Gå til innhold

Spørsmål angående 3.5 mm - 3.5 mm og kvalitet

Anbefalte innlegg

Fant ut at Elkjøp hadde 2 typer av disse kablene. Det var en standard type med én stjerne, 1.5 m til 80 kr, og en bedre type med 3 stjerner til ca 130 kr for 1.5 m.

Hva er forskjellen, og er det verdt prisforskjellen?

Jeg skal bruke den til en "JBL Go" høyttaler (den til 230 kr, jeg ble imponert over lydkvaliteten), spille av lyd fra mobilen med VLC player, og jeg bruker Equalizeren på den flittig. Har temmelig god "sans for lyd", eller hørsel... Men det spiller kanskje mindre rolle med dyrere kabler med en så lavkvalitets høyttaler?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er neppe hørbar, den kritiske delen er hvor lang tid det tar før den sier takk for seg der pluggen møter ledningen, det er det svakeste punktet på de fleste ledningene.

Blir denne plugget inn og ut stadig, pakkes sammen så er det det største problemet med tanke på levetid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen er neppe hørbar, den kritiske delen er hvor lang tid det tar før den sier takk for seg der pluggen møter ledningen, det er det svakeste punktet på de fleste ledningene.

Blir denne plugget inn og ut stadig, pakkes sammen så er det det største problemet med tanke på levetid.

Og nettopp av denne grunn er det smart å ikke trekke ut etter selve kabelen; men holde i pluggen når man tar den ut. 

Lenke til kommentar

Men du mener at den hørbare forskjellen er minimal?

Jeg slenger meg på det at den hørbare kvaliteten er minimal. Det er litt som diskusjonen av hva som gir best lyd av cd, FLAC og vinyl. Noen små forskjeller er det men mange mener det ene er bedre enn det andre på grunn av opplevelsen / nostalgien rundt med å pakke opp cd / vinyl / whatever og sette det på. 

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på det at den hørbare kvaliteten er minimal. Det er litt som diskusjonen av hva som gir best lyd av cd, FLAC og vinyl. Noen små forskjeller er det men mange mener det ene er bedre enn det andre på grunn av opplevelsen / nostalgien rundt med å pakke opp cd / vinyl / whatever og sette det på. 

Kjøpte den billigste kvaliteten. Det fungerer helt ok. Hvis jeg blir rik en dag, skal jeg unne meg den dyreste, se om jeg hører noen forskjell og gi tilbakemelding ^^

Lenke til kommentar

Muligens clasholson\elkjøp og andre serisøe forhandlere har gode kabeler.

Men vet ebay har mye dårlig kabler hvis man trekker litt i ledningene blir plasten rundt ødlagt og man ser kabelen så tynn som et hårstrå er nesten kun en kobberleding 1-2 mm tykk. Så kabeler kan ha litt å si på levetid.

De billigste om koster 1 dollar ryker nok fort.

Lenke til kommentar

Kostet 80 kr hos Elkjøp. Den virker halvveis ok. Er veldig forsiktig med slike ledninger, vet hvor lite de kan tåle. Har ødelagt et par øretelfoner før, prøvde å lodde/reparere, det er umulig ^^ Den røk ved loddepunktet der man har en knapp å svare tlf (det var en liten mikrofon på ledningen). Loddingen var så liten, og ledningen så tynne også. Det er umulig å reparere slikt, i hvert fall med mindre man har ekstrem teknisk erfaring og riktig utstyr. Så hvis man har revet den fra hverandre, kan man betrakte det som ødelagt.

Lenke til kommentar

Du hører ingen forsjell. Eneste forsjell er nok kvaliteten.

100% sikker på det? Vet jack kabelene kan være følsome for støy, spliter man jack kabler blir det lett sysing i høytallene eller hvis kabelen har dårlig kontakt\dårlig issolert. Man merker det nok lettere på lengere og billig kabel.

Beste er nok å bruke optisk eller HDMI\displayport eller usb til lyd, enten får man signal eller ikke. Som regel ikke dårlig lyd, bilde kan bli dårlig hvis flere brudd på kabelen men normalsett må det være veldig dårlig kabel i så fall.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan påminnne flere her å leste hele posten til TS først, han nevner at han skal bruke kabelen mot en høyttaler som koster 230,- , ikke vits med noe forslag om optisk, forstyrrelser osv.

Kabelene her vil nok ikke gi noe forskjell i lys. Har TS tid, så holder det med billiste fra ebay, tar som regel 2-3uker før de er i postkassen, og koster kanskje 1/10 av den billigste hos Elkjøp. Ofte bedre bygg kvalitet også. Kjøpte selv noen forlenger kabler via der, og ikke noe problem.

Eneste tips til TS, hvis du vet du skal plugge mye ut og inn, velg kabel med gull legering på kontaktflatene, da varer de lenger (De fleste har det i dag etter det jeg har sett). De med annen legering flasser av etter en stund, og gir dårlig kontakt. men hvis du kan, så unnvær å plugg ut og inn hele tiden, så funker ting lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved strekk så kan det ha litt å si med en tynn lisse.... Samt hvor god kontakt det har.

På korte strekk så er det mest levetid som er kritisk.

Jack er noe man plugger heftig, og alle ryker på et tidspunkt, de dyrere varer lenger men med jack så ryker de også etter en tids bruk. Er vel pga slitasje plugging, og at de pakkes sammen hele tiden.

Tror man kan finne best på bukta eller Amazon osv, flate jack ledninger liker jeg, fordi det værste jeg vet med jack uten flat er at de kveiler og surrer seg. Dessuten har aldri en flat rykt for meg, men jeg bruker det ikke så mye lenger annet til hodetelefoner.

Men jeg fikk med gratis flat til min høytaler og Sony hodetelefoner da...

Siden Jack ryker garantert, så råder jeg til å kjøpe på nettet, flate osv.. Fås sikkert for 100-200 kr med frakt, salg osv... Kan hende det er endel billigere, salg, direkte fra Kinesisk produsent uten mellomledd osv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er best å handle på Amazon Uk, jeg handler altid på Uk, fordi alle andre gjør det og pund osv...

Men går sikkert å handle fra tyske siden også, akkurat samme varene begge steder.

Var bare et random google søk -Amazon flat jack cable..

Det kommer iallefall kjappere enn fra bukta...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...