Gå til innhold

Tesla Model 3 frikjennes for dårlige bremser etter oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Until now, that type of remote improvement to a car’s basic functionality had been unheard of. “I’ve been at CR for 19 years and tested more than 1,000 cars,” says Jake Fisher, director of auto testing at Consumer Reports, “and I’ve never seen a car that could improve its track performance with an over-the-air update.”

 

Endret av PaulKemp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er skremmende at en så vital og kritisk ting som bremser kan repareres ved en programvareoppdatering. Det forteller noe om sårbarheten i disse bilene.

 

Dersom man ville noen til livs kunne man før i tiden sabotere bilen til offeret ved å kutte bremserøret. Nå kan man i teorien sitte på andre siden av jorden og hacke seg inn i bilen og manipulere som man ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er skremmende at en så vital og kritisk ting som bremser kan repareres ved en programvareoppdatering. Det forteller noe om sårbarheten i disse bilene.

 

Dersom man ville noen til livs kunne man før i tiden sabotere bilen til offeret ved å kutte bremserøret. Nå kan man i teorien sitte på andre siden av jorden og hacke seg inn i bilen og manipulere som man ønsker.

 

Det hadde selvfølgelig vært mye bedre om Tesla måtte tilbakekalle alle bilene slik mange andre bilprodusenter sannsynligvis hadde måttet gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom man ville noen til livs kunne man før i tiden sabotere bilen til offeret ved å kutte bremserøret. Nå kan man i teorien sitte på andre siden av jorden og hacke seg inn i bilen og manipulere som man ønsker.

Nå er vel software kryptert og har check mot falske firmware. Men ja man kan ikke sikre seg mot tesla ansatte som vet om sikkerheten og selger informasjonen videre slikt andre kan skade bilene. Tror tesla tenker på sikkerheten men alikevell kan man ikke sikre seg mot alt.

 

Har tesla sikkerhetsjekk mot krupt nedlasting? Slik at hvis alt blir overskrivet må bilen bytte maskinvaren\computeren og den må reinstalleres hos tesla? For vi vet det er er rj45 kabel i bilen men usikker på hva den blir brukt til.

Endret av LMH1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Synes det er skremmende at en så vital og kritisk ting som bremser kan repareres ved en programvareoppdatering. Det forteller noe om sårbarheten i disse bilene.

Dersom man ville noen til livs kunne man før i tiden sabotere bilen til offeret ved å kutte bremserøret. Nå kan man i teorien sitte på andre siden av jorden og hacke seg inn i bilen og manipulere som man ønsker.

 

 

Det hadde selvfølgelig vært mye bedre om Tesla måtte tilbakekalle alle bilene slik mange andre bilprodusenter sannsynligvis hadde måttet gjøre.

Fra et rent sikkerhetsmessig perspektiv: "ja"

Lenke til kommentar

Bremser i elbiler og hybrider lader batteriet (såkalt regenerering). Trykker man bremsepedalen litt inn kobler det bare inn en dynamo som både lader og reduserer farten som en bieffekt, men selve bremseskivene kobles ikke inn før man trykker hardere. Jeg underer meg på om ikke Teslas software-oppdatering nå bare justerte hvor overgangen til bremseskiver skjer og at man nå derfor har fått dårligere regenerering enn før? Noen elbiler (Ioniq) har en hendel på rattet som styrer graden av regenerering (brems vha dynamo). Spørs om ikke det skulle vært løsningen for alle biler med stort batteri og at bremsepedalen kun var på gamlemåten og forbeholdt bremseskivene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bremser i elbiler og hybrider lader batteriet (såkalt regenerering). Trykker man bremsepedalen litt inn kobler det bare inn en dynamo som både lader og reduserer farten som en bieffekt, men selve bremseskivene kobles ikke inn før man trykker hardere. Jeg underer meg på om ikke Teslas software-oppdatering nå bare justerte hvor overgangen til bremseskiver skjer og at man nå derfor har fått dårligere regenerering enn før? Noen elbiler (Ioniq) har en hendel på rattet som styrer graden av regenerering (brems vha dynamo). Spørs om ikke det skulle vært løsningen for alle biler med stort batteri og at bremsepedalen kun var på gamlemåten og forbeholdt bremseskivene.

 

Nei, her var det nok snakk om en litt overivrig ABS-funksjon, og det var ved andre og påfølgende oppbremsing problemet oppstod. Igrunn merkelig at Tesla ikke fant ut av dette selv, men hittil har jo alle nye Tesla vært 'betautgaver' med mer eller mindre merkelige småfeil som de i stor grad har fikset etter hvert. De 'store' produsentene har en forsvinnende liten feilandel i forhold, så de har stort sett ikke problemer i forhold til produksjonsvolum.

Tesla lærer nok for hver dag som går, men jeg synes det er merkelig at de fortsatt gjør såpass graverende feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

Du strøk i fysikk skjønner jeg  :rofl:

Lenke til kommentar

 

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

 

Fiat Chrysler

https://aksjelive.e24.no/article/3jd7Bv

 

VAG

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/04/24/195390810/audi-tilbakekaller-12-millioner-biler

 

Toyota

https://www.tv2.no/a/8051958/

 

GM

https://www.nrk.no/nyheter/general-motors-tilbakekaller-biler-1.11642044

 

Ford

https://www.rb.no/motor/tilbakekaller-4-5-millioner-biler/s/1-95-4643751

 

Fiat

https://www.dn.no/nyheter/2017/05/12/1911/Motor/fiat-chrysler-tilbakekaller-over-en-million-biler

Jeg skjønner at du ikke kan så mye om bil når dette er ditt beste argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...