Gå til innhold

- Hvert skip som går igjennom Stad skipstunnel vil koste samfunnet 26.000 kroner i 40 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år?

Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren.

 

For en beregning av økonomien gir det liten mening å regner med mer enn 30-40 år levetid. Les deg opp på nåverdiberegning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem får lov til å bruke tunellen? Vil den være tilgjengelig for fritidsbåter, mindre fiskebåter, vannjet ?

Siden det bare er ett løp må gjennomfarten reguleres. Uheldig hvis hurtigruta møter laksebåten snute mot snute der inne.. (Radar og annen navigasjonshjelp er vel ute av funksjon med fjell på alle kanter?). Blir det lysregulert, med sensorer som registrerer når båten er kommet gjennom, eller må der være fast bemanning som regulerer ferdselen. ? Hvis tunellen blir populær kan de samle opp båter på hver side av tunellinnløp og så kjøre gjennom i konvoi..

Antar det blir betaling/pr gjennomfart?. Billettøren kan vel ikke ro rundt og ta billetter...så da må fiskeren ha betalingbrikke på sjarkvinduet... Eller han kan vippse...

Lenke til kommentar

 

Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år?

Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren.

For en beregning av økonomien gir det liten mening å regner med mer enn 30-40 år levetid. Les deg opp på nåverdiberegning.

 

Men det er et poeng at samferdselprosjekt har et langsiktig perspektiv, som de økonomiske modellene ikke tar hensyn til.

Oslo er et godt eksempel på manglende langsiktig tenkning, og en bygger 2 til 3 ganger det som burde vært gjort 1. gang, selv om det koster mest penger.

Hvorfor tenker en ikke som i Tyskland, hvor motorveiene har 3 avkjøringer til de store byene.

E6 burde vært bygget i god avstand til bykjernen for mange år siden, slik at denne trafikken ikke er en del av jobbtrafikken inn/ut av Oslo.

Før eller siden må dette gjøres, men de økonomiske modellene ser ikke besparelsen da det er i et 100 års perspektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

E6 burde vært bygget i god avstand til bykjernen for mange år siden, slik at denne trafikken ikke er en del av jobbtrafikken inn/ut av Oslo.

Før eller siden må dette gjøres, men de økonomiske modellene ser ikke besparelsen da det er i et 100 års perspektiv.

 

Enig at man må tenke mer enn 40 år fram. Jernbanetraseene har jo blitt brukt i over 100 år, men selvsagt mye oppgraderinger likevel i den perioden. Hva gjelder E6 så kunne man selvsagt lagt den på østsiden av Øyeren, men jeg tviler på at det ville redusert trafikken veldig mye inn mot Oslo - det meste av trafikken (overalt) er lokal. Men det ville vært flott for dem som bare skal forbi Oslo....

Lenke til kommentar

Hvem får lov til å bruke tunellen? Vil den være tilgjengelig for fritidsbåter, mindre fiskebåter, vannjet ?

Siden det bare er ett løp må gjennomfarten reguleres. Uheldig hvis hurtigruta møter laksebåten snute mot snute der inne.. (Radar og annen navigasjonshjelp er vel ute av funksjon med fjell på alle kanter?). Blir det lysregulert, med sensorer som registrerer når båten er kommet gjennom, eller må der være fast bemanning som regulerer ferdselen. ? Hvis tunellen blir populær kan de samle opp båter på hver side av tunellinnløp og så kjøre gjennom i konvoi..

Antar det blir betaling/pr gjennomfart?. Billettøren kan vel ikke ro rundt og ta billetter...så da må fiskeren ha betalingbrikke på sjarkvinduet... Eller han kan vippse...

Med 10-12 større fartøy per døgn bør det bli gode muligheter for kolonner av mindre fartøy mange ganger i døgnet. Det blir sikkert en passasjeplan/rutetabell med tidsrom for enveiskjøring nordover og sørover. Størst først, sikkerhetsavstand osv.

 

Kommunikasjon og betaling tenker jeg ordnes på samme måte som havneleie. Ringe til havnevakta i området, eventuelt båtradio, epost, telegram eller hva nå enn de tilbyr. E-faktura, vipps, bompengebrikke, brevgiro etc. Prising vil sikkert variere med fartøyets størrelse på samme måte som vogntog og mopeder ikke betaler samme pris på ferga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år??

 

Per skip/passering står det i artikkelen. Men står ikke hvor mange passeringer men hvis jeg har regnet riktig blir det en passering per dag.

Og jeg som trodde kostnaden ligger i å bygge tunnelen og at det ikke ville koste noe særlig å la noen seile igjennom.

Lenke til kommentar

Hva er tidsgevinsten å kjøre tunnel kontra å "kjøre leia"? Er den så stor at alle båter velger tunnel selv om havet ligger speilblankt? Eller blir dette en uværstunell som kun benyttes når yttersia ikke er farbar? Hvis man må betale for å kjøre gjennom, og avgiften blir for høy så er det nok endel som velger å "kjøre rundt" uansett?

Lenke til kommentar

Hva er tidsgevinsten å kjøre tunnel kontra å "kjøre leia"? Er den så stor at alle båter velger tunnel selv om havet ligger speilblankt? Eller blir dette en uværstunell som kun benyttes når yttersia ikke er farbar? Hvis man må betale for å kjøre gjennom, og avgiften blir for høy så er det nok endel som velger å "kjøre rundt" uansett?

 

Det er minst 3 nautiske mil lenger å bruke tunnelen, det er kun en tidsgevinst dersom det er dårlig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er minst 3 nautiske mil lenger å bruke tunnelen, det er kun en tidsgevinst dersom det er dårlig vær.

De som ferdes med fritidsbåt rundt Stadt vet at dårlig vær starter allerede ved frisk bris, men selvsagt er det nyttetrafikken som er viktigst.

Kuling kan by problem for båter i sjarkstørrelse, og hurtigbåttrafikk er utelukket forbi Stadt uten tunnel.

Sikkerhet er en viktig faktor, men trolig vil en tunnel åpne for uforutsette faktorer.

Kan hende forlanger turistene at Hurtigruten bruker tunnelen fordi det er noe unikt som ikke finnes andre steder i verden.

Det blir nok med denne tunnelen som med alle broene som er bygget. Når det går noen år ser en at bygging var det eneste riktige, og en angrer på at en ikke brukte litt mer penger, slik at en slapp møteplass på toppen av broen f. eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år?

Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren.

For en beregning av økonomien gir det liten mening å regner med mer enn 30-40 år levetid. Les deg opp på nåverdiberegning.

 

Men det er et poeng at samferdselprosjekt har et langsiktig perspektiv, som de økonomiske modellene ikke tar hensyn til.

Oslo er et godt eksempel på manglende langsiktig tenkning, og en bygger 2 til 3 ganger det som burde vært gjort 1. gang, selv om det koster mest penger.

Hvorfor tenker en ikke som i Tyskland, hvor motorveiene har 3 avkjøringer til de store byene.

E6 burde vært bygget i god avstand til bykjernen for mange år siden, slik at denne trafikken ikke er en del av jobbtrafikken inn/ut av Oslo.

Før eller siden må dette gjøres, men de økonomiske modellene ser ikke besparelsen da det er i et 100 års perspektiv.

Veldig lite av trafikken på E18 Oslo vest er gjennomgangstrafikk. Mener at tallet er 83% lokaltrafikk (fra Asker og Bærum om morgenen).

Lenke til kommentar

Nytteverdi eller ei. Denne tunnelen kommer til å bli bygd uansett hva som blir sagt om den. Koste, hva det koste vil. Dette har blitt et politisk prestisjeprosjekt, og prosjektet vil drives fram som et også. Så er du konsulent, så oppfordres du å finne høygaffelen ved timeføring.

 

Ole

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år?

Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren.

Vil tro at etter 40 år krever tunellen vedlikehold som koster like mye som en ny tunnel.

Kan vel ikke legge elendig forvaltning til grunn? Veitunneler, hvor lenge beregnes levetid på dem? Burde forøvrig ta «bompenger» for skipene som passerer selvsagt.
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at akvakulturnæringen kommenterer at smittespredning vil øke på grunn av at stadt forsvinner som smittehinder. Betyr ikke dette noe?

 

Oppdrettsnæringa skal offshore. Bort fra kysten - langt til havs. Så for de oppdretterne som ikke greier omstille seg til å beherske havet utenfor Stadt så er det ikke lakselusa som tar fra dem levebrødet. Det er statens framtidige forbud for mærer innaskjærs. .

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde kostnaden ligger i å bygge tunnelen og at det ikke ville koste noe særlig å la noen seile igjennom.

Kjøper du bolig uten å ta opp lån? Og båteierne spytter inn noen millioner hver på forhånd i byggekostnader?

 

 

Det blir nok med denne tunnelen som med alle broene som er bygget. Når det går noen år ser en at bygging var det eneste riktige, og en angrer på at en ikke brukte litt mer penger, slik at en slapp møteplass på toppen av broen f. eks.

Etter bygging er det veldig mye letter å se seg blind på nytteverdien. Alternativ bruk av allerede brukte penger blir veldig hypotetisk. I forkant er det mye lettere å se for seg andre måter disse pengene kan komme bedre til nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selg sprengsteinen til utbyggingen av tidevannskraftverket ved Bristol. De trenger masse....

Stein er gratis der den ligger - det er flytting av stein som koster penger. Jo lengre desto dyrere. Hvorfor i all verden skulle Bristol reise rundt Storbritannia og over hele Nordsjøen for å hente stein? Har de ikke mer nærliggende steder å hente stein fra?

Lenke til kommentar

Stein er gratis der den ligger - det er flytting av stein som koster penger. Jo lengre desto dyrere. Hvorfor i all verden skulle Bristol reise rundt Storbritannia og over hele Nordsjøen for å hente stein? Har de ikke mer nærliggende steder å hente stein fra?

Flytting av stein med skip koster ikkje så mykje.

Største utfordringa med å kjøpe steinmasser er å finne eit område der ein kan hente ut steinen utan å bli anmeldt for miljøkriminalitet, samt den reint praktiske jobben med å sprenge fjellet i passelige bitar som lar seg losse ombord i skip.

 

Masse frå utbyggingsprosjekt er ofte den billegaste måten å skaffe stein på sidan utbyggjaren uansett må sprenge, rydde og frakte steinen vekk frå tunnelen eller byggetomta. Det å frakte steinen litt lenger til neste byggeprosjekt er ofte kun ein liten ekstrakostnad.

I enkelte tilfeller kan det være lønnsomt å frakte steinen til neste byggeprosjekt, sidan det å dumpe stein ikkje alltid er så lett å gjere lovlig. Ved dumping i sjø er ein fort tilbake i miljøkriminalitetspørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...