Gå til innhold

Arm lanserer helt ny mikroarkitektur. Lover PC-ytelse med strømforbruket til en mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så nå kan vi la mobilen ligge i lomma og kjøre maskinlæring for å hjelpe frem AI og laste opp via 4/5G nettet

Kirin 970 i Huawei mate 10 Pro og andre Huawei tlfer har allerede klart bedre ytelse i maskinlæring enn dette. Og det er ikke slik det fungerer. Den kjører begrenset maskinlæring på mobilen. Derimot så skjer det meste av maskinlæringen på en server hos Huawei, før de så laster opp resultatene til mobilen. Som at mobilen er allerede god på AI funksjoner for kamera når du kjøper den. Den trenger ikke tid på å trene seg opp, fordi treningen er gjort sentralt hos Huawei. Men den bruker kretsene for maskinlæring til å raskt og effektivt utføre oppgavene. Treningen derimot? Den skjer i liten grad på tlf. Og det er ingen tlfer som står på full ytelse og bare laster opp data til en server.

Lenke til kommentar

Det her er jo spennende. Hører jeg endelig dødsrallinga til Microsofts Windows-spetakkel?

Du forstår at ARM SoCer kan brukes til å kjøre Windows? ARM er ikke konkurrent til Windows. ARM bryr seg ikke hva OS du kjører så lenge du bruker ARM lisensiert teknologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det her er jo spennende. Hører jeg endelig dødsrallinga til Microsofts Windows-spetakkel?

Du forstår at ARM SoCer kan brukes til å kjøre Windows? ARM er ikke konkurrent til Windows. ARM bryr seg ikke hva OS du kjører så lenge du bruker ARM lisensiert teknologi.

Jow, jow, du har rett, men man må ha lov til å drømme at Microsoft lager et nytt styresystem fra bunnen av som ikke fyller en hardisk med ~40GB søppel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jow, jow, du har rett, men man må ha lov til å drømme at Microsoft lager et nytt styresystem fra bunnen av som ikke fyller en hardisk med ~40GB søppel.

40GB med søppel hadde vært greit hadde man bare sluppet å sette av en halv arbeidsdag for en enkel windowsoppdatering.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

40GB med søppel hadde vært greit hadde man bare sluppet å sette av en halv arbeidsdag for en enkel windowsoppdatering.

Kan ikke huske å ha merket noe som helst til oppdateringer fra Windows det siste halvåret, med unntak av 1803 der jeg måtte gå gjennom personverninnstillingene.

Har du en PC med 5400 RPM harddisk kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har jo allerede Windows 10 for ARM-arkitekturen. Tenker da ikke på Surface RT, men da blant annet de Snapdragon-baserte pc-ene som kom fra HP, Asus m.fl. tidligere i år.

Lenke til kommentar

Arm lanserer helt ny mikroarkitektur. Lover PC-ytelse med strømforbruket til en mobiltelefon

Det tror jeg ikke noe på. Det de mener (men ikke sier), er nok at den totale kapasiteten på alle kjerner blir tilsvarende en PC, noe Intel også kan hvis de vil. Ikke samme single thread ytelse.
Lenke til kommentar

PC-ytelse trenger ikke nødvendigvis å bety ren tallknusing. Jeg ser for meg at det er en SoC med ekstremt lavt strømforbruk i idle, og som kan levere tilsvarende god smidighet og responstid på alle vanlige oppgaver slik som nettlesing, epost og video. Det er ikke sikkert at du vil merke så mye forskjell mellom en i3 og en i7 på dette, selv om en i7 ofte er betydelig bedre i single thread ytelse.

Lenke til kommentar

I så fall tror jeg ikke et øyeblikk på at Windows-oppdateringer spiser opp 3 timer av din arbeidsdag.

Hvis du skrur av maskinen hver dag du drar vil windows oppdatere mens du er på vei hjem.

I produktivitet så kan det absolutt gjøre det. Det er ingenting som heter "bare noen minutter" på et kontor.

Lenke til kommentar

Microsoft har jo allerede Windows 10 for ARM-arkitekturen. Tenker da ikke på Surface RT, men da blant annet de Snapdragon-baserte pc-ene som kom fra HP, Asus m.fl. tidligere i år.

Ja, men foreløpig kjører det meste med x86-emulering som får maskinene til å kjøre i sirup. -Jeg aner faktisk ikke hvilke bruksområder de computerne er beregnet til. Jeg kan personlig ikke finne noe jeg ville brukt dem til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...