Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samme "tilbud" hele året?


Dubious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... de tilbyr jo 4 boller til 19,90. Så det er jo et tilbud. Kanskje litt i gråsonen, men ut fra definisjonen av ordet "tilbud" ser jeg ikke noe galt i det. De som driver med juss her inne, får arrestere meg om jeg tar feil.

 

Salg, derimot...

Lenke til kommentar

Tja... de tilbyr jo 4 boller til 19,90. Så det er jo et tilbud. Kanskje litt i gråsonen, men ut fra definisjonen av ordet "tilbud" ser jeg ikke noe galt i det. De som driver med juss her inne, får arrestere meg om jeg tar feil.

 

Salg, derimot...

Tilbudet gjelder at du får en kvantumsrabatt i forhold til å kjøpe bare en bolle.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing#chapter-4-5

Lenke til kommentar

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing

 

 

 

Før tilbudet må varen ha vært solgt i et visst volum til den oppgitte førprisen, slik at rabatten er reell. Minst seks uker med normalpris før kampanjestart er en hovedregel.
På samme måte kan salget bare vare i en begrenset periode. Seks uker er «tommelfingerregelen», ifølge Nergård. Markedsføringsloven setter ingen konkrete tidsfrister.
Lenke til kommentar

En butikk tilbyr varer for salg året rundt. Det virker merkverdig å gripe fatt i helt normale ord i almenspråket (tilbud og salg) og forsøke å gi dem helt nye spesialbetydninger. Til og med straffe dem som bruker ordene i samsvar med ordinære ordboksdefinisjoner.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å kalle det et tilbud når det ikke er tidsbegrenset og tikker og går over 1 år.

 

Da regnes det som ny veil. pris.

Med kan ein ikkje her argumentere med at dersom bollane eigentleg kostar 6 kr per stykk, så er det eit tilbud om å få bollane til 5 kr per stykk som kvantumsrabatt ved å kjøpe minst fire bollar?

Lenke til kommentar

 

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing

 

 

 

Før tilbudet må varen ha vært solgt i et visst volum til den oppgitte førprisen, slik at rabatten er reell. Minst seks uker med normalpris før kampanjestart er en hovedregel.
På samme måte kan salget bare vare i en begrenset periode. Seks uker er «tommelfingerregelen», ifølge Nergård. Markedsføringsloven setter ingen konkrete tidsfrister.

 

Du tar ting litt ut av konteksten her.

 

Angående artikkelen du linker til på dinside.no, så gjelder det et tilfelle hvor en forhandler alltid har 50% avslag på en vare. At man kaller det tilbud, er i seg selv ikke feil, for de tilbyr varen til den prisen. Men at de alltid kaller det for 50% avslag er ikke lov.

 

Det er også skrevet litt forvirrende. Et salg er også et tilbud, for da tilbyr man varen til en nedsatt pris. Men er det ikke salg, så tilbys man varen til normalpris. Det kan da ikke være noe ulovlig ved det så lenge man ikke gir inntykk av at det er et tidsbegrenset tilbud.

 

Definisjonen på et tilbud:

 

"tilbud substantiv nøytrum det å tilby; det som tilbys få tilbud om noe"

 

" tilbud", gir en litt annen betydning. "være på tilbud - ha lavere pris enn normalt"

 

https://no.thefreedictionary.com/tilbud

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Forbrukertilsynet bryr seg ikke om ordbøker og vanlige ord når det gjelder annonsering. De er temmelig tøffe mot bl.a. sport- og elektronikkbransjen som f.eks: https://www.forbrukertilsynet.no/ulovlig-salgsmarkedsforing-elektronikkjeder

Les "Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring" punkt 3.1 - 3.3. Når det brukes "tilbud", "salg", "kun" o.l. må det oppgis førpris. Den vanlige betingelsen for førpris er som nevnt tidligere i tråden at varen må være solgt i et visst volum i 6 uker før kampanjen.

Lenke til kommentar

Forbrukertilsynet bryr seg ikke om ordbøker og vanlige ord når det gjelder annonsering. De er temmelig tøffe mot bl.a. sport- og elektronikkbransjen som f.eks: https://www.forbrukertilsynet.no/ulovlig-salgsmarkedsforing-elektronikkjeder

Les "Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring" punkt 3.1 - 3.3. Når det brukes "tilbud", "salg", "kun" o.l. må det oppgis førpris. Den vanlige betingelsen for førpris er som nevnt tidligere i tråden at varen må være solgt i et visst volum i 6 uker før kampanjen.

Eneste stedet i artikkelen om elektronikkjeder det nevnes tilbud, er "nettilbud" som leder kundene til å tro at prisen er satt ned til nettpris, eller et spesialtilbud som kun gjelder på nett.

 

I den andre linken, nevnes "tilbud" som også gir inntrykk av lavere pris. Det er en grunn til at de ikke nevner "Tilbud" som et enkeltstående ord da det vel ikke er ulovlig å bruke i lengre tid, og kan brukes uten at det oppgis en førpris.

 

Det er kun du som skriver "tilbud" som et enkeltstående ord... det forekommer faktisk ikke i lovteksten, så det er feilsitering.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

 

Utsagnene i markedsføringen er utgangspunktet for vurderingen. Når ”salg”, ”sesongsalg”, ”utsalg”, ”på tilbud”, ”-40 %”, ”avslag”, ”rabatt”, ”spar kr”, ”kun kr”, ”nå kr” og lignende brukes er det regelmessig tale om salgsmarkedsføring. Også ”augustsjokk”, ”januarslag”, ”kampanjepris” og lignende vil lett bli bedømt som salgsmarkedsføring. Utsagn som ”dørene åpner kl. 07.00 mandag 30.07” kan bygge opp under salgsinntrykket.

Ikke bare du som kan utheve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...