Gå til innhold

- Hvert skip som går igjennom Stad skipstunnel vil koste samfunnet 26.000 kroner i 40 år


Anbefalte innlegg

Enig i at det må bli en slags kostnadsdeling, hvis de i det hele tatt kommer til enighet. Det kommer også an på tilbud og etterspørsel. Jeg har hørt om byggeprosjekter som har solgt hundretusner av av kubikk med sprengstein for 1 krone fordi det var billigere enn å finne et lovlig sted å dumpe det, samt at etterspørselen var lav akkurat der og da. Den ene interessenten kunne derfor presse prisen til null.

 

Men at Bristol skal være det billigste stedet å bli kvitt stein fra Vestlandet har jeg lite tro på. Jeg har også liten tro på at Bristol ikke klarer å skaffe overskuddsmasser fra andre steder billigere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor? Er ikke passasjergrunnlag nok for Stavanger-Bergen en gang...

 

Flaggruten brukte ca 4,5 timar. Kjøyretid på same strekning er ca 5 timar.

 

Hurtigbåten frå Bergen til Selje brukar 5 timar, med bil tek same turen 6 timar og 15 min.

Skal ein kjøyre vidare mot Ålesund og Molde så blir det fleire fjordkryssingar med ferje som tek tid.

 

Ein hurtigbåt som kan gå frå Stavanger og heilt til Trondheim vil heilt sikkert bli brukt sidan ein sparar mykje tid i forhold til køyring. Mellom kystbyane er heller ikkje flytransport særleg effektivt sidan ein i mange tilfeller må via Gardermoen og bytte fly der.

 

Eg meiner derfor at det å vise til Flaggruten mellom Stavanger og Bergen er eit dårleg eksempel sidan den ruta fungerte som eit sjøgåande alternativ til rutebussen som brukte omtrent like lang tid.

På ei lenger hurtigbåtrute så vil ein kunne spare inn mykje tid, særleg på vestlandet der mykje av hovudvegane består av å køyre ut og inn i fjordar, samt ferjekryssningar av fjordane. Under slike forhold vil ein hurtigbåt som kan gå i nesten rett linje være eit godt alternativ.

Lenke til kommentar

Bil er mye mer anvendelig på grunn av friere valg av avreisetidspunkt, ankomst og stopp på veien, samt mer fleksibelt til å komme seg rundt både før avgang og etter ankomst. Jeg synes derfor buss er en mer naturlig sammenligning med hurtigbåt.

 

Ryfast åpner i 2019, Rogfast i 2025-26, og de to fergesambandene mellom Haugesund og Bergen vil enten styrkes eller få fast forbindelse etter hvert. Dette vil med rykk og napp eliminere behovet for hurtigbåt i området Stavanger-Bergen. Nord for Bergen er det ingen fergesamband før Sognefjorden og lite passasjergrunnlag helt ute ved skipsleia før nord for Stadt, der det allerede er flere hurtigbåtforbindelser.

 

Kort oppsummert: Hurtigbåtbehovet mellom Stavanger og Stord er allerede lite og krymper ytterligere i løpet av 7-8 år.

 

Det er mer logisk å endre E39-traseen nord for Stord. Bygge bru og ny vei til Våge. Da halveres den ene fergestrekninga i området slik at elektrifisering blir mer realistisk. Nord for Bergen har vi to elektrifiserte fergestrekninger og ellers fast forbindelse nesten helt opp til Ålesund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at det må bli en slags kostnadsdeling, hvis de i det hele tatt kommer til enighet. Det kommer også an på tilbud og etterspørsel. Jeg har hørt om byggeprosjekter som har solgt hundretusner av av kubikk med sprengstein for 1 krone fordi det var billigere enn å finne et lovlig sted å dumpe det, samt at etterspørselen var lav akkurat der og da. Den ene interessenten kunne derfor presse prisen til null.

 

Men at Bristol skal være det billigste stedet å bli kvitt stein fra Vestlandet har jeg lite tro på. Jeg har også liten tro på at Bristol ikke klarer å skaffe overskuddsmasser fra andre steder billigere.

 

Sender store mengde gråstein frå vestlandet med båt til europa. Litt sør om stadt skipstunnel er et dagbrud som så å sei leverer all stein de knuser til ekaport. Søk på bremanger quarry

 

Send

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...