MikkelRevheim Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Når jeg starter PC-en så kommer American Megatrends. Så trykker jeg F1, så F8, og velger Windows Boot Manager. Da starter Windows og alt ser ut til å fungere bortsett fra at en vifte (som jeg antar er fra GPU-en) øker og senker hastigheten drastisk når jeg åpner programmer. Det virker som den ikke «vet» hvilken hastighet et program trenger, så den øker for mye for å være på den sikre siden. Det er denne Lenovo-PC-en. Jeg har byttet til i7-8700 og Z370-A. PC-en skulle være «Lett å bygge ut med komponenter», men denne kabelen passet ikke på hovedkortet (prøver Lenovo å gjøre det vanskelig å oppgradere?). Den gjør at CD/DVD-spilleren ikke virker, men det går greit. Er det mulig at det er denne kabelen som gjør at PC-en starter med American Megatrends? Jeg har reinstallert Windows. Jeg har oppgradert hovedkortet og fulgt denne videoen. Bilde av System Information. Det kom også en melding om at Windows-lisensen ikke var gyldig. Lærte da at denne var knyttet til hovedkortet og ikke til SSD (men nå virker den uten at jeg trengte å logge inn med Microsoft-brukeren lisensen er knyttet til). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Du mener den starter med et slikt bilde? Det er da helt normalt at en PC starter med en slik BIOS logo. Endret 31. mai 2018 av Hårek Hotlinket bilde byttet Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Hvis du må velge bootdevice manuelt hver gang du starter maskina har du vel ikke satt opp boot priority riktig i UEFI ("BIOS") ? Ellers er det helt normalt at det står litt diverse under POST. Du kan velge "fullscreen logo" i UEFI hvis du vil. Vedr "lett å oppgradere" slike maskiner er nok det en sannhet med visse modifikasjoner. Det er på langt nær det enkleste kabinettet å endre innmaten i. Ofte er PSU av lav kvalitet også, og det er gjerne suboptimale kjøleløsninger og litt lite plass til f.eks lange skjermkort, mange ssd/hdd, høye cpu-kjølere, AIO/vannkjøling osv .. Tipper det er CPU-vifta som girer jeg, og at du ikke har montert denne riktig når du bytta HK/CPU. Ta den av, og prøv igjen. Gjorde du rent og bytta du termisk pasta? Endret 31. mai 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
MikkelRevheim Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 Ja, lignende det. Se bilde #2 her.Det er ikke normalt at Windows ikke starter automatisk.Ja, jeg må velge Boot Override for å starte Windows. Klarer du å se fra bildene her hvilken rekkefølge jeg skal sette de i (jeg trodde Windows Boot Manager skulle stå som Boot Option #1)?CPU-viften satte jeg rett oppå for den kom med pasta. Ellers er det helt normalt at det står litt diverse under POST. Du kan velge "fullscreen logo" i UEFI hvis du vil. Forstod ikke hva du mente med det. Hvor finner jeg POST? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 POST = Power-ON Self-Test, dvs prosessen PCen gjennomgår når den starter opp, før du evt kommer inn i BIOS/UEFI. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Hva er det du velger når du kjører boot override da? Kan du ikke bare sette det samme på boot device priority? Hadde du forøvrig flere ssd/HDD i maskina når du reinstallerte Windows? Kjørte du diskpart clean på primærdrevet ditt før du installerte Windows? Lenke til kommentar
MikkelRevheim Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 Hva er det du velger når du kjører boot override da? Kan du ikke bare sette det samme på boot device priority? Under Boot Override velger jeg den som heter Windows Boot Manager. Denne er også satt som Boot Option #1. Det viser i dette bildet: Ser dere noe som er galt I dette bildet? Jeg vet ikke hva diskpart clean er, men jeg kjørte sånn full Windows reset som sletter alt på diskene. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Hva skjer hvis ikke du gjør noen ting når du starter maskinen? Blir den bare stående i POST? Står det noe om no boot media detected eller noe? Hadde du KUN sandisk SSD i maskinen da du reinstallerte? Ser ut som du har en harddisk der også, var denne koblet til? Hvis ikke maskinen booter til windows automatisk, og du hadde i en annen harddisk under install av windows, så kan det tenkes at det er dette som er problemet. Da ville jeg forsøkt en ny clean install, hvor du KUN har SSD installert i maskinen. Lenke til kommentar
MikkelRevheim Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 Dette er det første som viser når jeg skrur på: Det skjer ingenting når jeg trykker på DEL eller F2. Så kommer skjermen med American Megatrends hvor dette viser nederst: Så trykker jeg F1 og kommer inn i bios. Jeg har to disker som alltid har stått i. Tenker du at denne originale disken har ødelagt Windows-installeringen? Hva er forklaringen på viften som øker og senker hastigheten drastisk når jeg åpner programmer? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 BIOS påstår at SSD har et problem - "A failure may be imminent". Det kan være derfor den ikke vil boote normalt. Angående viften, sjekk innstilling for "Qfan control". Den kan disables. Lenke til kommentar
MikkelRevheim Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Det er bare det at når jeg setter i originalt hovedkort/CPU så starter Windows. Den meldingen høres jo ikke bra ut, men kan det være årsaken når det kun skjer med nytt hovedkort/CPU? Jeg fulgte anvisningene ved plassering av CPU-en (viser en pil mot et hjørne). Virker den kun hvis den er plasssert rett? Hva kan jeg har gjort feil da jeg monterte CPU-viften? Jeg trykket alle fire føttene på plass til klikket kom. Det eneste som ikke er plugget inn er jo denne, men det gjør bare at CD/DVD-spilleren ikke virker (eller?): Her er den på originalt hovedkort (i en kobling jeg ikke har funnet på det nye hovedkortet) og nytt hovedkort: Har det noe å si hvor disse (SATA-kablene?) er plugget i? Den røde går til SSD: Skal CPU-kabelen i hvit eller svart? Endret 1. juni 2018 av MikkelRevheim Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Sjekk i BIOS innstillingene om det er mulig å disable "HDD/SSD SMART". Noe tilsvarende denne. CPU kan ikke være feil montert, for da vill absolutt ingenting fungert. Hvilke SATA kontakt du bruker har ingenting å si. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Den kabelen du ikke har satt i ser for meg ut som HD Audio fra frontpanel på kabinett. Betyr ingenting. Lenke til kommentar
MikkelRevheim Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Takk for hjelpen så langt! Det som ikke ga mening var at hvis jeg byttet tilbake til det originale (Z170/i5-6400) så startet Windows automatisk, og det var ingen mongo viftestøy fra GPU. Siden ingen forslag har ført til en løsning måtte jeg tenke i andre baner. Jeg har to identiske PC-er, så jeg testet på den andre (PC 2, som har det originale). Så PC 1 har Z370/i7-8700 (oppgradert) og PC 2 har Z170/i5-6400 (original Lenovo). Her er resultatet for SSD: PC 1 SSD i PC 1: feiler (starter med American Megatrends) PC 1 SSD i PC 2: virker (starter Windows som normalt) PC 2 SSD i PC 1: virker (starter Windows som normalt) PC 2 SSD i PC 2: virker (starter Windows som normalt) Så konklusjonen blir at – PC 1 SSD fungerer med Z170, men ikke med Z370 – PC 2 SSD fungerer med Z170 og Z370 Tenker jeg rett? Hvis jeg gjør, kan jeg i tilfelle bytte – men hva skjer?! Her er resultatet for GPU: PC 1 GPU i PC 1: viftestøy PC 1 GPU i PC 2: ingen viftestøy PC 2 GPU i PC 1: viftestøy PC 2 GPU i PC 2: ingen viftestøy Så konklusjonen blir at GPU (GTX 1070) «liker» Z170, men ikke Z370. Hvis jeg bytter om SSD-ene så skal Windows starte automatisk, men jeg må fremdeles leve med viftestøyen (ikke kult). Jeg kan og returnere eller bytte hos Elkjøp, men jeg vet jo ikke hvilke hovedkort denne 1070 «liker». Det kan bli en del testing. Forslag mottas med takk! Lenke til kommentar
CM_sysadm Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Du kan forsøke å justere viftehastighet på GPU med MSI afterburner. Det er mulig at det er ulik konfigurasjon på PC-ene dine. https://www.msi.com/page/afterburner Endret 12. juni 2018 av CM_sysadm Lenke til kommentar
horrorr Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Her er resultatet for SSD: PC 1 SSD i PC 1: feiler (starter med American Megatrends) PC 1 SSD i PC 2: virker (starter Windows som normalt) PC 2 SSD i PC 1: virker (starter Windows som normalt) PC 2 SSD i PC 2: virker (starter Windows som normalt) Så konklusjonen blir at – PC 1 SSD fungerer med Z170, men ikke med Z370 – PC 2 SSD fungerer med Z170 og Z370 Tenker jeg rett? Hvis jeg gjør, kan jeg i tilfelle bytte – men hva skjer?! Z170 kortet er det kortet Lenovo leverte med originalt, og har ikke SMART scan funksjonen som Z370 kortet har? Altså stopper det ikke på "American Megatrends" siden det ikke sjekker disken for problemer og dermed ikke har noe å advare om. Ref. bildet 2 i post #9 Du kan få akkurat samme resultat på Z370 kortet om du slår av funksjonen for SMART scan ved oppstart, (under Advanced/PCH Storage Config/SMART status check i BIOS på ASUS kort) men problemet er det samme selv om du ikke får meldingen - det er noe som blir detektert på SMART scan av disken og du burde kanskje vurdere å sjekke hvor alvorlig det som rapporteres er. (F.eks. HDTune) Endret 13. juni 2018 av horrorr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå