Hanne Løvik Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Havvind kan bli like stort som offshore olje. Norge er helt i forkant Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 "– Vi anerkjenner at fornybar energi kommer til å ta andeler fra olje og gass, så når vi satser på vindkraft er det å kannibalisere vår egen virksomhet, men vi foretrekker det når alternativet er at noen andre kommer og spiser deg, sier hun." Ja, det er første gang jeg ser dette svart på hvitt fra oljeindustrien selv. Equinor er med andre ord i konkurranse med seg selv, og kan en da gå inn for det nye med full kraft? Jeg tviler, og trolig vil ikke Norge ta noen lederrolle innen fornybar energi fra havet. Vi sitter nok fast i oljevirksomheten helt til fornybar energi presser oljeprisen så langt ned at OPEC våkner og vi får priskrig. Fra da av blir oljevirksomheten i Norge et tapsprosjekt. Det er ikke nok med noen 100 mil. til fornybar energi når vi bruker 25 mrd. til oljeleting pr. år, dersom en mener alvor med å bli ledende innen energi fra havet. Teknologien har vært der lenge, men til denne tid har det ikke vært vilje til store nok investeringer. Den som først bygger et hybrid anlegg for vind og bølger, kombinert med fiskeoppdrett og algeproduksjon vil få energiprisen ned på nivået til vindkraft på land, men at dette blir Norge tviler jeg på. Vi er ikke villige til å satse 2 mrd. for å få dette til. Trolig er det EU med Tyskland eller Danmark i spissen som vinner kappløpet om disse arbeidsplassene. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Vestas og Siemens blir det nok som kommer til å utvikle det meste av slike prosjekter, de har kommet ganske langt og er store konsern med midler. Likevel er de avhengig av noen som tar sjansen på å bygge ut og sette i gang, ellers er det å finne investorer som vil ta risikoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå