Lunaris Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Gjett hva, ruteren bestemmer hvordan den prioriterer trafikk. Windows går ikke inn og hacker routeren og setter prioritet fra MS servere til #1. Ellers om du bare vil klage masse over Windows så kan du sikkert lage en tråd om det. Kan hvertfall si at det ikke virker som om du prøver å gjøre det enkelt for deg selv. Er vel en av grunnene til at MS skiftet til nåværende modell. Folk vil ikke oppdatere SW, fordi de vil gjøre alt som de gjorde, alt skal være som det var, og alt nytt er ubrukelig. Så da er gradvise endringer tingen. Så blir ikke folk så sinte når noe nytt kommer fordi det er litt om gangen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Gjett hva, ruteren bestemmer hvordan den prioriterer trafikk. Windows går ikke inn og hacker routeren og setter prioritet fra MS servere til #1.Windows velger dynamisk når den skal laste ned, og hvor mye båndbredde den skal bruke på det, ut ifra en algoritme som vurderer annen bruk av båndbredde fra den PCen. Dette heter BITS (background intelligent transfer service). Du må ikke tro at Windows update bare sender en vanlig http-request og fyller linja så lenge ruteren ikke stopper den. Sånn er det i hvert fall ikke ment å fungere. Folk vil ikke oppdatere SWNoe som er helt legitimt. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Si linjen din er 100 mbit. PCen din spør om ale for å oppdatere og ruteren tar inn dette fra server eksternt og gir det il PCen. Nå si at du aktiverer programvare på ruteren som begrenser dette til 90 mbit. Nå bruker du 90% av nettet til å oppdatere, som vil si at du lett kan gjøre veldig mye annet samtidig. Det har faktisk ikke noe å si hva Windows spør etter eller vil ha om ruteren ikke gir det. Windows har 0 kontroll over ruteren din. Og det er lett å sette det opp slik at hverken Windows eller noen andre tar all båndbredden din og gjør alt annet umulig å gjøre. Lett å gjøre ting om du bare vil. Mye bedre enn å bare klage. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Ruteren har ingen kontroll over hva ISP sender... Hvis du har 100 mbit linje er det ikke noe rart at du ikke har problemer. Endret 4. juni 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 ? De har allerede produkter som Xeon Phi. Intel's parallelliseringssatsning som ble en like stor suksess som Intel's 64-bit satsning? Jeg er ikke noen ee-ingeniør, men antar problemet til x86 er at det ligger en enorm mengde passive kretser 99% av tiden som lekker, samt at store interne casher ligger med høy refreshrate i bakgrunnen for å være klar til bruk. Tror de trenger en helt ny arkitektur for å bli kvitt dette, og denne vil ikke være bakoverkompatibel med x86 / amd64 instruksjonssett. ARM's tilnærming med forskjellige kjerner en en måte, gjennombrudd i ram og cache-tekonologi vil være en annen. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Intel's parallelliseringssatsning som ble en like stor suksess som Intel's 64-bit satsning? Jeg er ikke noen ee-ingeniør, men antar problemet til x86 er at det ligger en enorm mengde passive kretser 99% av tiden som lekker, samt at store interne casher ligger med høy refreshrate i bakgrunnen for å være klar til bruk. Tror de trenger en helt ny arkitektur for å bli kvitt dette, og denne vil ikke være bakoverkompatibel med x86 / amd64 instruksjonssett. ARM's tilnærming med forskjellige kjerner en en måte, gjennombrudd i ram og cache-tekonologi vil være en annen. Hva snakker du om? Nei paralleliseringen fungerer ikke så bra, men det er ikke fordi den taper til ARM. De taper til Nvidia. Nvidia ligger på 5400 kjerner ved 300W. 4 Cortex A76 trekker rundt 5W. Skalert opp blir det 6800W om du skal ha like mange kjerner. Åpenbart er jo en A76 kraftigere enn en CUDA kjerne, men som du ser så kan heller ikke ARM komme i nærheten av NVidia på parallellisering. Både Intel og ARM mangler og skikkelige kretser for maskinlæring. Tensor cores kaller Nvidia dem. Finnes og i A11 og Kirin 970 som spesialkretser i tillegg til A76. CPUer er for generelle oppgaver. Det vil si at de kan gjøre alt, men ikke alt like effektivt. Mer spesialiserte kretser vil alltid slå en CPU. Så selv om GPU sånn sett slår CPU på en del oppgaver, er det og mange der GPU ikke er så effektivt. Da er CPU bedre. Og det vi ser av utvikling er at vi får mer og mer spesielle kretser til å kjøre spesifikke oppgaver raskt. Eksempelvis AI. Du kan kjøre dette på en Intel CPU og. Men spesialkretsene kjører det mye mer effektivt. Derfor Intel kjøpte FPGA produsent. For å kunne putte FPGAer og reprogrammere til den kretsen supercomputeren trenger hele tiden. Og jeg ser ikke helt hvor du har det fra at Intel sine CPUer har 99% ubrukte kretser? Det er en generell utregningsenhet så alt vil ikke brukes alltid, men slik er jo ARM sine og. Det å ha mye cache er jo superbra. Hvorfor skulle du ikke bruke cache? Hvor har du det fra at det ikke brukes? Du vet at cache er lagringen før RAM. Så om de ikke bruker cache bruker de heller ikke RAM. Noe som åpenbart er feil. Hvorfor skulle Intel kaste alt de har? De har sånn 95% markedsandel i servermarkedet. I supercomputing brukes noe RISC, men ikke mye. Intel er dominerende. Det er enda ingen som har fått til å lage RISC basert CPU som slår Intel. Det spås vel at ARM skal få en del mer markedsandel med små kjerner som trekker lite strøm. Men de kan jo aldri slå Intels på ytelse. ARM kommer ikke til å bruke ulike kjerner i en supercomputer. En supercomputer har ingen strømsparingsmodus, den går ikke på batteri. Og det er eneste grunnen til at ARM har svakere kjerner, spare strøm for mobile enheter. Vi har et gjennombrudd i RAM teknologi allerede. Heter HBM2 og kommer på NVidia Tesla V100 til en supercomputer nær deg. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Si linjen din er 100 mbit. PCen din spør om ale for å oppdatere og ruteren tar inn dette fra server eksternt og gir det il PCen. Nå si at du aktiverer programvare på ruteren som begrenser dette til 90 mbit. Nå bruker du 90% av nettet til å oppdatere, som vil si at du lett kan gjøre veldig mye annet samtidig. Det har faktisk ikke noe å si hva Windows spør etter eller vil ha om ruteren ikke gir det. Windows har 0 kontroll over ruteren din. Og det er lett å sette det opp slik at hverken Windows eller noen andre tar all båndbredden din og gjør alt annet umulig å gjøre. Lett å gjøre ting om du bare vil. Mye bedre enn å bare klage. Jeg bruker faktisk Indian Pale Ale når jeg oppdaterer hjemme. Og nei, Windows servere er utrolig dårlige til å pushe absurd store data. Jeg skal ha 30Mbps ned. Det skjer aldri fra Microsoft. 10 torrents fra tilfeldige kilder er hurtigere. -MYE hurtigere. Jeg stikker fingern i jorda og slår meg til ro med at det er millioner av andre på samme server som gjør samme ting. -Men å si at feilen ligger i ruter, bredbåndsavtale, nettverkskort. -Det er ren løgn. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Ruteren har ingen kontroll over hva ISP sender... Hvis du har 100 mbit linje er det ikke noe rart at du ikke har problemer. Ruteren har definitivt kontroll, den kan lett blokkere. Den kan og prioritere trafikk. Og det er den som snakker med ISP. Er det Windows som spør ISP om data? Nei, det er jo ikke det. Jeg har 20 mbit, 100 er enkelt tall for illustrasjon. Men det har ikke noe å si om du har 100. Prøv å laste ned et 70 GB spill fra steam, du kan fortsatt ikke gjøre noe fordi alle 100 mbit blir brukt av Steam. Men bare se her: Det er enkelt. Og det virker. Tror du de bare lagde alt dette, men så er det bare tull? For meg er spill og browsing satt prioritert over nedlasting. Og gjett hva som skjer? Selv om jeg laster ned ting, så prioriterer den data til nettlesing og spill over nedlasting. Så selv om den laster ned og jeg browser så merker jeg ingenting. Hvorfor? Fordi det har høyere prioritet. Så da henter/sender routeren den dataen først og bruker resterende kapasitet til nedlasting av Windows update. Det tar faktisk mindre enn 5 minutter å gjøre. Men om du heller ønsker å klage over Windows og hvor horribelt det er og hvordan det ødelegge arbeidsdagen din så kan du selvfølgelig gjøre det. Men om du har satt opp prioritering på routeren din så kan ingen enheter i nettet overstyre det. Det er liksom poenget med en router da. Å route trafikk. Det er den som bestemmer. Med mindre du tenker Windows sender e-mail til ISPen og ber den ikke gi den daten som blir spurt om men kun fra MS sine servere. Og hvis routeren prøver på noe morsomt så ber Windows ISPen om å ta hevn med å igangsette DDoS og krasje routeren. Eller andre morsomme teorier som er morsomme, men ikke reelle. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jeg bruker faktisk Indian Pale Ale når jeg oppdaterer hjemme. Og nei, Windows servere er utrolig dårlige til å pushe absurd store data. Jeg skal ha 30Mbps ned. Det skjer aldri fra Microsoft. 10 torrents fra tilfeldige kilder er hurtigere. -MYE hurtigere. Jeg stikker fingern i jorda og slår meg til ro med at det er millioner av andre på samme server som gjør samme ting. -Men å si at feilen ligger i ruter, bredbåndsavtale, nettverkskort. -Det er ren løgn. Jeg sier ikke feilen ligger der. Jeg sier du kan kontrollere trafikken i routeren. Og det er ikke løgn. En router kan kontrollere nettverkstrafikk, det er derfor du har en router og ikke kabel fra veggen rett inn i PC. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Prøv å laste ned et 70 GB spill fra steam, du kan fortsatt ikke gjøre noe fordi alle 100 mbit blir brukt av Steam. Jeg har ikke dette problemet når jeg laster ned oppdateringer på Linux. Faktisk kan jeg uten problemer bruke youtube i 1080p, laste ned en 2GB fil for fulle mugger, og se på vgtv OG bla igjennom nrk.no samtidig uten hikke av noe slag. Jada, sikkert ruteren som er problemet. Edit: Ruteren min har heller ikke de innstillingene. Det samme kan det være. Endret 4. juni 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 V76 vil kanskje ikke komme til mobiler så fort, når man ser resultatet av 4K vs HD1080 video vist på en vanlig dataskjerm tatt med mobilkamera - kan 8K video-opptak på mobil bli positivt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå