Gå til innhold

Begynne med utdanning i en alder av 31

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har begynt på universitet på matematikk/informatikk i en senere alder?

Jeg er 31 og tar opp fag akkurat nå og har lyst å komme inn på matematikk. Føler meg skarp i hodet hittil men da har jeg kun vært gjennom P matte. 

Kanskje noen i lignende situasjon har noen erfaringer som hen kan dele med seg? 

God hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble ferdig med informatikkstudiet mitt i fjor, rett etter jeg hadde fylt 33. Begynte jo da tre år tidligere selvsagt.

Synes matematikken var hard, siden jeg ikke hadde brukt den siden videregående skole. Utover det var det en god opplevelse, og du vil ikke være gammel. Du kommer tvert imot til å se at det vil være en god del studenter som er en god del eldre enn deg :)

Edit; på videregående hadde jeg 3MX, som på den tiden var det hardeste mattefaget.

Endret av kaaasen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble ferdig med informatikkstudiet mitt i fjor, rett etter jeg hadde fylt 33. Begynte jo da tre år tidligere selvsagt.

Synes matematikken var hard, siden jeg ikke hadde brukt den siden videregående skole. Utover det var det en god opplevelse, og du vil ikke være gammel. Du kommer tvert imot til å se at det vil være en god del studenter som er en god del eldre enn deg :)

Edit; på videregående hadde jeg 3MX, som på den tiden var det hardeste mattefaget.

Hei,

Setter stor pris på svaret.

Er du ute i jobb nå som du er ferdig?, og hvilken studieretning valgte du? Har du vurdert å fortsette med master? 

Lenke til kommentar

Hei! Beklager sent svar!

Nei, jeg har knapt nok søkt jobber av personlige årsaker. Studiet jeg gikk het Informatikk: Programmering og nettverk, og var et studie som fokuserte på programmering og litt på det å programmere programmer som kommuniserer over nettverk på en god måte.

For meg er det uaktuelt med master, da jeg planlegger å komme igang med jobbsøking så fort sommerferien er unnagjort. Har en skokk med barn og et boliglån som må betjenes :)

Lenke til kommentar

Jeg er 31 og tar opp fag akkurat nå og har lyst å komme inn på matematikk. Føler meg skarp i hodet hittil men da har jeg kun vært gjennom P matte

Personlig vil jeg advare veldig mot å gjøre dette, hvis du virkelig bare har bakgrunn tilsvarende P-matematikk. Det er mulig dette blir oppfattet nedlatende, men på det nivået har man virkelig ikke peiling på hva matematikk er for noe. Alle matematikk-programmene ved universitetene i Norge forutsetter i praksis at nye studenter har kunnskaper tilsvarende full fordypning i matematikk fra videregående skole, det vil si 1T+R1+R2. Selv med den bakgrunnen er det på ingen måte enkelt å studere matematikk på universitetet da man har en litt annen tilnærming til fagfeltet enn man lærer på vgs-nivå. Det samme gjelder forsåvidt fysikk, kjemi etc. 

Sånn sett vil jeg heller anbefale ingeniørfag eller "data-fag". Dette er fag som de fleste kan beherske med god innsats, og jobbmarkedet er "alltid" bedre for yrkesrettede utdannelser. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir vanligere og vanligere med viderutdanning og etterutdanning og nye utdanninger. Spesielt når arbeidsmarkedet er i endring.

Ingen dum ide å begynne på universitetet.

Kanskje det går an å sjekke ut forkursene? Vet at NTNU har en rekke veier til ingeniørfagene ( forkurs i realfag, egne oppfriskningskurs i mattematikk, forkurs for de som allerede har yrkesfag osv). Finnes nok både forkurs og oppfriskningskurs på de fleste universitet og høyskoler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...