Gå til innhold

Arm lanserer helt ny mikroarkitektur. Lover PC-ytelse med strømforbruket til en mobiltelefon

Anbefalte innlegg

PC-ytelse trenger ikke nødvendigvis å bety ren tallknusing. Jeg ser for meg at det er en SoC med ekstremt lavt strømforbruk i idle, og som kan levere tilsvarende god smidighet og responstid på alle vanlige oppgaver slik som nettlesing, epost og video. Det er ikke sikkert at du vil merke så mye forskjell mellom en i3 og en i7 på dette, selv om en i7 ofte er betydelig bedre i single thread ytelse.

Finnes allerede PCer med Windows og ARM SoC. Ikke akkurat på nivå med i3 nei. SoCer for mobiler er 5W, Intel ligger på 15W.

PCene med ARM CPUer har lengre batteritid, det har de, men ytelse er ikke i nærheten av Intel.

Det de mener er sikkert bare at den kan få lignende ytelse i Geekbench som forteller oss absolutt ingenting siden det er helt ubrukelig til å brukes slik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir jeg møtt av en melding neste dag som sier "We are ready to apply some new updates" og jeg må finne på noe annet å gjøre.

Windows oppdaterer ikke bare plutselig en dag. Du kan faktisk planlegge tidspunkt for oppdatering og alt. Du kan sette den til å oppdatere på slutten av arbeidsdagen. tom sette den til å starte på nytt og oppdatere.

Ja hvis du bare sier nei vil ikke oppdatere og blir "overrasket" av oppdateringen. Men selv da skal det godt gjøres å bruke mer enn 1 time selv på de veldig store oppdateringene.

Hvorfor skylder du på MS når du med litt bedre planlegging kunne forhindret at dette skjer?

Lenke til kommentar

Tenker på alt som handler om tallknusing i en eller annen form. Meteorologi, kreftforskning, annen forskning.

Ja og tallknusing er forskjellig av natur. Trenger du bare masse kjerner så slår ingenting GPU. Trenger du en kraftig CPU med få kjerner vinner Intel. Så det må være noe spesifikt om du skal bruke en ARM CPU.

Lenke til kommentar

Ja, men foreløpig kjører det meste med x86-emulering som får maskinene til å kjøre i sirup. -Jeg aner faktisk ikke hvilke bruksområder de computerne er beregnet til. Jeg kan personlig ikke finne noe jeg ville brukt dem til.

Oppleve den nostaligiske netbook-opplevelsen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

PC-ytelse trenger ikke nødvendigvis å bety ren tallknusing. Jeg ser for meg at det er en SoC med ekstremt lavt strømforbruk i idle, og som kan levere tilsvarende god smidighet og responstid på alle vanlige oppgaver slik som nettlesing, epost og video. Det er ikke sikkert at du vil merke så mye forskjell mellom en i3 og en i7 på dette, selv om en i7 ofte er betydelig bedre i single thread ytelse.

Det viktigste blir å få til en reklamefri hverdag. Da vil batteritid kunne øke og varme bli redusert på disse ARM-baserte dingsene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir jeg møtt av en melding neste dag som sier "We are ready to apply some new updates" og jeg må finne på noe annet å gjøre.

Løsningen er å ha to PC-er, den ene må for all del ikke være koblet til internett samtidig som den andre. Windows Updates må settes på pause på den også, tilfelle du kobler tilfeldigvis til internett for en eller annen oppgave du må løse :p

Lagringsenheten må være enkel å nappe ut, og sette i en USB diskavleser, tilfelle det var en fil som lå stengt bak en ekkel pågående WU-økt du absolutt behøvde :idea::p

Skader ikke med en filsynkroniseringsløsning da heller..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows oppdaterer ikke bare plutselig en dag. Du kan faktisk planlegge tidspunkt for oppdatering og alt. Du kan sette den til å oppdatere på slutten av arbeidsdagen. tom sette den til å starte på nytt og oppdatere.

Ja hvis du bare sier nei vil ikke oppdatere og blir "overrasket" av oppdateringen. Men selv da skal det godt gjøres å bruke mer enn 1 time selv på de veldig store oppdateringene.

Hvorfor skylder du på MS når du med litt bedre planlegging kunne forhindret at dette skjer?

Man kan jo innstallere Linux, og ha virtuelle Windows-maskiner gående på den. Da kan man klone en Windows-innstallasjon. Tilfelle WU-er så vanskelig å hanskes i en av VM'ene :)

Lenke til kommentar

Den laster uansett ned oppdateringer, noe som gjør internettet nærmest ubrukelig. Den laster ned 1803 nå, midt i "busy hours", og alt går i sirup.

Edit: By the way, dette gjelder ikke meg, men dette er sabla upraktisk om man har en datakvote. Det går kun an å blokkere oppdateringer over trådløse tilkoblinger, ikke over kabel.

Og man kan ikke blokkere for oppdatering hele døgnet, noe som gjør at alle vinduer og filer man har oppe må lukkes, noe som er upraktisk. Normalt ønsker man jo å fortsette der man slapp neste dag (hibernate, eller la PCen stå på).

Å oppdatere på slutten av dagen, nei det går ikke an. Fordi den trenger ofte å restarte når den installerer oppdateringen. Og når den prøver å restarte, så booter PCen såklart Linux (som jeg bruker 98% av tiden, så å sette Windows som standard kan du bare glemme). Så man må sitte og se på at Windows oppdaterer seg, for å trykke Windows hver gang den restarter, noe den gjerne gjør flere ganger.

Edit: Det ser også ut til at Microsoft driter en lang marsj i active hours: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update-winpc/windows-10-updates-during-active-hours-while-im/07dee705-e3e8-43af-9b6c-b6fdf91b9005

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver å oppdatere 1803, og det som er irriterende, er at jeg aner ikke hvor langt den har kommet. For prosentindikatoren hopper og spretter. Plutselig er det installing 1%, etter at det nettopp var 50%, og så downloading igjen (!)...

Jeg lurer på hva som skjer om jeg går lei og setter på active hours, om den gir seg eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har aldri vært flinke med å gi sanntidsinformasjon om hvor langt en innstalleringsprosess / oppdateringsprosess har forløpt :)

De er dårligst i klassen muligens, på å gi ordentlig informasjon? Jeg har heller aldri forstått meg på alle de bakstreverske aktivitetene som skjer under en Microsoft-innstallasjon, når mange andre klarer å lage portable software, så virker det omtrent som om at Microsoft helst skal kompilere alt, eller noe helt annet, men dårlig opplevelse blir det jo uten tvil.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja og tallknusing er forskjellig av natur. Trenger du bare masse kjerner så slår ingenting GPU. Trenger du en kraftig CPU med få kjerner vinner Intel. Så det må være noe spesifikt om du skal bruke en ARM CPU.

La meg snu spørsmålet da. Til hva slags formål kan en bygge en strømgjerrig supercomputer av disse her da?

Lenke til kommentar

La meg snu spørsmålet da. Til hva slags formål kan en bygge en strømgjerrig supercomputer av disse her da?

Autonome eller portable enheter som skal behandle sensordata, gjerne i mer komplekse IoT enheter.

Men forskjellen mellom ARM og Intel ytelsesmessig ligger ikke i RISC eller x86-paradigmet. Dette er bare instruksjonssett, og kan sikkert kompanseres med smartere programvare. Når ARM kommer ned til intels 12 eller 14 nm produksjon, med sin big.LITTLE-struktur, da bør intel vurdere sine massive prosesser som står å idler på 20-30W...

Lenke til kommentar

Autonome eller portable enheter som skal behandle sensordata, gjerne i mer komplekse IoT enheter.

Men forskjellen mellom ARM og Intel ytelsesmessig ligger ikke i RISC eller x86-paradigmet. Dette er bare instruksjonssett, og kan sikkert kompanseres med smartere programvare. Når ARM kommer ned til intels 12 eller 14 nm produksjon, med sin big.LITTLE-struktur, da bør intel vurdere sine massive prosesser som står å idler på 20-30W...

SD835 er produsert på Samsungs 10nm-prosess...

Neste generasjon med A76 nevnt i denne artikkelen skal produseres på 7nm

Intel er allerede såpass forsinket at deres 10nm vil komme omtrent samtidig som 7nm GF/Samsung

Lenke til kommentar

Imponerende nok, nesten alle kommentarer her hadde ikke noe med artikkelen å gjøre.

At cortex-76 skal være like rask som en i5, det tar jeg med en stor klype salt, det er isåfall veldig spesifiserte ytelser, ikke helheten. Er mer interessert grafikk-delen, og hvordan den holder seg.

For å holde tråden i live: Windows er det beste OS'et som noen gang har eksistert, og jeg har aldri hatt problemer med win10. Det eneste minuset med MS er at de vraket Vista, uten sidestykke det beste windows ever.

Lenke til kommentar

Den laster uansett ned oppdateringer, noe som gjør internettet nærmest ubrukelig. Den laster ned 1803 nå, midt i "busy hours", og alt går i sirup.

Edit: By the way, dette gjelder ikke meg, men dette er sabla upraktisk om man har en datakvote. Det går kun an å blokkere oppdateringer over trådløse tilkoblinger, ikke over kabel.

Og man kan ikke blokkere for oppdatering hele døgnet, noe som gjør at alle vinduer og filer man har oppe må lukkes, noe som er upraktisk. Normalt ønsker man jo å fortsette der man slapp neste dag (hibernate, eller la PCen stå på).

Å oppdatere på slutten av dagen, nei det går ikke an. Fordi den trenger ofte å restarte når den installerer oppdateringen. Og når den prøver å restarte, så booter PCen såklart Linux (som jeg bruker 98% av tiden, så å sette Windows som standard kan du bare glemme). Så man må sitte og se på at Windows oppdaterer seg, for å trykke Windows hver gang den restarter, noe den gjerne gjør flere ganger.

Edit: Det ser også ut til at Microsoft driter en lang marsj i active hours: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update-winpc/windows-10-updates-during-active-hours-while-im/07dee705-e3e8-43af-9b6c-b6fdf91b9005

Du kan sette forbindelser til å være "metered connection" og Windows vil begrense nedlasting over slik nett.

Nei, nettet går ikke i sirup når du laster ned oppdatering om du har skikkelig router. Det skjer aldri med meg. Aldri. Og jeg skrur av PC når jeg ikke bruker den, så det må skje når jeg bruker den.

Routeren min kostet vel en 250 kr? 300 kr? Aktiver softwaren som prioriterer forskjellige typer netttrafikk. Da vil alltid nedlasting ha laveste prioritet og den vil ikke ta hele kapasiteten din.  Jeg har heller aldri pingspikes i spill, hvorfor? Fordi det er førsteprioritet. 

En PC er ikke laget for å være på 24/7 365 dager i året. Det fungerer svært dårlig. Hvorfor tror du MS begynne med tvungne oppdateringer? Fordi folk gjør ting i Windows de ikke bør gjøre, gidder aldri å oppdatere. Og MS gidder ikke lengre vedlikeholde 15 versjoner av Windows bare fordi folk ikke gidder å oppdatere. Om du fortsetter å ha Pcen på i all evighet så begynner ting å gå galt. Den BØR skrus av ved jevne mellomrom. Det er et forbruker produkt! 

Se på folk som har  ~100% oppetid! Se hva de bruker. Tror du de bruker samme komponenter, samme system, samme OS som vanlige forbrukerprodukter? Ikke i det hele tatt. Hvorfor tror du de betaler masse ekstra for disse spesielle komponentene hvis vanlige komponenter helt fint kan kjøre konstant? Fordi de ikke kan!

Og så skylder du på MS? Det MS vil at du skal gjøre er det du BØR gjøre. Tror du MS gjør det for å plage folk?

Hvis du har PCen satt til å automatisk boote til Linux kan du jo ikke skylde på MS. Enten så setter du den til Windows auto og så trykke for å velge Linux eller så får du bare leve med det.  Da har jo du gjort noe sånn at det blir slik, ikke MS. 

Windows bryr seg om active hours, men om du bare ignorerer den så kommer den til å restarte til slutt og da bryr den seg ikke hva du gjør. Du får mange sjanser og god tid. De eneste som blir "overrasket" av det er de som aldri skrur av PCen og ignorerer alle varsel om oppdatering. Så går de og klager når den "plutselig" oppdaterer mens de gjør noe.

Lenke til kommentar

?

De har allerede produkter som Xeon Phi.

Lenke til kommentar

Imponerende nok, nesten alle kommentarer her hadde ikke noe med artikkelen å gjøre.

At cortex-76 skal være like rask som en i5, det tar jeg med en stor klype salt, det er isåfall veldig spesifiserte ytelser, ikke helheten. Er mer interessert grafikk-delen, og hvordan den holder seg.

For å holde tråden i live: Windows er det beste OS'et som noen gang har eksistert, og jeg har aldri hatt problemer med win10. Det eneste minuset med MS er at de vraket Vista, uten sidestykke det beste windows ever.

Hvis du bruker cross-platform Geekbench som ikke fungerer cross platform så kan den se like rask ut som i5. Det er bare tulletall, men perfekt for clickbait media.

ARM sin grafikkdel er jo Mali, men det er jo ikke en pakke. Cortex serien har ingen GPU innebygget. Så Adreno er jo raskere enn Mali eksempelvis og den kommer jo med A-76 i neste Snapdragon.

Lenke til kommentar

Du kan sette forbindelser til å være "metered connection" og Windows vil begrense nedlasting over slik nett.

Nei, ikke kablede forbindelser. Les det jeg skriver.

Nei, nettet går ikke i sirup når du laster ned oppdatering om du har skikkelig router. Det skjer aldri med meg. Aldri. Og jeg skrur av PC når jeg ikke bruker den, så det må skje når jeg bruker den.

Jeg har en Asus RT-N10. Windows bestemmer dette, ikke ruteren. Det er sikkert en grunn til at de faktisk innførte en ny innstilling for dette i nettopp oppdatering 1803.

https://winaero.com/blog/limit-foreground-update-bandwidth-windows-10/

En PC er ikke laget for å være på 24/7 365 dager i året. Det fungerer svært dårlig. Hvorfor tror du MS begynne med tvungne oppdateringer? Fordi folk gjør ting i Windows de ikke bør gjøre, gidder aldri å oppdatere. Og MS gidder ikke lengre vedlikeholde 15 versjoner av Windows bare fordi folk ikke gidder å oppdatere. Om du fortsetter å ha Pcen på i all evighet så begynner ting å gå galt. Den BØR skrus av ved jevne mellomrom. Det er et forbruker produkt!

Jeg brukte alltid hibernate når jeg brukte windows. PCen er da 100% av.

Og så skylder du på MS? Det MS vil at du skal gjøre er det du BØR gjøre. Tror du MS gjør det for å plage folk?

Det jeg bør gjøre, er å bruke hibernate, som slår PCen av uten at programmene forsvinner. I windows 10 fjernet MS dette alternativet fra startmenyen til fordel for det vanvittige "sleep", som de tydeligvis mener at jeg bør bruke isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...