Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vil bytte ut Northug med mørkhudet skiløper

58 stemmer

1. 1. Bryr du deg om hudfargen til idrettsutøvere?

• Ja
      8
    • Nei
      50

Anbefalte innlegg

Det var da et veldig merkelig utsagn? Ikke bare merkelig, men på grensen til rasisme. 

Jeg gleder meg til Northug nå gir seg, og at ankeretappen på 4 x 10 kilometer går til en mørkhudet mann om ikke så veldig lenge. Den tiden kommer.

Forestill dere at han i stedet hadde sagt: 

"Jeg gleder meg til Elyounoussi gir seg, og at vingposisjonen på landslaget går til en hvit mann om ikke så veldig lenge. Den tid kommer."

Media ville da med rette hudflettet Solbakken og hengt han ut som rasist, og han ville mest sannsynlig mistet jobben. Men når han sier det samme med motsatt fortegn så er det plutselig ikke bare akseptabelt, men prisbelønnende. For en verden vi lever i!

Hvorfor er hudfargen til skiløperne våre interessant? Hallo? Det eneste som teller er hvor gode de er til å gå på ski (eller spille fotball) og sanke medaljer for Norge. Om 100% av skiløperne er hvite eller om hele fotballandslaget har gambiske forfedre spiller ingen rolle. Skal vi begynne å blande hudfarge og inn i idretten også nå? Affirmative action hvor man forsøker å etterstrebe at hver enkelt etnisitet er representert på landslaget? 
Endret av VRK18
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et helgambisk landslag i fotball 

Et gambisk landslag som representerer Norge, ville vært drepen for interessen fra publikum. 

I mi heimbygd hadde vi drakamp 17. mai mellom de to grendene som bygda består av, til stor entusiasme blant tilskuerne.

Å frakte inn leiesoldater som skal dra på vegne av ett eller begge av laga, vil ødelegge moroa fullstendig. Hvem bryr seg om hvem av fremmede som måtte vinne? 

Flere lag i eliteserien har opplevd det samme. Det er en stor fordel at kjernen i laget er fra hjembyen eller tilhørende region. "Kjøpelag" kan ha supportere i medgang, men når det butter imot, forsvinner de sporløst. Kulturell tilhørighet og (lokal)patriotisme, det er derimot noe som varer i både gode og onde dager. 

Lenke til kommentar

Et gambisk landslag som representerer Norge, ville vært drepen for interessen fra publikum. 

I mi heimbygd hadde vi drakamp 17. mai mellom de to grendene som bygda består av, til stor entusiasme blant tilskuerne.

Å frakte inn leiesoldater som skal dra på vegne av ett eller begge av laga, vil ødelegge moroa fullstendig. Hvem bryr seg om hvem av fremmede som måtte vinne? 

Men hva om disse "gambierne" som trådstarter snakker om faktisk bor i bygda di da?

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

------------

Forestill dere at han i stedet hadde sagt: 

"Jeg gleder meg til Elyounoussi gir seg, og at vingposisjonen på landslaget går til en hvit mann om ikke så veldig lenge. Den tid kommer."

Jeg kan forestille meg at du da neppe hadde laget en tråd om det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Flere lag i eliteserien har opplevd det samme. Det er en stor fordel at kjernen i laget er fra hjembyen eller tilhørende region. "Kjøpelag" kan ha supportere i medgang, men når det butter imot, forsvinner de sporløst. Kulturell tilhørighet og (lokal)patriotisme, det er derimot noe som varer i både gode og onde dager.

Å kalle Carew og Elyounoussi leiesoldater er beyond drøyt. Hvorfor er hudfargen viktig så lenge de snakker norsk?

Og angående klubbfotball. Lykke til med å hevde deg i Eliteserien (for ikke å snakke om Champions League) om alle spillerne skal komme fra bygda di.

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva Solbakken sier, men hvis du synes det er viktig med synlige forbilder så er det kanskje ikke så heldig at de som representerer landslaget ser helt ulike ut enn de fleste de skal representere også.

Jeg ser ikke ut som en trent fortballspiller, så den er ute av vinduet uansett  :grin2:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er asiateren, meksikaneren, iren med rødt hår og tjukkasen? Balanse!

Bobby_Wood_1860_2011_2.JPG

GettyImages-688159328.0.0.jpg

Det er flere meksikanske amerikanere på laget

Jorge Villafaña

Juan Torres

Carlos Bocanegra

En nordmann også -Mix Diskerud

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...