Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte inn til samboer - betale husleie

Anbefalte innlegg

Bullshit-råd.

Renteutgiftene hennes har ingen andre enn hun og banken noe med. Hvis du forventer å bo gratis i damas leilighet fordi hun har prioritert å betale ned lånet sitt raskt i stedet for å feste bort pengene, så er du helt på viddene (og dessuten en snylter). 

Anonymous poster hash: 3b0df...29e

Det er forskjell på å ikke ville betale for seg, og å ikke ville fø noens sparegris.

Løpende utgifter (dagligvarer, husholdningsartikler, drivstoff, etc.) og økt slitasje i form av økte vedlikeholdskostnader på boligen skal en selvsagt betale for. Å betale halve hennes renteutgifter på boligen er en hyggelig gest (renteutgiftene påvirkes ikke av antall beboende) og representerer hennes kjærestes økonomiske bidrag til henne. Avdrag på lån er ren personlig sparing for henne og han skal slettes ikke være med på det så lenge det ikke er et ledd i det å kjøpe seg inn i boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun eier ikke og betaler ikke, men du vil at han skal leie av henne som om han ville ha leid av noen andre, med ikke de samme vilkårene da han må dele leiligheten/rom med henne. Det er rett og slett ikke rettferdig, spesielt med tanke på at man da sitter igjen med at hun har tjent på han ved at hun sitter teknisk sett igjen med pengene hans når det blir slutt (hun har gjort det klart at han aldri vil kunne kjøpe seg inn) Husk at det er hun som vil at han skal bo hos henne og som er veldig keen på å få dette til å funke. TS foreslo 3000, hun vil at han skal betale mer, jeg syns at han i verste fall skal betale sin halvpart av fellesutgifter og en symbolsk sum som "husleie" dama kan stikke i sin egen lomme. Han betaler nå på sin leilighet, og hun på sin egen, hvorfor skal han hjelpe henne med å nedbetale lånet sitt når hun ikke hjelper han med å nedbetale sitt? 

Jesus. Hun hjelper han med å betale ned sitt lån siden han kan leie ut sin egen leilighet og få ekstra cash til å nedbetale lånet. 

Du må se slik på det: Hvis TS og dama skal leie en leilighet sammen vil de antagelig betale ca 6000 kr hver. En fair løsning. Men nå har det seg slik at dama har en leilighet. Hvis TS flytter inn og betaler 3000 kr så er det en mye bedre løsning for han enn om de skulle leid sammen. Penger spart er penger tjent. Og vi ser her at begge tjener. Det er vinn-vinn. 

Men ja, dette med skatt på salg av bolig kompliserer saken. Kanskje det enkleste er om de forblir særboere inntil de kjøper noe større sammen. 

Lenke til kommentar

Men det virker som om motivasjonen er å tjene penger fremfor kjærlighet.

Sier du, som mener at man bør utnytte kjæresten økonomisk ved å bo hos vedkommende uten å betale for seg. 

Det er ingen grunn til å dra renter, avdrag og andre kompliserte ting inn i dette. Ett prinsipp holder: Vinn-vinn-prinsippet. TS bør få en god leiepris slik at han kommer godt ut av det økonomisk, og dama bør få litt ekstra cash for å åpne hjemmet sitt. Jeg synes i utgangangspunktet 25% av markedsverdi er en god løsning, men i dette tilfellet blir det noe vanskeligere å ta stilling til da TS risikerer å miste skattefordeler når han leier ut. 

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ikke ville betale for seg, og å ikke ville fø noens sparegris.

Løpende utgifter (dagligvarer, husholdningsartikler, drivstoff, etc.) og økt slitasje i form av økte vedlikeholdskostnader på boligen skal en selvsagt betale for. Å betale halve hennes renteutgifter på boligen er en hyggelig gest (renteutgiftene påvirkes ikke av antall beboende) og representerer hennes kjærestes økonomiske bidrag til henne. Avdrag på lån er ren personlig sparing for henne og han skal slettes ikke være med på det så lenge det ikke er et ledd i det å kjøpe seg inn i boligen.

Nei, det er ingen forskjell. Hva tror du du gjør når du kjøper og leier varer og tjenester av andre? Du før deres sparegris. 

Du ønsker at dama skal fø sparegrisen din ved å la deg bo hos henne uten at du betaler for deg, slik at du kan putte pengene i sparegrisen. 

Jeg mener at vinn-vinn-prinsippet bør gjelde. Begge bør fø hverandres sparegris! Du sparer ved at hun gir deg en meget hyggelig leiepris, og hun sparer ved at hun får litt ekstra å rutte med. 

Om du skal betale full markedsleie så er det kun hun som tjener økonomisk på samboerskapet, og om du ikke skal betale noe så er det kun du som tjener på det. Begge løsninger strider mot vinn-vinn-prinsippet som et forhold bør bygges på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til TS:

Har vært i samme sko som deg.

Løste det slik:

Jeg leide ut min leilighet.. Thats it.  Hva jeg tjente på dette var min business og ikke hennes.

Hun hadde egen leilighet og hun ville vi skulle bo der. 

50/50 på felleskostnader i sameiet.

Hun betalte renta på lånet sitt 100%

Vi betalte 50/50 på avdraget.

Hun hadde bare 6000 i nedbetaling per mnd.. 4k avdrag + 2k renter

Så hun fikk røft 2k i mnd av meg.  Noe som var rettferdig ettersom hun selv tjener på leiligheten sin økning også

Har også betalt når nedbetalingen var på 17k. men det forutsa at jeg skulle få kjøpe meg inn ved senere tidspunkt og pengene som var betalt allerede ville være en del av totalsummen

I dette forholdet kom vi aldri til det steget, men siden vi endte på gode termer så lot vi det være ved så og hun fikk "tjent" litt og jeg hadde en "billig" leie.  

Men etter 2 forhold som ikke har holdt ettersom økonomi faktisk ble en så stor problemstilling og lite tillit... Så kan jeg si med god erfaring.

Run forest...Run

Vil hun ikke eie noe med deg vil hun ikke ha noe med deg.. 

PS: Om du feks hadde solgt med god/dårlig fortjeneste før dere skulle flytte sammen.. hvordan ville hun ønske at dere delte kostnaden da? At du som hennes partner skal leie hos henne? Eller at dere deler faste bo utgifter og henne betaler ned sitt eget lån og du har dine cash ?

Når partnere krever mer penger utover det som det faktisk koster å bo et sted er i mine øyne veldig egoistisk.

Anonymous poster hash: e7e4d...a0c
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette forholdet kom vi aldri til det steget, men siden vi endte på gode termer så lot vi det være ved så og hun fikk "tjent" litt og jeg hadde en "billig" leie.  

Akkurat slik det skal gjøres! Vinn-vinn!

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen forskjell. Hva tror du du gjør når du kjøper og leier varer og tjenester av andre? Du før deres sparegris. 

Du ønsker at dama skal fø sparegrisen din ved å la deg bo hos henne uten at du betaler for deg, slik at du kan putte pengene i sparegrisen. 

Forskjellen er jo så klart at jeg ikke er kjæreste med andre jeg kjøper varer og tjenester av. Ikke lat som om dette her er en ren forretningstransaksjon.

Dessuten har jeg alltid ment at han skal betale for seg. Sin del av økte felleskostnader, pluss en del av rentene hennes. Så slipper hun merutgifter, hun får i praksis renteutgiftene sine halvert og hun bor sammen med kjæresten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er jo så klart at jeg ikke er kjæreste med andre jeg kjøper varer og tjenester av. 

Hva så? Du er kjæreste, ikke hore. Hun skal ikke gi deg gratis losji for at du har sex med henne. Men det virker jo som du er enig i at du skal betale litt, så det er ikke noe å krangle om. 

hun bor sammen med kjæresten sin.

Det gjør jo du også. Begge bor sammen og tjener på det fysisk og emosjonelt. Spørsmålet er hvem som skal tjene på det økonomisk. Dama til TS mener tydeligvis at kun hun skal tjene på det. Andre i tråden her ser ut til å mene at kun TS bør tjene på det. Jeg mener at begge bør være vinnere også økonomisk (i form av en meget hyggelig leiepris tilsvarende ca 25% av hva det ville kostet å leie på markedet). 

La oss si at du leier en leilighet til 12 000 kr. Så blir du sammen med en dame som tilbyr deg å flytte inn i en tilsvarende leilighet sammen med henne og betale kun 3000 kr. Hvordan noen anstendige mennesker kan mene at de blir urettferdig behandlet i denne situasjonen og at de bør bli forsørget som om de var unger er for meg helt uforståelig. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Til trådstarteren, dama din høres grådig ut. Hvis jeg oppfatter rett, deler dere likt i f.eks. matutgifter til tross de er tre og du en? Kostnaden kan fort være på 8000-10.000kr (kanskje mer) når man har to barn tillegg. 

Så krever hun at du skal betale en fullpris husleie? Er du hennes hund eller?

Hva er hennes grunn til at du skal ALDRI få kjøpt inn? Det er greit at hun ikke vil det i første omgang, men å si at du får aldri kjøpt deg inn?

Dere som sier at han tjener på det ved å leie bort, men dere glemmer tydeligvis hvor mye jobb det tar for å leie bort. Det er ikke bare bare. Jeg har leid bort leilighet og vet hvor mye jobb det innebærer.

Lenke til kommentar

Til trådstarteren, dama din høres grådig ut. Hvis jeg oppfatter rett, deler dere likt i f.eks. matutgifter til tross de er tre og du en? Kostnaden kan fort være på 8000-10.000kr (kanskje mer) når man har to barn tillegg. 

Så krever hun at du skal betale en fullpris husleie? 

Absolutt ikke et rimelig krav. Skal han være med å betale for hennes barn så kan man argumentere godt for at han ikke bør betale leie for å bo der. 

Angående å kjøpe seg inn så kan det godt være at leiligheten er litt liten og at hun helst vil hanoe større, og da gir det ikke mening for henne å selge seg ut. Bedre da å starte søkingen etter en større bolig. 

Mitt råd til TS er uansett: Kom deg ut av dette forholdet. For det første stiller hun urimelige krav, og dere ser ikke ut til å ha sammenfallende verdier. For det andre har hun to barn fra før av. Har du virkelig lyst til å bruke livet ditt på å oppdra og betale for en annen manns barn? Hvorfor ikke heller finne deg en og starte din egen familie med? 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Hvorfor ignorerer du at jeg gjentatte ganger påpeker at jeg mener han bør betale for seg?

Gjør jeg?

Men det virker jo som du er enig i at du skal betale litt, så det er ikke noe å krangle om. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Heisan

takk for mange gode råd som flere har kommet med. Jeg synes at det mest rettferdige er at vi begge tjener likt på dette. Jeg betaler henne ca 3000 kr i husleie og samtidig sparer jeg ca det samme når jeg leier ut min egen bolig. Min kjæreste mener tydeligvis dette ikke er nok og krever at jeg må øke med ca 2000 kr. Dette er ikke aktuelt. Jeg flytter inn i et hus hvor det allerede bor 3 personer. Samtidig vil jeg ta del i å holde hus og hage ved like, pass barn og dele på andre utgifter. I tillegg er det verdt å nevne at jeg har voksne barn, grei økonomi og gode venner. Egentlig kan jeg greie meg veldig bra alene, men på tross av dette ønsker jeg altså å holde fast ved min kjæreste og hennes to barn siden jeg trives godt samme med dem alle sammen. Synes hun burde ta dette med i betraktningen. Hadde det vært en mulighet for å kunne kjøpe seg inn i eiendommen på sikt og at den leien jeg betalte nå kunne være en slags forskuddsbetaling på kjøpe av en viss prosentandel hadde dette stilt seg noe annerledes. Nå føler jeg derimot at det er kun hun som skal tjene på et samboerskap og at jeg kan sparkes ut etter hennes forgodtbefinnende og alle pengene jeg har lagt inn er tapt. Selv om jeg fremdeles eier min bolig må leieboere sies opp, muligens må boligen pusses opp og dette vil koste både tid og penger. Og hvor skal jeg eventuelt bo i oppsigelsestiden for mine leieboere?  

Anonymous poster hash: f51a0...0cd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heisan

takk for mange gode råd som flere har kommet med. Jeg synes at det mest rettferdige er at vi begge tjener likt på dette. Jeg betaler henne ca 3000 kr i husleie og samtidig sparer jeg ca det samme når jeg leier ut min egen bolig. Min kjæreste mener tydeligvis dette ikke er nok og krever at jeg må øke med ca 2000 kr. Dette er ikke aktuelt. Jeg flytter inn i et hus hvor det allerede bor 3 personer. Samtidig vil jeg ta del i å holde hus og hage ved like, pass barn og dele på andre utgifter. I tillegg er det verdt å nevne at jeg har voksne barn, grei økonomi og gode venner. Egentlig kan jeg greie meg veldig bra alene, men på tross av dette ønsker jeg altså å holde fast ved min kjæreste og hennes to barn siden jeg trives godt samme med dem alle sammen. Synes hun burde ta dette med i betraktningen. Hadde det vært en mulighet for å kunne kjøpe seg inn i eiendommen på sikt og at den leien jeg betalte nå kunne være en slags forskuddsbetaling på kjøpe av en viss prosentandel hadde dette stilt seg noe annerledes. Nå føler jeg derimot at det er kun hun som skal tjene på et samboerskap og at jeg kan sparkes ut etter hennes forgodtbefinnende og alle pengene jeg har lagt inn er tapt. Selv om jeg fremdeles eier min bolig må leieboere sies opp, muligens må boligen pusses opp og dette vil koste både tid og penger. Og hvor skal jeg eventuelt bo i oppsigelsestiden for mine leieboere?  

Anonymous poster hash: f51a0...0cd

Jeg tror egentlig bare den andre parten bør tenke seg om, hva du faktisk får for disse X antall tusen kronene. Jeg vet ikke hvor dere bor, men i min by får en 30-70kvm for 5000 kroner. Da slipper en å dele på noe, og alle de andre "oppgavene" som du nevner. Jeg tror du bør vinkle deg inn med at du kan betale hva en annen person som skulle disponere ett rom i huset og at resten er fellesarealer ville betalt. Dette bør være fair. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers).

Betale avdrag på en bolig man ikke eier ?  

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At hun vil dere skal bo hos henne er greit. Da lar du din bolig være utenfor regnestykket her. Om den står tom eller leies ut er din sak.

Dere bør dele på utgifter dere har ved boligen og de å bo der. 

Renter deles på 2, felleskostnader, tv internett strøm etc. Avdrag er hennes direkte nedbetaling på egen eiendom og har ingenting med deg å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Renter deles på 2, felleskostnader, tv internett strøm etc. Avdrag er hennes direkte nedbetaling på egen eiendom og har ingenting med deg å gjøre. 

Neinei, det er fire som bor i huset. Og de tar mye mer plass enn han gjør. Og de deler utgifter rundt mat selv om de er tre mot han en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...