hash: b9d49...4eb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag er å få tatt blodprøver på det som er relatert til symptomene. Det kan være så mangt. Magnesium for muskulaturen, B12 for nervesystemet og sikkert andre ting. Snakk med lege, det er de som kan dette faget best. Det er vel også noen som opplever at blodårene åpner seg for mye, spesiellt vanlig blant yngre folk. Da er betablokkere en mulig løsning for å lukke blodåreveggene. Men du svimer vel neppe av så ofte, gjør du vel? Fordi ellers så lekker jo for mye væske ut i kroppsvevet. Jeg sier ikke at jeg har noen svar her, men det er ment for å få deg til å tenke på spørsmål som kanskje kan være aktuelle å utelukke.

Anonymous poster hash: 66871...5dd
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært hos lege med dette på flere år. Ble så oppgitt forrige gang siden jeg ikke kom noen vei etter flere timer med fysioterapeut, så jeg ga liksom bare opp. Får vel prøve på nytt 

Jeg er forresten 34 år, og var nesten 29 da det ble som det er i dag. Glemte forresten å nevne at jeg etter hvert fikk så vondt i beinet av å clutche at jeg måtte bytte til bil med automatgir.

Anonymous poster hash: b9d49...4eb
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært hos lege med dette på flere år. 

Da foreslår jeg at du tar en tur til legen. Det vil lønne seg å være godt forberedt til dette møtet. Lag deg gjerne noen notater med stikkord og symptombeskrivelse. Be om henvisning til spesialisthelsetjenesten. Hvis du ikke er fornøyd med fastlegens respons, da bytter du fastlege.

Det er helt umulig å gjette hva som kan være galt med deg. Din symptombeskrivelse kan være alt fra nevrologiske forstyrrelser, til forstyrrelser i blodforsyningen. Og alt annet mellom der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...