Gå til innhold

Canon Digital Video MVX150i

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med dårlig lys? Hvis du mener innebelysning, så ja det fungerer sikkert like bra som de andre kameraene i den prisklassen. Hvis du mener mørkt som natten så ville jeg satset på et Sony kamera med Nightvision. Bildet blir da grønt, men mye bedre enn hva Canon sine kameraer klarer å prestere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prisen og lysfølsomheten følger ikke hverandre. Mange av de billige kameraene har færre pixler, f. eks. 800.000 eller lavere og altså er pixlene større . Større pixler gir mer følsomhet. Er følsomheten og pris viktig, så foreslår jeg at du kjøper et billig Panasonic f. eks DS30 eller 50. DS 30 burde du kunne få for under 5000,- hvis ikke modellene er gått ut n¨å da. De heter vel 33 og 55, og de modellene har jeg ikke prøvd. :no:

Lenke til kommentar

Prisen og lysfølsomheten følger ikke hverandre. Mange av de billige kameraene har færre pixler, f. eks. 800.000 eller lavere og altså er pixlene større . Større pixler gir mer følsomhet. Er følsomheten og pris viktig, så foreslår jeg at du kjøper et billig Panasonic f. eks DS30 eller 50. DS 30 burde du kunne få for under 5000,- hvis ikke modellene er gått ut n¨å da. De heter vel 33 og 55, og de modellene har jeg ikke prøvd. :no:

Lenke til kommentar

De nye Panasonic modellene, heter GS30 og GS50. Forskjellen på disse er at GS50 har funksjon for stillbilder på minnekort. Disse er nok noe dyrere enn de aller billigste, men anbefales fremfor de.

Lav pris ER i mange tilfeller ett varsko om dårlig lysfølsomhet. Se bare på Canons 500 og 600-serie. Har aldri sett kamera billigere enn GS30 som har imponert meg. Da er dyrere kamera alltid bedre. Og det er ikke bare pixlene som avgjør lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Jeg brukte MVX150 som del av videoproduksjon-emnet på HIL. Kameraet imponerte meg og lærere voldsomt i dagslys i alle fall. Læreren trodde bildene var tatt med et PD150, et kamera som ligger to prisklasser over.

MEN jeg veit desverre ikke noe om lysfølsomheten i dårlig lys. Som Gunnar nevner er det bedre med et kamera med FÅ piksler i lite lys (eks: trv900, pd150, vx2000, xl-1 og xm-1 har alle ca 3x340 Kpixels) dette for at hver piksel skal ha så stort som mulig areal for å slippe maksimalt med lys inn. Så stor(e) CCD(er) med LITE piksel(er)=god lavlysvideo.

SÅ når MVX150 har en kvarttomme stor CCD med 800 Kpiksler, så tror jeg vi kan si det har relativt BRA video i lavlys. For eksempel har flere Sony-kamera kvarttoms CCD men over en million piksler, noe som i teorien skal gjøre det mindre lyssterkt.

Jeg veit også at f.eks TRV950 vs TRV900 har 3x1070Kpiksler vs 3x340Kpiksler. Og TRV950, til tross for at det er et fire år nyere kamera enn 900, om lag 2 f-stopp svakere enn forløperen. Men selvfølgelig er bildet i 950 mye bedre signalbehandlet enn i 900.

Så JEG tror i hvert fall at Canon MVX150i vil være et veldig bra kjøp. Med den vanvittig gode videokvaliteten jeg VEIT det har, og med SANNSYNLIG gode lavlysegenskaper.

Du finner kanskje noe på www.camcorderinfo.com også

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Jeg brukte MVX150 som del av videoproduksjon-emnet på HIL. Kameraet imponerte meg og lærere voldsomt i dagslys i alle fall. Læreren trodde bildene var tatt med et PD150, et kamera som ligger to prisklasser over.

MEN jeg veit desverre ikke noe om lysfølsomheten i dårlig lys. Som Gunnar nevner er det bedre med et kamera med FÅ piksler i lite lys (eks: trv900, pd150, vx2000, xl-1 og xm-1 har alle ca 3x340 Kpixels) dette for at hver piksel skal ha så stort som mulig areal for å slippe maksimalt med lys inn. Så stor(e) CCD(er) med LITE piksel(er)=god lavlysvideo.

SÅ når MVX150 har en kvarttomme stor CCD med 800 Kpiksler, så tror jeg vi kan si det har relativt BRA video i lavlys. For eksempel har flere Sony-kamera kvarttoms CCD men over en million piksler, noe som i teorien skal gjøre det mindre lyssterkt.

Jeg veit også at f.eks TRV950 vs TRV900 har 3x1070Kpiksler vs 3x340Kpiksler. Og TRV950, til tross for at det er et fire år nyere kamera enn 900, om lag 2 f-stopp svakere enn forløperen. Men selvfølgelig er bildet i 950 mye bedre signalbehandlet enn i 900.

Så JEG tror i hvert fall at Canon MVX150i vil være et veldig bra kjøp. Med den vanvittig gode videokvaliteten jeg VEIT det har, og med SANNSYNLIG gode lavlysegenskaper.

Du finner kanskje noe på www.camcorderinfo.com også

LYKKE TIL!

I bunn og grunn kan det lønne seg å kjøpe ett kamera UTEN mange megapixlers oppløsning på stillbildene. Video har jo ett visst antall pixler uansett, så har kameraet f.eks 3 megapixler, så gjelder det kun stillbildene. En TV kan ikke vise mer enn 720x575 pixler uansett.

Men så er det gjerne slik at kamera over 10.000 stort sett har meget bra bildekvalitet i lavt lys selv om stillbildefunksjonen har 3 megapixler da. Så man bør ikke avskrive ett kamera kun av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...