Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varm dynamo/ Ladeproblemer

Anbefalte innlegg

Hei!  Har ett dynamo/lade problem som jeg ikke helt greier å skjønne.

Her om dagen fikk jeg varsel i display "Check battery" målte så spenning ut fra dynamo og der lå det kun hvilespenning på ca 12.5 v. Fikk så tak i en brukt dynamo, men med samme resultat. Dynamoen blir glovarm, så ett eller annet skjer.

Bytta batteri, ingen endring. Kobla så av plusspol  på dynamo og kjørte denne direkte til ett eksternt batteri. Da målte jeg 16 v over denne kretsen, noe som da burde tyde på at dynamo er ok. Hvis jeg kobler fra og til 4 pin kontakt på dynamo så hører man tydelig at dynamoen prøver å jobbe for fullt. Noen som har peiling på hva feilen kan være? Hvis noe på + kabel fra dynamo ligger til jord så burde vel batterispenninga droppe når dynamo ikke er tilkoblet? Bilen er forøvrig en Toyota Auris 08 mod diesel. På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med god forbindelse fra jord og pluss til eksternt batteri?

Du kan måle spenninga mellom pluss på batteri og pluss på dynamo. Har du høyt strømtrekk vil du få spenning her. Er det liten belastning vil du ha så godt som 0V.

Og kommer du til diodene i dynamoen kan du sjekke de også.

Lenke til kommentar

Trudde grunnen til at den ga 16 v var at spenningsregulatoren var koblet til bilens eksisterende batteri og dermed registrerte den bare bilens hvilespenning og ikke 16 v som det eksterne batteriet hadde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...