torest Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Prosjektet slaktes i fersk rapport.- Hvert skip som går igjennom Stad skipstunnel vil koste samfunnet 26.000 kroner i 40 år Lenke til kommentar
Populært innlegg N8591NB4 Skrevet 31. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mai 2018 Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år? Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren. 11 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Det går nok ikke lang tid før det kommer en bomstasjon ved innløpet...... Lenke til kommentar
Populært innlegg aanundo Skrevet 31. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 31. mai 2018 "Hva er gevinsten av å unngå en ulykke og hvilken ny type trafikk kan en tunnel tiltrekke seg? Tallene har vi ikke, sier Andreassen." Eiksundtunnelen var et slikt prosjekt som åpnet opp for mye mer trafikk en myndighetene hadde lagt til grunn, og ble derfor nedbetalt på halve tiden. Kvivsvegen er et annet eksempel i denne kategorien, og hadde politikerne hatt litt mer visjon ville de laget tunnel gjennom Utvikfjellet parallelt med Kvivsvegen, og 2 ferger på E39 ville vært historie i dag. Ganske sikkert får vi hurtigbåtsamband helt fra Stavanger til Molde når Stadt Skipstunnel åpner. Det blir også en ny tid for småbåt-trafikken langs Vestlandet. At konsulenter fra Østlandet slakter nytteeffekten av samferdselinvesteringer i distriktsnorge, er vi vant til og en gjennomgang av pengebruken til det offentlige i en 10-års periode, fra 1990 til 2000 viste at 60% av pengene havnet i det sentrale Østlandsområdet. Skulle gjerne sett at noen forsket på perioden fra 2000 til 2010 for å se om det fortsatt er slik at Østlandet stikker av med pengene. 60% av befolkningen bor tross alt ikke i Oslo. 12 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 "Hva er gevinsten av å unngå en ulykke og hvilken ny type trafikk kan en tunnel tiltrekke seg? Tallene har vi ikke, sier Andreassen." Eiksundtunnelen var et slikt prosjekt som åpnet opp for mye mer trafikk en myndighetene hadde lagt til grunn, og ble derfor nedbetalt på halve tiden. Kvivsvegen er et annet eksempel i denne kategorien, og hadde politikerne hatt litt mer visjon ville de laget tunnel gjennom Utvikfjellet parallelt med Kvivsvegen, og 2 ferger på E39 ville vært historie i dag. Ganske sikkert får vi hurtigbåtsamband helt fra Stavanger til Molde når Stadt Skipstunnel åpner. Det blir også en ny tid for småbåt-trafikken langs Vestlandet. At konsulenter fra Østlandet slakter nytteeffekten av samferdselinvesteringer i distriktsnorge, er vi vant til og en gjennomgang av pengebruken til det offentlige i en 10-års periode, fra 1990 til 2000 viste at 60% av pengene havnet i det sentrale Østlandsområdet. Skulle gjerne sett at noen forsket på perioden fra 2000 til 2010 for å se om det fortsatt er slik at Østlandet stikker av med pengene. 60% av befolkningen bor tross alt ikke i Oslo. Ca. 50% bor der. Mye nytte for hver krone som blir lagt ned hva angår befolkningstetthet også. Men.. for all del. Andre må få seg en tunell eller to også. 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Det blir ca. 0.5 øre for kvar person her i landet. Uff nei, dette blir for dyrt for meg. 6 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Det finnes tusenvis av slike dyre prosjekter på land, men skipstunnelen trekkes frem som er grusom kostnad. Kanskje kan den få bort noen vogntog fra veiene også, det vil være en enorm gevinst. Ber forresten redaksjonen beregne hvor mye det offentlige sponser hvert vogntog i dette landet. Kanskje spesielt de utenlandske. De sliter på veiene, skaper ulykker og fører til behov for ekstremt dyre utbedringer av veiene. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år? Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren. Lik det eller ikke, men trafikksikkerhetsmessig har menneskeliv en pris. Den er selvsagt med i regnestykket. Hadde Ingeniørene bare fått like mye tid og ressurser til å finne kostnadseffektive måter å bygge denne på, som økonomene bruker på å regne på trafikkmengde og nedbetalingstid så tror jeg de kanskje totalprisen kunne blitt så mye lavere at økonomenes konklusjon hadde falt. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år?? 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år?? Per skip/passering står det i artikkelen. Men står ikke hvor mange passeringer men hvis jeg har regnet riktig blir det en passering per dag. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år?? Per skip/passering står det i artikkelen. Men står ikke hvor mange passeringer men hvis jeg har regnet riktig blir det en passering per dag. Tror ikke du har regnet riktig. Hvis vi sier 10 skip pr dag blir det 260 000 kroner pr dag. Det blir ca 100 millioner kroner i året, og høres fornuftig ut i forhold til investeringene. Jeg tror imidlertid det blir langt flere enn 10 passeringer pr. dag. 1 Lenke til kommentar
Bjorn Justnes Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Selg sprengsteinen til utbyggingen av tidevannskraftverket ved Bristol. De trenger masse.... Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Her var det mye forutsetninger. Hvorfor skal den kun brukes i 40år? Skipstunnelen må bygges også ut fra sikkerhet, og ikke nødvendigvis kun kalkulatoren. Vil tro at etter 40 år krever tunellen vedlikehold som koster like mye som en ny tunnel. 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 At konsulenter fra Østlandet slakter nytteeffekten av samferdselinvesteringer i distriktsnorge, er vi vant til og en gjennomgang av pengebruken til det offentlige i en 10-års periode, fra 1990 til 2000 viste at 60% av pengene havnet i det sentrale Østlandsområdet. Kilde? Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Dette vil være ekstra attraksjon på hurtigruten. Den blir så populær at det vil bli lagd flere slike :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Dette vil være ekstra attraksjon på hurtigruten. Den blir så populær at det vil bli lagd flere slike :-) Sier du at hurtigruteturistene vil nedbetale prosjektet? Så flott - da slipper jo kystverket med flere å investere. La hurtigruten bygge tunellen. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg ser ikke at akvakulturnæringen kommenterer at smittespredning vil øke på grunn av at stadt forsvinner som smittehinder. Betyr ikke dette noe? Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Det som er artig her er at analyseselskapet legger på 40% på eget initiativ. Alle kan få ting til å bli dyrt om man kan finne opp egne beregningstall... Endret 1. juni 2018 av Automatikeren 3 Lenke til kommentar
96I178X9 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 kisten i spikeren for prosjektet. Lenke til kommentar
torest Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 26.000kr i 40 år...daglig?...ukentlig?...månedlig??...årlig??...eller kun 26.000 i løpet av 40 år?? Atkins Norge/Oslo Economics bruker tallet 10-12 passeringer av skip hver dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå