ChiaroScuro Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Dette er ikke en debatt, men mer en utvikling hvor jeg ber om hjelp til forståelse.. Jeg har oppfattet at her på diskusjon.no trenger man en viss kunnskap i filosofi. Den kan ikke avfeies som unødvendig/unyttig - slik jeg har gjort i 60 år. Derfor har jeg startet på et grunnleggende studium på Yale, tilgjengelig på nettet og gratis Av andre ble jeg oppfordret til å lese Free Hands Philosophy. Gratis tilgjengelig på Google Books. Gratis, men uten alle sidene. Av gammel vane bladde jeg frem til siste kapittel (Hvem gidder vel lese en bok uten å vite hvem, hva, hvor eller hvorfor?) og stanget hodet i kapittelet "Uni Fractal Cosmical Quandrum" side 75, som slutter med spørsmålet: "er det bare et tre". Som ny* tilhenger av å bruke "Occams razor" reduserte jeg problemet til å handle om solsikker. Har solsikker en termisk bevissthet, der de står og følger sola, eller består stilken av et slags botanisk bimetall? * Har gjort det før, men visste ikke hva det het. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Kan du omformulere spørsmålet? Det er vanskelig å finne en intensjon bak spørsmålet – forfatteren virker å hinte mot at alt i universet er laget av det samme materiet, enn om noe snublende da det er ingen slik sikkerhet gjennom det at ting ligner ved å ha sammenlignbare mønstre. Et noe interessant innskudd til monologen på side 74 73, er at trær, busker og gress ikke akkurat vokser fra bakken. Sant nok er det der røttene finnes, men store deler av byggestenene som blir til plantens utvidelse kommer fra luften, og på mange måter vokser planten ved endene av sin egen utstrekning, og ikke fra bakken. Det er slik trær vokser rundt objekter. Endret 1. juni 2018 av cuadro Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 2. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Kan du omformulere spørsmålet? Det er vanskelig å finne en intensjon bak spørsmålet – forfatteren virker å hinte mot at alt i universet er laget av det samme materiet, enn om noe snublende da det er ingen slik sikkerhet gjennom det at ting ligner ved å ha sammenlignbare mønstre. Et noe interessant innskudd til monologen på side 74 73, er at trær, busker og gress ikke akkurat vokser fra bakken. Sant nok er det der røttene finnes, men store deler av byggestenene som blir til plantens utvidelse kommer fra luften, og på mange måter vokser planten ved endene av sin egen utstrekning, og ikke fra bakken. Det er slik trær vokser rundt objekter. Takk for at du tar meg på alvor. Plantenes utvidelse kommer fra CO2 og sollys, og vann og mineraler fra bakken. Jeg har ikke et problem med det. Jeg skal omformulere spørsmålet, men må ha litt hjelp fra Plato og Shelly Kagan. Begge tilgjengelig på Youtube. Plato for "jeget". Er den i hjernen - eller sjelen dersom sjel finnes? Kagan spør om det kun er mennesket som har bevissthet? Hva med dyr og planter? Har planter bevissthet? Hvis ja, kan den være intelligent? . Er det bevisst? Jeg tror svaret ligger i Australia. Dersom solsikkene der nede roterer mot-urs, et det et bevis på intelligens? Hjalp det? Edit: Beklager mitt rotete hue! Jorda roterer selvfølgelig samme vei der nede. Det er bare enorme greier, som værsystem, som påvirkes av coriolis effekten og roterer motsatt vei. Ikke småting som blomster og vann som renner ut av et sluk. Endret 2. juni 2018 av ChiaroScuro Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Hvis vi antar at bevisst fordrer et nervesystem i en eller annen kompleksitet, og vi antar at feks gorillaer er bevisst. Da blir det et spørsmål om grensesetting. Hvor komplekst må nervesystemet være for å kunne kalles bevisst? Siden bevisst strengt tatt bare kan bevises om deg selv blir det litt opp til enhver å sette den streken. En tilleggstanke kan være hvor komplekst sanseaperatet til en maskin må være før vi setter dem på samme side av streken som oss. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2018 For argumentets skyld stipulerer jeg at pattedyr enten er quale* eller opplever quale*. De er derved selv bevisste. At en maskin med AI (ikke al, men ai) ser jeg på som lite sannsynlig og ekskluderer dem fra denne tråden. Gjelder quale også for solsikken? Hvis Ja, opplever blåveisen det som drap når den plukkes? *se Qualia Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) Ref linken din så er det debatt om Qualia er fysisk eller ikke. Hvis vi antar ikke fysisk ser jeg ikke noen god grunn til å anta at ikke alt har det. Hvis vi antar fysisk så må det være en viss kompleksistet på sanseapperat/hjerne for å kunne oppstå. Du har alt, for argumentets skyld, alt satt streken ved pattedyr. Hva er grunnen til å ikke inkludere feks fugler og fisk? Uavhengig av hva du svarer kan samme argument brukes om solsikker. Dog muligens med annet svar. Sett fra et moralsk standpunkt er det kanskje lurt å sette streken lavere enn man tror. Det blir jo litt dumt om vi behandler noe som har quale som om det ikke hadde det. Tilleggstanke. Hva er konsekvensen av å plukke blåveis om den opplever det som drap? Bør vi slutte? Endret 6. juni 2018 av noob11 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2018 Ref linken din så er det debatt om Qualia er fysisk eller ikke. Hvis vi antar ikke fysisk ser jeg ikke noen god grunn til å anta at ikke alt har det. Hvis vi antar fysisk så må det være en viss kompleksistet på sanseapperat/hjerne for å kunne oppstå. Du har alt, for argumentets skyld, alt satt streken ved pattedyr. Hva er grunnen til å ikke inkludere feks fugler og fisk? Uavhengig av hva du svarer kan samme argument brukes om solsikker. Dog muligens med annet svar. Sett fra et moralsk standpunkt er det kanskje lurt å sette streken lavere enn man tror. Det blir jo litt dumt om vi behandler noe som har quale som om det ikke hadde det. Tilleggstanke. Hva er konsekvensen av å plukke blåveis om den opplever det som drap? Bør vi slutte? Usikkerhet og litt feighet. Takk for at du stakk hull på ballen for meg. Da senker jeg streken litt lavere, på veien ned, og inkluderer fugler og fisk. De kjenner da smerte og føler frykt. Er det OK, filosofisk, å pumpe levende fisk ned i et lasterom? Er det virkelig OK at vi dreper alt vi har lyst til å spise, eller kle på oss? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Vi kan ikke leve uten at noe dør. Om vi spiser alt, eller er veganer, så dør noe for at vi skal leve. Alle samfunn jeg vet om tillater å drepe for å unngå å dø. (nødverge) Med mindre man skal argumenter for at menneskeheten bør avsluttes så må man aksepter at noe dør som følger. Så kan man sette streken forskjellige steder for hva det er greit å drepe og hvordan man skal behandle det man skal drepe. Jeg kan ikke nok om hva som skjer med fisk i lasterom til å si noe om det. Jeg synes allikevel man bør søke å minimere lidelser som følger av våre handlinger. Ang streken, så har jeg lest artikler som hevder at planter kan kommunisere med hverandre og at de kan sette igang forsvar om feks naboplanten blir angrepet. De kan være mer komplekse enn mange tror. Tilleggstanke. Hva gjør du når du finner ut hvor du skal sette streken? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 Vi kan ikke leve uten at noe dør. Om vi spiser alt, eller er veganer, så dør noe for at vi skal leve. Alle samfunn jeg vet om tillater å drepe for å unngå å dø. (nødverge) Med mindre man skal argumenter for at menneskeheten bør avsluttes så må man aksepter at noe dør som følger. Så kan man sette streken forskjellige steder for hva det er greit å drepe og hvordan man skal behandle det man skal drepe. Jeg kan ikke nok om hva som skjer med fisk i lasterom til å si noe om det. Jeg synes allikevel man bør søke å minimere lidelser som følger av våre handlinger. Ang streken, så har jeg lest artikler som hevder at planter kan kommunisere med hverandre og at de kan sette igang forsvar om feks naboplanten blir angrepet. De kan være mer komplekse enn mange tror. Tilleggstanke. Hva gjør du når du finner ut hvor du skal sette streken? Det vet jeg ikke. Jeg tror streken settes etter at menneskeheten har utslettet nesten alt liv på jord. Ingen annen skapning er i stand til å gjøre det. Kanskje det tar et par milliarder år - og så er vi igang igjen - forhåpentligvis uten skapninger med for høy intelligens. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Vel. Fruktfluer opplever glede av å få orgasme, og foretrekker steder hvor de kan oppleve følelsen. https://nypost.com/2018/05/09/researchers-discover-fruit-flies-have-mind-blowing-orgasms/ Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2018 Vel. Fruktfluer opplever glede av å få orgasme, og foretrekker steder hvor de kan oppleve følelsen. https://nypost.com/2018/05/09/researchers-discover-fruit-flies-have-mind-blowing-orgasms/ Hmmm, får en blomst også når den befruktes av et insekt? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Hmmm, får en blomst også når den befruktes av et insekt? Usikker viten, men..: https://www.scientificamerican.com/article/do-plants-think-daniel-chamovitz/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå