Jacklin Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Heisann! Jeg har i 2017 vært i mitt første år som selvstendig næringsdrivende, og sliter litt med å forstå skatteberegningen fra skattekalkulator, og håper på litt oppklaring. Jeg hadde et overskudd fra næringen på 96.000,- Dette er alt som er tatt inn i løpet av 2017 (altså etter utgifter, har innen annen jobb ved siden). Under skattekalkulatoren står det «Overskudd annen næring» «Personinntekt annen næring» Det står at begge skal fylles ut, og slik jeg forstår det- også samme beløp. Med dette skal jeg i følge skattekalkulator betale 20.000. Av telefonsamtale med skatteetaten ved beregning av forskuddsskatt fikk jeg beskjed om at skatten da ville bli omlag 8-9.000,- Dette er altså et overskudd på 96.000,» uten annen inntekt. Lurer også på hvordan jeg kan beregne skatten min, og om jeg får sjekket opp og betalt restskatt. Det står at man inngår renter ved å betale før 31.mai, men jeg finner ingen informasjon om beløp.. Regnskapet er sendt inn via Fiken. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Dette er altså et overskudd på 96.000,» uten annen inntekt. Du må legge inn den andre inntekten i skattekalkulatoren også for å få beregnet riktig skatt når du har både inntekt fra enk og lønn fra annet arbeid. Endret 2. juni 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 ca.20k (20.622,-) stemmer (ut fra kalkulatoren), om du ikke har fradrag for renteutgifter, skatt på rente/kapitalinntekter (eller annen lønnsinntekt), eller formuesskatt. Ikke godt å si hvordan de kom fram til bare 8-9.000 på telefon, men det stemmer altså ikke. Skatten din har du altså allerede regnet ut korrekt, og som næringsdrivende får du ingen "forhåndsutregning" fra Skatteetaten; enten må du vente til skatteoppgjøret er ferdig (august-oktober) før du betaler restskatten (inkludert noe småpenger i renter), eller forholde deg til dine egne utregninger og betale inn tilleggsforskudd ut fra det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå