Gå til innhold

- Hvert skip som går igjennom Stad skipstunnel vil koste samfunnet 26.000 kroner i 40 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hva er gevinsten av å unngå en ulykke og hvilken ny type trafikk kan en tunnel tiltrekke seg? Tallene har vi ikke, sier Andreassen."

 

Eiksundtunnelen var et slikt prosjekt som åpnet opp for mye mer trafikk en myndighetene hadde lagt til grunn, og ble derfor nedbetalt på halve tiden.

Kvivsvegen er et annet eksempel i denne kategorien, og hadde politikerne hatt litt mer visjon ville de laget tunnel gjennom Utvikfjellet parallelt med Kvivsvegen, og 2 ferger på E39 ville vært historie i dag.

Ganske sikkert får vi hurtigbåtsamband helt fra Stavanger til Molde når Stadt Skipstunnel åpner. Det blir også en ny tid for småbåt-trafikken langs Vestlandet.

At konsulenter fra Østlandet slakter nytteeffekten av samferdselinvesteringer i distriktsnorge, er vi vant til og en gjennomgang av pengebruken til det offentlige i en 10-års periode, fra 1990 til 2000 viste at 60% av pengene havnet i det sentrale Østlandsområdet.

Skulle gjerne sett at noen forsket på perioden fra 2000 til 2010 for å se om det fortsatt er slik at Østlandet stikker av med pengene.

60% av befolkningen bor tross alt ikke i Oslo.

 

Ca. 50% bor der. Mye nytte for hver krone som blir lagt ned hva angår befolkningstetthet også. Men.. for all del. Andre må få seg en tunell eller to også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes tusenvis av slike dyre prosjekter på land, men skipstunnelen trekkes frem som er grusom kostnad. Kanskje kan den få bort noen vogntog fra veiene også, det vil være en enorm gevinst. Ber forresten redaksjonen beregne hvor mye det offentlige sponser hvert vogntog i dette landet. Kanskje spesielt de utenlandske. De sliter på veiene, skaper ulykker og fører til behov for ekstremt dyre utbedringer av veiene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år?

Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren.

Lik det eller ikke, men trafikksikkerhetsmessig har menneskeliv en pris. Den er selvsagt med i regnestykket.

 

Hadde Ingeniørene bare fått like mye tid og ressurser til å finne kostnadseffektive måter å bygge denne på, som økonomene bruker på å regne på trafikkmengde og nedbetalingstid så tror jeg de kanskje totalprisen kunne blitt så mye lavere at økonomenes konklusjon hadde falt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år??

 

Per skip/passering står det i artikkelen. Men står ikke hvor mange passeringer men hvis jeg har regnet riktig blir det en passering per dag.

Lenke til kommentar

 

26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år??

 

Per skip/passering står det i artikkelen. Men står ikke hvor mange passeringer men hvis jeg har regnet riktig blir det en passering per dag.

Tror ikke du har regnet riktig. Hvis vi sier 10 skip pr dag blir det 260 000 kroner pr dag. Det blir ca 100 millioner kroner i året, og høres fornuftig ut i forhold til investeringene.

 

Jeg tror imidlertid det blir langt flere enn 10 passeringer pr. dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vil være ekstra attraksjon på hurtigruten. Den blir så populær at det vil bli lagd flere slike :-)

Sier du at hurtigruteturistene vil nedbetale prosjektet? Så flott - da slipper jo kystverket med flere å investere. La hurtigruten bygge tunellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...