Gå til innhold

Derfor har amerikanske teknologi-giganter gitt opp å utvikle egne biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW/Audi er i dag ledende på selvkjørende biler, og nye A8 er den eneste bilen på markedet med selvkjøring på nivå 3.

 

Om det er Apple sin teknologi eller VAGs teknologi som driver nye A8 vet jeg ikke, men mye taler for at det er Apples. Hvis VAG eier den beste teknologien for selvkjørende biler gir det ingen mening at de skal samarbeide med Apple. VAG har et offisielt mål om å være bedre enn Tesla på alle områder, og dette kan være grunnen til at de velger å ta en snarvei og samarbeider med Apple.

 

Betingelsene er nok at Apple får råderett over alle data mot at Audi for tilgang til teknologien før konkurrentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VW/Audi er i dag ledende på selvkjørende biler, og nye A8 er den eneste bilen på markedet med selvkjøring på nivå 3.

 

Om det er Apple sin teknologi eller VAGs teknologi som driver nye A8 vet jeg ikke, men mye taler for at det er Apples. Hvis VAG eier den beste teknologien for selvkjørende biler gir det ingen mening at de skal samarbeide med Apple. VAG har et offisielt mål om å være bedre enn Tesla på alle områder, og dette kan være grunnen til at de velger å ta en snarvei og samarbeider med Apple.

 

Betingelsene er nok at Apple får råderett over alle data mot at Audi for tilgang til teknologien før konkurrentene.

 

Ok, så om jeg kjøper en A8 idag så har jeg level 3? Eller er det slik idag at den har en «kø-funksjon» på level 2, og at de håper å aktivere level 3 i løpet av 2018?

Lenke til kommentar

Utfordringen med å samarbeide med klassiske bilprodusenter, er at de lever i en helt annen tidsregning enn den teknologiske bransjen.

 

Den klassiske bilbransjen lager ett design, låser det, og melker det for alt det er verdt. Etter noen år kjører man en facelift, der man også skufler inn litt ny teknologi i samme slengen.

Teknologiselskapene leverer en hardware (feks telefon, pc eller bil.) Også ved hjelp av software så øker de kvalitet, funksjonalitet, samt reparerer problemer på produktet som allerede da er ute i markedet.

 

Jeg vet ikke om en eneste klassisk bilprodusent som leverer basert på «teknologisk strategi».

 

Eksempel: Så det betyr at om f.eks Apple skulle levere ios11 til BMW, så kan de nå i 2018 levere software på en hardware som er up to date. Men så går det to år før de kan levere nye funksjoner igjen. Og kanskje opp mot fire år før de kan levere tyngre endringer i programvaren.

 

Dette er måten de store klassiske bilprodusentene sine produksjoner er designet på, og det er ikke lett å endre dette over natta, eller året. Det sitter massevis av klassiske senior executives rundtomkring som ikke har troa på å bruke milliarder for å endre en produksjonsstrategi som idag tjener milliarder.

Endret av Fungus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utfordringen med å samarbeide med klassiske bilprodusenter, er at de lever i en helt annen tidsregning enn den teknologiske bransjen.

 

Den klassiske bilbransjen lager ett design, låser det, og melker det for alt det er verdt. Etter noen år kjører man en facelift, der man også skufler inn litt ny teknologi i samme slengen.

Teknologiselskapene leverer en hardware (feks telefon, pc eller bil.) Også ved hjelp av software så øker de kvalitet, funksjonalitet, samt reparerer problemer på produktet som allerede da er ute i markedet.

 

Jeg vet ikke om en eneste klassisk bilprodusent som leverer basert på «teknologisk strategi».

 

Eksempel: Så det betyr at om f.eks Apple skulle levere ios11 til BMW, så kan de nå i 2018 levere software på en hardware som er up to date. Men så går det to år før de kan levere nye funksjoner igjen. Og kanskje opp mot fire år før de kan levere tyngre endringer i programvaren.

 

Dette er måten de store klassiske bilprodusentene sine produksjoner er designet på, og det er ikke lett å endre dette over natta, eller året. Det sitter massevis av klassiske senior executives rundtomkring som ikke har troa på å bruke milliarder for å endre en produksjonsstrategi som idag tjener milliarder.

 

Vel, det er jo litt slik det må være for en bilprodusent.

Ta Tesla for eksempel, kommer med Model S, 85kwh batteri. Også gjør de som du sier, låser designet, kommer med facelift, litt små design endringer her og der som finere interiør, lys i sminke speilet, forbedringer og utbedringer osv, litt ny teknologi som en motor fremme, og bedre teknologi på motorene, drypp etter drypp (melking som du kaller det) kommer det litt større batteri, slik at om du vil ha det nye, så må du kjøpe ny bil.

 

Det er liksom bil produsenter og de er på en måte litt låst til å gjøre det slik. En må komme med disse små endringene for å holde interessen oppe, det må være en grunn til å kjøpe den siste modellen.

 

Dagens samfunn er basert på økonomi, hvor det handler en god del om å drive business for å faktisk klare å "hjulene" igang ........

 

Trolig er grunnen til at du "misliker" (?) måten bil produsenter driver forretning på nettopp det at du glemmer at de også må drive forretning. De som starter opp og glemmer dette ender opp med å gå konkurs eller bli kjøpt opp, uansett hvor bra teknologi/produkt de har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo økonomisk på heisatur når alle skal sitte på sin tue og bruke masse penger på å utvikle konkurrerende teknologi som til syvende og sist gjør det samme. Fascinerende at bransje etter bransje ikke klarer å lære av feilen andre gjør, men er vel mye gamle inntørka dresser som lever etter forretningsmodeller fra forrige årtusen som fortsatt styrer skuta av gammel tradisjon.

En felles plattform er det alle hadde vært tjent med, hvor feks bilene (rullende EDB maskiner) hadde kommunisert sammen ala et nettverk som kunne da oppdatert trafikkinfo og kartsystemer, slik at feks alternative ruter hadde raskt vært tilgjengelig ved feks trafikkulykker, omdirigeringer, veiarbeid osv.

Til og med erkerivalene GM og Ford har innsett dette og har bla utviklet girkasse sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke konkurranse en bra ting då?

 

Men ja, vi klarer jo ikke engang å lage en felles standard kontakt for plugger som bruker samme energi type..

Forsåvidt bra det, men akkurat her er fordelen med i det minste en standard som er fordeler for brukerene.

 

Bare det at det finnes en produsent som aldri velger å følge standarder på mobiltelefon, gjør det mer kostbart for forbrukerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En shaped charge på noen få gram høyeksplosiver på en målsøkende AI drone som jager deg i hundre kilometer i timen og detonerer når den kontakter hodet ditt... :( Feels bad man...

 

Ja. Nøyaktig det var mine første tanker da jeg leste artikkelen.. Seek help, man.

 

Det er jo klart at autonomi er bare en ny ting på en bil, samme som kjørecomputer, ABS o.l. var en gang i tiden. At noen faktisk utvikler biler med tanke på autonomi, er det egentlig en ting?

 

Tesla har vel alltid hatt fokus på elektrifisering, Autopilot er vel bare et navn på ett opphoret assistanse-system? Kan ikke huske at autonomi var det store målet der. Jeg tror nok at Tesla går under ganske snart, men det vil ikke ha noe å gjøre med autonomi. Men, slik som bilindustrien reagerer så er de en kjempesuksess i mine øyne, ved å påvirke industrien mot elektrisk i mye større grad enn om de ikke eksisterte.

 

Waymo-Playmo-bilen var vel aldri tenkt å være et ferdig produkt?

Den ble vel bygd for å teste ut teknologien uten å måtte inngå avtaler med eksisterende merker?

 

Forstår egentlig ikke grunnlaget for denne analysen, det ser ut som en analyse av noe som ikke eksisterer. Veldig likt som min mastergrad med tittel: "Hvorfor vi ikke bygger demninger der det ikke fins vann".

 

/Spoiler alert: Jeg har ingen mastergrad.

Lenke til kommentar

Ja. Nøyaktig det var mine første tanker da jeg leste artikkelen.. Seek help, man.

 

Det er jo klart at autonomi er bare en ny ting på en bil, samme som kjørecomputer, ABS o.l. var en gang i tiden. At noen faktisk utvikler biler med tanke på autonomi, er det egentlig en ting?

 

Tesla har vel alltid hatt fokus på elektrifisering, Autopilot er vel bare et navn på ett opphoret assistanse-system? Kan ikke huske at autonomi var det store målet der. Jeg tror nok at Tesla går under ganske snart, men det vil ikke ha noe å gjøre med autonomi. Men, slik som bilindustrien reagerer så er de en kjempesuksess i mine øyne, ved å påvirke industrien mot elektrisk i mye større grad enn om de ikke eksisterte.

 

Waymo-Playmo-bilen var vel aldri tenkt å være et ferdig produkt?

Den ble vel bygd for å teste ut teknologien uten å måtte inngå avtaler med eksisterende merker?

 

Forstår egentlig ikke grunnlaget for denne analysen, det ser ut som en analyse av noe som ikke eksisterer. Veldig likt som min mastergrad med tittel: "Hvorfor vi ikke bygger demninger der det ikke fins vann".

 

/Spoiler alert: Jeg har ingen mastergrad.

Jeg vet ikke hvorfor det innlegget kom på denne tråden, men jeg beklager. Har postet det på riktig tråd nå.

Lenke til kommentar

 

Ja. Nøyaktig det var mine første tanker da jeg leste artikkelen.. Seek help, man.

 

Det er jo klart at autonomi er bare en ny ting på en bil, samme som kjørecomputer, ABS o.l. var en gang i tiden. At noen faktisk utvikler biler med tanke på autonomi, er det egentlig en ting?

 

Tesla har vel alltid hatt fokus på elektrifisering, Autopilot er vel bare et navn på ett opphoret assistanse-system? Kan ikke huske at autonomi var det store målet der. Jeg tror nok at Tesla går under ganske snart, men det vil ikke ha noe å gjøre med autonomi. Men, slik som bilindustrien reagerer så er de en kjempesuksess i mine øyne, ved å påvirke industrien mot elektrisk i mye større grad enn om de ikke eksisterte.

 

Waymo-Playmo-bilen var vel aldri tenkt å være et ferdig produkt?

Den ble vel bygd for å teste ut teknologien uten å måtte inngå avtaler med eksisterende merker?

 

Forstår egentlig ikke grunnlaget for denne analysen, det ser ut som en analyse av noe som ikke eksisterer. Veldig likt som min mastergrad med tittel: "Hvorfor vi ikke bygger demninger der det ikke fins vann".

 

/Spoiler alert: Jeg har ingen mastergrad.

Jeg vet ikke hvorfor det innlegget kom på denne tråden, men jeg beklager. Har postet det på riktig tråd nå.

Sorry myself, lurte litt på hvem av oss som var på fleinsopp.

Den tråden må jeg søke etter, må jo være verdens beste Jeopardy-spørsmål.

Lenke til kommentar

Forsåvidt bra det, men akkurat her er fordelen med i det minste en standard som er fordeler for brukerene.

 

Bare det at det finnes en produsent som aldri velger å følge standarder på mobiltelefon, gjør det mer kostbart for forbrukerene.

Ja, mobiler burde hatt standard lade kontakt.

 

230V 50hz stikkontakt burde vært standard.

 

Elbiler burde hatt standard kontakt.

 

USA burde bruke metrisk måleenhet som standard.

 

Hvorfor er det egentlig slik?

 

Var det tidlere slik for diesel og bensin pumper også?

Hvis ja, er det ihvertfall ett håp at strøm kontakter og plugger blir standardisert i fremtiden :-)

Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Vi har ihvertfall klart å lage standard sigarett tenner til bil !! (Eller heter det 12 Volt bil plugg nå?)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

 

VW/Audi er i dag ledende på selvkjørende biler, og nye A8 er den eneste bilen på markedet med selvkjøring på nivå 3.

 

Om det er Apple sin teknologi eller VAGs teknologi som driver nye A8 vet jeg ikke, men mye taler for at det er Apples. Hvis VAG eier den beste teknologien for selvkjørende biler gir det ingen mening at de skal samarbeide med Apple. VAG har et offisielt mål om å være bedre enn Tesla på alle områder, og dette kan være grunnen til at de velger å ta en snarvei og samarbeider med Apple.

 

Betingelsene er nok at Apple får råderett over alle data mot at Audi for tilgang til teknologien før konkurrentene.

 

Ok, så om jeg kjøper en A8 idag så har jeg level 3? Eller er det slik idag at den har en «kø-funksjon» på level 2, og at de håper å aktivere level 3 i løpet av 2018?

Litt usikker, dette sier Audi:

 

Ifølge Audi vil A8 være ledende blant deres serieproduserte modeller, også når det kommer til automatisert kjøring. Fra neste år vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner basert på kunstig intelligens under navnet «Audi AI» (artificial intelligence).

 

Det skal være den første bilen på markedet med selvkjøring nivå 3 (se faktaramme under artikkelen). Og blant flere av attributtene de skryter av er en egen automatisk parkeringskontroll og trafikkork-pilot (under 60 km/t).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mobiler burde hatt standard lade kontakt.

 

230V 50hz stikkontakt burde vært standard.

 

Elbiler burde hatt standard kontakt.

 

USA burde bruke metrisk måleenhet som standard.

 

Hvorfor er det egentlig slik?

 

Var det tidlere slik for diesel og bensin pumper også?

Hvis ja, er det ihvertfall ett håp at strøm kontakter og plugger blir standardisert i fremtiden :-)

Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Vi har ihvertfall klart å lage standard sigarett tenner til bil !! (Eller heter det 12 Volt bil plugg nå?)

For å ta det siste først så er vel ikke den 12V-pluggen en skikkelig standard den heller.. ;)

 

Grunnen til at det er vanskelig å ha felles standarder er en kombinasjon av teknisk utvikling og økonomi. I fremtiden vil kanskje elbiler lades ferdig på 5-10 minutter. Avhengig av batteristørrelse snakker vi da om effekter på 0,3-1MW. Ga det mening å utvikle så kraftige ladeplugger til Think? Eller første modellen av Leaf? Hvor mye penger kan man forsvare å legge inn i å utvikle et produkt med usikker fremtid til å være 'future-proof'?

 

Og når vi først har kommet så langt at vi ser at elbiler er fremtiden, hvordan skal vi få til en smidig overgang fra de gamle pluggene til de nye? Hvis Nissan bestemmer seg for å skrote Chademo-standarden sin til fordel for CCS, hvor lenge skal de støtte lading av de gamle bilene? Skal de tilby kostnadsfri 'oppgradering' av hele den eksisterende bilparken?

 

Dessuten vil alltid komiteene som lager standardene være tregere enn enkeltselskaper med helt legitime behov for å lage produkter som krever mer enn det standarden kan tilby. Skal de selskapene sitte stille og vente på at komiteen skal jobbe ferdig?

Lenke til kommentar

Det blir litt useriøst når artikkelforfatter hevder at Teslas produksjon av Model 3 har "svingt" mellom 1000 - 3500 biler per uke, og linker til en artikkel som omhandler feilproduksjon av deler (noe som visstnok er helt vanlig i bilproduksjon), og hvor artikkelen også forteller om at produksjonen har økt. Det står ingen steder om noen svingninger, derimot en produksjonsøkning. "Forsinkelsene" i produksjonen av Model 3 kommer også tildels etter at Tesla forsøkte å øke produksjonen fortere enn opprinnelig planlagt, og satte seg "hårete mål" som de ikke klarte. (https://www.ft.com/content/ba69564d-b9ce-3f1e-9706-816a6c17a2f7)

 

Når det gjelder quest'en for selvkjørende biler, tror jeg det er vanskelig å fastslå med noen grad av nøyaktighet hvor langt de forskjellige har kommet, ettersom de holder tilbake mest mulig informasjon inntil de har noe å vise. De forskjellige partene som jobber med denne teknologien har tildels veldig forskjellig tilnærmingsmetodikk, hvilket ytterligere gjør det vanskelig å sammen ligne hvor langt de har kommet. Eksempelvis kan diskusjonen om man har behov for LIDAR eller ikke gjøre at en leverandør havner på et feilspor i forhold til andre, noe som kan forsinke utviklingen. På den annen side, kan dette også føre til en raskere og for alt vi vet, sikrere vei til mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mobiler burde hatt standard lade kontakt.

 

230V 50hz stikkontakt burde vært standard.

 

Elbiler burde hatt standard kontakt.

 

USA burde bruke metrisk måleenhet som standard.

 

Hvorfor er det egentlig slik?

 

Var det tidlere slik for diesel og bensin pumper også?

Hvis ja, er det ihvertfall ett håp at strøm kontakter og plugger blir standardisert i fremtiden :-)

Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Vi har ihvertfall klart å lage standard sigarett tenner til bil !! (Eller heter det 12 Volt bil plugg nå?)

Det var faktisk Koreanere som sørget for standard kontakt i det minste på Android plattformen. Myndighetene var såpass forbanna at ga de klar beskjed at nå lager dere en standard, det gjorde de som kjent, og andre produsenter valgte å hive seg på. Utenom Apple selvsagt, for de må ha sine egne sære løsninger på lekemobilen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...