AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Min kjæreste vil at jeg skal flytte inn til henne. Hun eier sin egen bolig, det samme gjør jeg. Hun vil ikke at jeg skal kjøpe meg inn, men kun betale en husleie til henne. Dette er i utgangspunktet en dårlig løsning, men jeg er villig til å gi det en sjanse. Jeg har da tenkt å leie ut min bolig. Det største problemet vi møter er hva jeg bør betale i husleie i måneden. Hun mener at jeg nesten må betale det jeg hadde betalt om jeg skulle leie en bolig alene ellers. Det mener jeg blir feil. Jeg hjelper henne med å holde hus og hage ved like (jeg maler, klipper plen osv, jeg betaler ikke for oppussing ol), jeg passer hennes barn og deler alt av andre utgifter, blant annet mat. Hun har to barn og jeg er bare meg. For at dette skal blir greit bør vi begge sitte igjen med en grei følelse, hun får inn litt penger av meg og jeg leier til en grei pris. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Vi er begge voksne og felles barn er ikke aktuelt. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers). Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hva er markedsleien på en leilighet der det allerede bor 3 personer? Det er så klart ikke rettferdig at du skal betale markedsleie for hele leiligheten når hun og barna allerede bor der, samtidig som du bidrar til å holde leiligheten. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg gravypressure Skrevet 1. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers). Du bør ikke betale en eneste krone i avdrag. Dette er jo penger som går rett til henne. Men dere kan gjerne dele rentekostnadene og andre fellesutgifter. Da forutsetter jeg selvsagt at du går i null ved utleie av din andre leilighet. Hvis du taper penger på dette, er det også naturlig at hun bidrar til å dekke opp for de ekstra kostnadene. Dere kan da dele overskuddet/underskuddet fra den andre leiligheten mellom dere. Men ærlig talt synes jeg at dette høres ut som en dårlig deal å flytte inn uten innkjøp i bolig. Husk at du også mister retten til skattefri gevinst hvis du på et senere tidspunkt skal selge leiligheten og ikke oppfyller kravene til botid. Endret 1. juni 2018 av gravypressure 10 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers). Hei og takk for svar. Hvis jeg kun skal betale halvparten av avdrag på lånet kommet jeg svært gunstig ut av det siden min kjæreste nesten ikke har lån på boligen. Jeg synes ikke det blir helt rettferdig, jeg vil ikke utnytte min partner, men jeg vil heller ikke betale en høy leie når jeg samtidig bidrar med min arbeidskraft i hennes bolig. Da lønner det seg heller for meg å bli boende i egen bolig og ivareta den. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
Populært innlegg archongamer Skrevet 1. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 1. juni 2018 Skjønner du ikke vil utnytte din partner. Men ikke la hun gjøre det mot deg heller 22 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers). Hei og takk for svar. Hvis jeg kun skal betale halvparten av avdrag på lånet kommet jeg svært gunstig ut av det siden min kjæreste nesten ikke har lån på boligen. Jeg synes ikke det blir helt rettferdig, jeg vil ikke utnytte min partner, men jeg vil heller ikke betale en høy leie når jeg samtidig bidrar med min arbeidskraft i hennes bolig. Da lønner det seg heller for meg å bli boende i egen bolig og ivareta den. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Som nevnt tidligere: hold avdrag utenfor! Hvis du betaler noe som helt på avdragene, putter du penger rett inn i hennes bolig. Da skal du selvfølgelig også ha tilsvarende eierandel, noe som du tydeligvis ikke får... Del i stedet evt. rentekostnader og andre faste utgifter 50/50 på hver. Del også overskuddet fra utleie av din bolig 50/50 på hver. Da tjener dere begge to på det, og det er vinn-vinn for begge parter. Endret 1. juni 2018 av gravypressure 1 Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Det er selvsagt ikke lett i slike økonomiske saker, men dette høres mere ut som en "gavepakke" for henne og hennes barn. I praksis vil hun sitte igjen med mindre gjeld og du betaler hennes hus, hjelper til med mat, mer rente på evt ditt eget huslån, du betaler utleieavgift, og samtidig er hennes ubetalte "handyman" og "barnepasser"... Er det i det hele tatt store summer / eiendom involvert så er er det ikke uvanlig å inngå en slags samboer-kontrakt, der dere eksplisitt setter opp avtalen der dere beskytter dere selv for å unngå å sitte igjen med skjegget i postkassen, DERSOM ting skulle ryke mellom dere to. Jeg personlig ville aldri ha godtatt en så åpenbar skjev fordeling uten kontrakt eller mulighet til å kjøpe meg inn i den andre boligen - min samboer og jeg deler 50/50 på både hus/hage OG det økonomiske. TL;DR - Samboer-kontrakt. Endret 1. juni 2018 av herbiwere 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg tenker at det beste er at du betaler halvparten av det hun i dag betaler i avdrag på lånet. På den måten deler dere alle utgifter likt(gitt at begge betaler nogenlunde like mye for husholdningen ellers). Hei og takk for svar. Hvis jeg kun skal betale halvparten av avdrag på lånet kommet jeg svært gunstig ut av det siden min kjæreste nesten ikke har lån på boligen. Jeg synes ikke det blir helt rettferdig, jeg vil ikke utnytte min partner, men jeg vil heller ikke betale en høy leie når jeg samtidig bidrar med min arbeidskraft i hennes bolig. Da lønner det seg heller for meg å bli boende i egen bolig og ivareta den. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Som nevnt tidligere: hold avdrag utenfor! Del evt. rentekostnader og andre faste utgifter 50/50 på hver. Del også overskuddet fra utleie av din bolig 50/50 på hver. Da tjener dere begge to på det, og det er vinn-vinn for begge parter. Takk for veldig gode råd. Jeg har regnet en del på om min bolig vil bære seg selv ved eventuelle utleie, det kommer litt ann på hvor mye jeg kan få inn i husleie. Må jo skatte av inntekten, dog kan jeg trekke fra noe, men tror bestemt at dette ikke blir et veldig lønnsomt prosjekt. Det er faktisk mulig at det kommer til å gå litt i minus..så dine tanker om å ta dette med i beregningen var veldig fornuftig. Anonymous poster hash: f51a0...0cd 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Det er selvsagt ikke lett i slike økonomiske saker, men dette høres mere ut som en "gavepakke" for henne og hennes barn. I praksis vil hun sitte igjen med mindre gjeld og du betaler hennes hus, hjelper til med mat, mer rente på evt ditt eget huslån, du betaler utleieavgift, og samtidig er hennes ubetalte "handyman" og "barnepasser"... Er det i det hele tatt store summer / eiendom involvert så er er det ikke uvanlig å inngå en slags samboer-kontrakt, der dere eksplisitt setter opp avtalen der dere beskytter dere selv for å unngå å sitte igjen med skjegget i postkassen, DERSOM ting skulle ryke mellom dere to. Jeg personlig ville aldri ha godtatt en så åpenbar skjev fordeling uten kontrakt eller mulighet til å kjøpe meg inn i den andre boligen - min samboer og jeg deler 50/50 på både hus/hage OG det økonomiske. TL;DR - Samboer-kontrakt. Hei og takk for svar. Jeg er veldig redd for å havne i den situasjon som du beskriver. Har sett nok av eksempler på personer som har havnet i svært ulykksalige situasjoner etter å ha vært alt for snille. Og som du nevner, å flytte inn til en person uten mulighet for å kunne kjøpe seg inn er ingen god løsning. Men jeg er villig til å prøve. Med dette som bakgrunn og som du nevner, at jeg nærmest blir en ubetalt "vaktmester" er det ikke noe tema at jeg må betale vanlig husleie. Jeg er grei mot min kjæreste, da bør dette gå begge veier. Jeg bor i egen bolig idag og jeg har ingen økonomiske bekymringer som gjør at jeg trenger noen å dele utgifter med. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det er selvsagt ikke lett i slike økonomiske saker, men dette høres mere ut som en "gavepakke" for henne og hennes barn. I praksis vil hun sitte igjen med mindre gjeld og du betaler hennes hus, hjelper til med mat, mer rente på evt ditt eget huslån, du betaler utleieavgift, og samtidig er hennes ubetalte "handyman" og "barnepasser"... Er det i det hele tatt store summer / eiendom involvert så er er det ikke uvanlig å inngå en slags samboer-kontrakt, der dere eksplisitt setter opp avtalen der dere beskytter dere selv for å unngå å sitte igjen med skjegget i postkassen, DERSOM ting skulle ryke mellom dere to. Jeg personlig ville aldri ha godtatt en så åpenbar skjev fordeling uten kontrakt eller mulighet til å kjøpe meg inn i den andre boligen - min samboer og jeg deler 50/50 på både hus/hage OG det økonomiske. TL;DR - Samboer-kontrakt. Hei og takk for svar. Jeg er veldig redd for å havne i den situasjon som du beskriver. Har sett nok av eksempler på personer som har havnet i svært ulykksalige situasjoner etter å ha vært alt for snille. Og som du nevner, å flytte inn til en person uten mulighet for å kunne kjøpe seg inn er ingen god løsning. Men jeg er villig til å prøve. Med dette som bakgrunn og som du nevner, at jeg nærmest blir en ubetalt "vaktmester" er det ikke noe tema at jeg må betale vanlig husleie. Jeg er grei mot min kjæreste, da bør dette gå begge veier. Jeg bor i egen bolig idag og jeg har ingen økonomiske bekymringer som gjør at jeg trenger noen å dele utgifter med. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Skjønner problemstillingen din og samtidig at hun ønsker å holde på huset mtp arv til hennes egne barn osv, men jeg anbefaler da samboer-kontrakt MED særeie. I prinsippet så beholder dere da det dere evt gikk inn med. Jeg regner jo med her at dere er glade i hverandre og dere begge ønsker at dette forholdet skal fungere. Kall det en forsikring for dere begge. Hun beholder huset uansett og du sitter igjen med en verdi som dere blir enige om, men dette gjelder kun betydelige summer, evt over tid, og det BØR spesifiseres i den øknomomiske samboer-kontrakten om hva og hvor mye. Er det små summer så trenger man strengt tatt ikke en kontrakt, men ofte så lønner det seg uansett når det er lån/eiendom i bildet. Samtidig, det ikke noe direkte fasit på dette, men jeg anbefaler deg/dere å ta kontakt med en advokat for mer informasjon og hvilke muligheter dere har. En advokat fungerer også som et vitne til en evt avtale mellom dere. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Betal halvparten. Skriv en kontrakt hvor det stipuleres at dersom forholdet ryker så betaler hun tilbake beløpet (eksklusive renter). Rentene er det hun betaler i leie hos banken. Halvparten av denne leien kan du betale. Resten av summen går i profitt til henne med mindre dere blir værende sammen lenge nok til at du kjøper deg inn i skjøtet - da blir dine innbetalinger å anse som delbetaling av dette. På denne måten taper ingen noenting og alt er fair uansett om forholdet varer eller brister. Dersom hun ikke går med på en slik løsning så må det bety at hun ønsker en leieboer mer enn en kjæreste. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Betal halvparten. Skriv en kontrakt hvor det stipuleres at dersom forholdet ryker så betaler hun tilbake beløpet (eksklusive renter). Rentene er det hun betaler i leie hos banken. Halvparten av denne leien kan du betale. Resten av summen går i profitt til henne med mindre dere blir værende sammen lenge nok til at du kjøper deg inn i skjøtet - da blir dine innbetalinger å anse som delbetaling av dette. På denne måten taper ingen noenting og alt er fair uansett om forholdet varer eller brister. Dersom hun ikke går med på en slik løsning så må det bety at hun ønsker en leieboer mer enn en kjæreste. Takk for svar. Litt usikker på hva du mener med å betal halvparten. Halvparten av avdrag og renter på lånet? Ellers så er det mye fornuft i det du skriver, men problemet er at min kjæreste er veldig bestemt på at jeg aldri kan få kjøpt meg inn i huset. Og ja, det høres noe skremmende ut... Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Du betaler halvparten nav hennes totale kost (renter og avdrag) slik at dere betaler 50/50. I kontrakten spesifiserer dere at dersom samboerskapet opphører skal denne summen minus renter tilbakebetales deg. Dette vil i praksis bety at hun ikke profitterer på deg mens dere bor sammen men samtidig letter hennes økonomi betydelig. Du har da med andre ord, i den perioden dere bodde sammen, betalt halvparten av hennes leiekostnader. (Dette er jo mye mindre enn hva du ville betalt i leie hos noen andre, men poenget er vel samboerskap, ikke butikk. Om hun vil drive butikk bør hun finne en vanlig leieboer) Men selvfølgelig dette tar jo utgangspunkt i at poenget er at du skal kjøpe deg inn senere. Tillater hun ikke det så hadde jeg personlig ikke vært interessert i noe videre forhold. I såfall er det vel mer fair at du betaler halvparten av hennes renteutgifter i leie til henne, men det godtar hun sannsynligvis ikke ettersom dette vil bli en veldig lav sum og jeg antar hennes rasjonalisering er på den grådige siden. Evt be henne selge huset sitt, putte pengene i banken også kan hun betale halve dine renter i leie til deg. Da får hun det som hun vil. Endret 1. juni 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) TS: Er du gal? Det der høres ut som en svindel, for min del. Hvorfor i all verden ville en livspartner i det hele tatt foreslå noe sånt?? Det hadde vært et ganske stort tillitsbrudd for min del! Dere skal -eie sammen-! Sånn at hvis det blir brudd, så skal dere dele alt likt 50/50! Et forslag som det du beskriver, hvis det blir brudd, så sitter jo ho igjen med alle penga! Endret 1. juni 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Har fulgt med i tråden. Hun vil at du skal gi uten at du skal få noe utbytte. Det er en deal som ikke engang burde være aktuell. Du er altfor snill. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Har fulgt med i tråden. Hun vil at du skal gi uten at du skal få noe utbytte. Det er en deal som ikke engang burde være aktuell. Du er altfor snill. Hei og takk for svar. Jeg har også tenkt i de baner. Vil gjerne ha ditt synspunkt på følgende. Jeg bor som sagt i dag i egen bolig som jeg må leie ut hvis jeg skal flytte inn til min kjæreste. Selv om jeg får en grei husleie er det lite sannsynlig at jeg vil gå i noe stort pluss. Når jeg regner ut hva jeg betaler i lån, avgifter til sameiet og kommunale utgifter vil jeg nok allikevel tjene noen kroner ved å betale min kjæreste noe tusenlapper i leie. Et kjapt regnestykke: Utgifter (lån, renter, kommunal, sameieavgift) kr 10000 pr mnd. Leieinntekt etter skatt ca kr 7000. Jeg står igjen med minus kr 3000. Jeg betaler kr 3000 til min partner(dog vil hun har mer enn dette..). Dvs jeg har nå en boutgift på kr 6000 istedenfor kr 10000. Høres dette logisk ut? Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det hadde vært logisk hvis du satt igjen med enten pengene eller en andel av huset hun bor i. Du kan ikke se på henne som en vanlig utleier for det er hun rett og slett ikke. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det skurrer litt at du aldri skal få kjøpe deg inn i bolig. virker ikke som hun har mye tro på dette forholdet...Men når det er sagt, så er ikke 3000/mnd så fryktelig ille, gitt at det inkluderer alle kostnader.Hvis du legger sammen alle utgifter som eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, strøm, TV-lisens, tv og internett abonnement osv, kan du fort komme opp i 5-6000 kr/mnd. Det er da en natulig kostnad å bidra med. Da er for øvrig lånet holdt utenfor... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Det hadde vært logisk hvis du satt igjen med enten pengene eller en andel av huset hun bor i. Du kan ikke se på henne som en vanlig utleier for det er hun rett og slett ikke. Jeg er langt på vei enig med deg. Hadde ting vært omvendt hadde ikke forlangt så mye mer enn at vi delte vanlige utgifter og hun betalte en heller symbolsk husleie. Av og til lurer jeg på om hun ser mer på meg som tidligere nevnt ubetalt vaktmester og melkeku, enn en mulig livslang partner. Anonymous poster hash: f51a0...0cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå