Gå til innhold

Tesla Model 3 frikjennes for dårlige bremser etter oppdatering


Anbefalte innlegg

Det er et par punkter jeg finner finurlige. Det første er den generelle mediedekningen i den aktuelle saken. Det fokuseres på at Tesla gjorde det dårlig i en test for så å oppdatere fw/sw slik at bremselengden ble mer normal for en slik type kjøretøy. Det hauses opp at de kan levere en slik korreksjon via internet.  Det er for all del en positiv måte i holde bilen oppdatert på, men ikke det viktige i denne saken.

 

Det andre er at det samtidig ikke er et fokus på hvodan denne modellen i det hele tatt slapp ut fra testregimet uten at en slik feil var korrigert for. Det er uforståelig og burde aldri skjedd. Det er nesten som man skal tro at det er slik Tesla ønsket bilen skulle yte.

 

Det er et sikkerhetselement og det er skremmende at dette ikke er optimalisert før bilmodellen er ferdigutviklet og blir solgt til sluttkunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et par punkter jeg finner finurlige. Det første er den generelle mediedekningen i den aktuelle saken. Det fokuseres på at Tesla gjorde det dårlig i en test for så å oppdatere fw/sw slik at bremselengden ble mer normal for en slik type kjøretøy. Det hauses opp at de kan levere en slik korreksjon via internet.  Det er for all del en positiv måte i holde bilen oppdatert på, men ikke det viktige i denne saken.

 

Det andre er at det samtidig ikke er et fokus på hvodan denne modellen i det hele tatt slapp ut fra testregimet uten at en slik feil var korrigert for. Det er uforståelig og burde aldri skjedd. Det er nesten som man skal tro at det er slik Tesla ønsket bilen skulle yte.

 

Det er et sikkerhetselement og det er skremmende at dette ikke er optimalisert før bilmodellen er ferdigutviklet og blir solgt til sluttkunder.

Som påpekt en rekke ganger tidligere i denne tråden er dette kun skremmende for deg fordi det blåses opp i media at det har skjedd, og sannheten er at det skjer "hele tiden" fordelt på alle bilprodusenter.

 

Det er jevnlig større og mindre tilbakekallinger på biler, noen ganger gjelder det flere millioner biler. Det er de vi hører om. I tillegg til disse er det en enorm mengde serviceoppdrag som legges hos verkstedene av bilprodusenten. Altså, man har forbedringer som ikke er av en kritisk art, men som skal rettes på neste service. Noen av disse får ikke kunden en gang vite om. Det kan eksempelvis være sjekk eller utbedring av en sveis ett eller annet sted på bilen, eller bytte av en knapp.

 

Så, det du gjør her er å kreve masse ekstra negativ respons på noe Tesla har rettet opp i, og som ikke er spesielt uvanlig, bare fordi det tilfeldigvis var Tesla det gjaldt.

 

Og jeg vil si at måten Tesla fikset dette på faktisk er det viktige i denne saken. De fikk løst problemet på alle sine biler i løpet av kort tid. En tilbakekalling vil normalt ikke nå 100% "compliance" fordi det krever at man når ut til alle kunder og at alle kunder møter opp. Videre, om det må gjøres en korrigering på flere titalls eller hundretalls, for ikke å snakke om tusentalls biler, så tar det tid. Om tesla så langt hadde solgt fem millioner slike biler, så hadde de alle fått denne fiksen i løpet av svært kort tid. Andre merker ville ha måttet jobbet med dette i flere år fremover om volumet hadde vært stort nok.

 

Nå kan ikke alt fikses i SW, men det er like vel en bragd å kunne gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

imponerende, selv på en utelukkende positiv nyhet kommer anti-tesla trollene krabende på spyr eder og galle.

 

Sånn vil det være i mange mange år fremover. Mange klarer ikke endringer. Defor så mange sliter med å tro på klimeendringer. De blir livredde og benekter.

 

Det samme for forbrenningsmotorens død. Den døde da Tesla kom og nå sliter mange med angst. Noen tror til og med at de kan stoppe endringene ved å klage på internett.

Tror på klimaendringer, men ikke at de er menneskeskapte. El-bil er ikke framtiden, med eller uten Tesla!
Lenke til kommentar

 

 

imponerende, selv på en utelukkende positiv nyhet kommer anti-tesla trollene krabende på spyr eder og galle.

Sånn vil det være i mange mange år fremover. Mange klarer ikke endringer. Defor så mange sliter med å tro på klimeendringer. De blir livredde og benekter.

 

Det samme for forbrenningsmotorens død. Den døde da Tesla kom og nå sliter mange med angst. Noen tror til og med at de kan stoppe endringene ved å klage på internett.

 

Tror på klimaendringer, men ikke at de er menneskeskapte. El-bil er ikke framtiden, med eller uten Tesla!

 

Klimaendringene er reelle, men det er ikke tema her. Elbilen er i ferd med å ta over. Alle bilprodusenter stresser nå maksimalt med å kaste seg på toget.

 

Slike som deg taper hele greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se.

  • Tesla selger Model 3 i nesten et helt år uten å ane at bremsene er dårlige.
  • Car and Driver og CR gjør en enkel bremsetest og oppdager problemet
  • Første reaksjon fra Tesla er en bortforklaring
  • Så en innrømmelse
  • Og så en programvareoppdatering for å plastre på et mekanisk problem.

At noe sånt avstedkommer full jubel hos fansen må tyde på at de ikke er spesielt godt vant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal vi se.

  • Tesla selger Model 3 i nesten et helt år uten å ane at bremsene er dårlige.
  • Car and Driver og CR gjør en enkel bremsetest og oppdager problemet
  • Første reaksjon fra Tesla er en bortforklaring
  • Så en innrømmelse
  • Og så en programvareoppdatering for å plastre på et mekanisk problem.

At noe sånt avstedkommer full jubel hos fansen må tyde på at de ikke er spesielt godt vant.

 

Fortsatt samme vrøvlet selv om bremsene nå fungerer, uten mekanisk problem... Ønsker du ikke å bli tatt seriøst i det hele tatt? 

De ordnet opp i problemet, selv om det i utgangspunktet skulle vært unngått. Absolutt enig med det altså, utstyr bør følge specs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som påpekt en rekke ganger tidligere i denne tråden er dette kun skremmende for deg fordi det blåses opp i media at det har skjedd, og sannheten er at det skjer "hele tiden" fordelt på alle bilprodusenter.

 

Det er jevnlig større og mindre tilbakekallinger på biler, noen ganger gjelder det flere millioner biler. Det er de vi hører om. I tillegg til disse er det en enorm mengde serviceoppdrag som legges hos verkstedene av bilprodusenten. Altså, man har forbedringer som ikke er av en kritisk art, men som skal rettes på neste service. Noen av disse får ikke kunden en gang vite om. Det kan eksempelvis være sjekk eller utbedring av en sveis ett eller annet sted på bilen, eller bytte av en knapp.

 

Så, det du gjør her er å kreve masse ekstra negativ respons på noe Tesla har rettet opp i, og som ikke er spesielt uvanlig, bare fordi det tilfeldigvis var Tesla det gjaldt.

 

Og jeg vil si at måten Tesla fikset dette på faktisk er det viktige i denne saken. De fikk løst problemet på alle sine biler i løpet av kort tid. En tilbakekalling vil normalt ikke nå 100% "compliance" fordi det krever at man når ut til alle kunder og at alle kunder møter opp. Videre, om det må gjøres en korrigering på flere titalls eller hundretalls, for ikke å snakke om tusentalls biler, så tar det tid. Om tesla så langt hadde solgt fem millioner slike biler, så hadde de alle fått denne fiksen i løpet av svært kort tid. Andre merker ville ha måttet jobbet med dette i flere år fremover om volumet hadde vært stort nok.

 

Nå kan ikke alt fikses i SW, men det er like vel en bragd å kunne gjøre det.

 

 

Så det er kun "skremmende" fordi det nevnes i mediene? Hva slag god dag man økseskaft svar er dette? Problemet er bilens evne til å stoppe ikke noe annet. Jeg antar Tesla opplyste bremseevne i sin markedsføring og at de var dårligere en tilsvarende biler fra andre produsenter?

 

Videre er det ganske skremmende, siden vi krisemaksimerer alt, at produsenten ikke har kontroll på noe så elementært som stoppeevne på et produkt de har til salgs. Videre er det svært få som i det hele tatt stiller spørsmål ved hvorfor de anså det nødvendig å forbedre innstillingene nå, etter en test, på en ferdigutviklet vare som er til salgs. De må ha vært tilfredse med den ytelse bilen hadde når den forlot fabrikk.

 

At alle andre har sine utfordringer er en ting, men det unnskylder ikke den aktuelle feilen med den spesifikke bilen en dritt. Noe du virker å tro det gjør. Hvofor er for meg en gåte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se.

  • Tesla selger Model 3 i nesten et helt år uten å ane at bremsene er dårlige.
  • Car and Driver og CR gjør en enkel bremsetest og oppdager problemet
  • Første reaksjon fra Tesla er en bortforklaring
  • Så en innrømmelse
  • Og så en programvareoppdatering for å plastre på et mekanisk problem.
At noe sånt avstedkommer full jubel hos fansen må tyde på at de ikke er spesielt godt vant.

 

Hva var Teslas første reaksjon igjen? Har du en link til å underbygge påstanden din?

 

Og at det er dårlige bremser generelt er vel litt av en løgnaktig overdrivelse all den tid det ikke ble oppdaget av andre?

Lenke til kommentar

Videre er det ganske skremmende, siden vi krisemaksimerer alt, at produsenten ikke har kontroll på noe så elementært som stoppeevne på et produkt de har til salgs. Videre er det svært få som i det hele tatt stiller spørsmål ved hvorfor de anså det nødvendig å forbedre innstillingene nå, etter en test, på en ferdigutviklet vare som er til salgs. De må ha vært tilfredse med den ytelse bilen hadde når den forlot fabrikk.

Ja, dette er den allerede påpekte krisemaksimeringen der Tesla er på katastrofens rand, mens man ikke nevner med et eneste ord at alle bildprodusenter har hatt denne typen feil før.

 

Hvorfor er du ikke skremt over alle tilbakekallingene andre bilprodusenter har gjort av sikkerhetsgrunner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

 

Fiat Chrysler

https://aksjelive.e24.no/article/3jd7Bv

 

VAG

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/04/24/195390810/audi-tilbakekaller-12-millioner-biler

 

Toyota

https://www.tv2.no/a/8051958/

 

GM

https://www.nrk.no/nyheter/general-motors-tilbakekaller-biler-1.11642044

 

Ford

https://www.rb.no/motor/tilbakekaller-4-5-millioner-biler/s/1-95-4643751

 

Fiat

https://www.dn.no/nyheter/2017/05/12/1911/Motor/fiat-chrysler-tilbakekaller-over-en-million-biler

Jeg skjønner at du ikke kan så mye om bil når dette er ditt beste argument.

 

Så at biler brenner opp er ett dårlig argument?

Lenke til kommentar

 

Videre er det ganske skremmende, siden vi krisemaksimerer alt, at produsenten ikke har kontroll på noe så elementært som stoppeevne på et produkt de har til salgs. Videre er det svært få som i det hele tatt stiller spørsmål ved hvorfor de anså det nødvendig å forbedre innstillingene nå, etter en test, på en ferdigutviklet vare som er til salgs. De må ha vært tilfredse med den ytelse bilen hadde når den forlot fabrikk.

Ja, dette er den allerede påpekte krisemaksimeringen der Tesla er på katastrofens rand, mens man ikke nevner med et eneste ord at alle bildprodusenter har hatt denne typen feil før.

 

Hvorfor er du ikke skremt over alle tilbakekallingene andre bilprodusenter har gjort av sikkerhetsgrunner?

 

 

Hva vet du om jeg er skremt eller ei? Hvilket belegg har du får den slutningen? Null er vel det rette svar. Jeg er hverken forkjemper eller motstander av Tesla. De har vært et friskt pust i en inngrodd bransje.

 

Er det virkelig slik at det ikke reageres på at bilen ved hjelp av en kjapp fiks plutselig stopper en del fortere? Hvorfor kom ikke den med dette fra dag en? Dette hadde jeg vært "skremt" av uavhengig av hvilken produsent det gjelder. Det sier noe om holdninger. Siden de måtte komme med dette i en hotfix så tyder det vel på at alt ikke er helt bra hos produktutvikling og produkttesting hos denne produsenten og dette aktuelle produkt.

 

Er det virkelig slik at forbruker, og forbrukerorganisasjoner, skal være "betatester" av kritiske systemer?

 

Tilbakekallinger er en del av gamet. Noen av disse kan være skremmende, f.eks den airbag feilen som har kostet noen og tyve liv hvor det fortsatt florerer med biler som ikke er fikset. Andre har mindre faremoment. Det viktige er at feilen utbedres. At tesla kunne løse problemet via internet er flott. Det betyr fortsatt ikke at det er akseptabelt at bilen kommer med dårligere ytelse enn det som er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

Consumer Reports påstår at det ikke er et dårlig resultat, men et resultat på linje med andre biler i samme klasse.

 

Hvem har rett - du eller CR?

Her er litt resultater fra Motor Trend:

http://www.motortrend.com/news/20-best-60-to-0-distances-recorded/

 

Elon Musk har tidligere pekt på BMW M3 som referanse for fremtidige Model 3 ytelser, så her har de litt å strekke seg etter.

 

En del bilmagasiner i Europa oppgir bremselengde fra 100 km/t, og pleier regne det som dårlig hvis stoppstrekningen er rundt 40 meter. Bør helst ligge rundt 35 meter eller bedre. Stoppstrekning fra 60 mph bør være cirka 93 prosent av strekningen fra 100 km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

imponerende, selv på en utelukkende positiv nyhet kommer anti-tesla trollene krabende på spyr eder og galle.

 

Sånn vil det være i mange mange år fremover. Mange klarer ikke endringer. Defor så mange sliter med å tro på klimeendringer. De blir livredde og benekter.

 

Det samme for forbrenningsmotorens død. Den døde da Tesla kom og nå sliter mange med angst. Noen tror til og med at de kan stoppe endringene ved å klage på internett.

Mangen er redde for att folk ikkje forstår att elbil ikkje er bra for miljøet. Du bør skjå denne videoen.

https://youtu.be/17xh_VRrnMU

Lenke til kommentar

Her er litt resultater fra Motor Trend:

http://www.motortrend.com/news/20-best-60-to-0-distances-recorded/

 

Elon Musk har tidligere pekt på BMW M3 som referanse for fremtidige Model 3 ytelser, så her har de litt å strekke seg etter.

 

En del bilmagasiner i Europa oppgir bremselengde fra 100 km/t, og pleier regne det som dårlig hvis stoppstrekningen er rundt 40 meter. Bør helst ligge rundt 35 meter eller bedre. Stoppstrekning fra 60 mph bør være cirka 93 prosent av strekningen fra 100 km/t.

Performance-utgaven av Model 3 vil ha kraftigere bremser og mye bedre dekk (ikke helårsdekk som standardutgaven). Da er det fullt mulig den er nært 100 ft.
Lenke til kommentar

For all del bra at de kan fikse bremsene over en oppdatering. Men kan de ikke da også like godt gjøre det motsatte med en dårlig oppdatering og dermed sette en mengde Tesla sjåfører i fare?

 

Selvsagt, men hvorfor i all verden ville de gjøre det? Ville jo ha vært markedsmessig selvmord, og at det kunne ha sluppet gjennom en slik bug er veldig usannsynlig da det er svært strenge regler for koding og testing av sikkerhetskritisk programvare...

Lenke til kommentar

For meg virker det rart at bilene blir solgt med slike feil. Vil ikke tro at de ikke tar egne sikkerhetstester internt hos Tesla, det virker som om de er villig til å ta en risiko og gi ut slike biler for å rekke sine deadlines..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...