Gå til innhold

Oslo-arkitektens radikale konsept vil snu opp ned på hovedstaden som sykkelby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Sykkelfeltet er stengt, vennligst benytt feltet på andre side… neste gate."

Vi har allerede for mange bygg som har fått tillatelse til å bygge helt inn til og over gata, med det resultat at der alltid står en kurvbil eller et mer permanent gjerde og sperrer minst et felt. Inklusive fortau og sykkelsti. I tillegg er der med slik byggeskikk ingen steder å gjøre av snøen. Og all infrastruktur må legges under asfalten, ikke i grøften mellom vei og fortau. 

Dette forslaget drar ganske enkelt frem sykling som vikarierende unnskyldning for langt mer klassiske og profittpregede ønskemål i retning av 110% fortetting. Ikke noe galt i profitt, så lenge det ikke er på direkte bekostning av min pengebok eller livskvalitet. Dette forslaget er desverre av sistnevnte kategori. Og jeg sykler allerede.

Lakmustesten er som følger – de må gjerne få bygge slike sykkelstier, men bare om bygget forblir 20 meter tilbaketrukket fra nærmeste vei. Var ingen utbyggere interessert likevel? Pussig.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han har noen gode ideer, men det er mye av det som blir foreslått som er lite gjennomtenkt og helt urealistisk. F.eks. det å benytte sykkelen som handlevogn, men matbutikkene burde hatt sykkelparkering, noe som er ganske fraværende i dag. Og sykkelveikorridorer i boligbygg, han har tydeligvis ikke fått med seg at utbyggere tyner tomteutnyttelse til det maksimale og at alt areal som ikke kan omsettes til boligareal som kan selges er et tap for utbygger, derfor ser vi utstrakt bruk av svalganger. Og hvilke leiligheter bygges i dag romslige nok til å ha sykkel i entreen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye virkelighetsfjernt. Vis meg en eneste utbygger som istedenfor å selge verdifullt areal til boligkjøperne ønsker bruke det til innendørs sykkelstier... og da i tillegg får slitasje og støy fra barn som sykler innendørs.

Og at manglende "fotfønere" var det som stopper folk fra å sykle når det regner...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Inn i h...... da... Skal en risikere livet utenfor sin egen inngangsdør også nå? Kondomdress-syklistene er jo noe av det farligste vi har i trafikken. Totalt uforutsigbare og gjennomført egoistiske. Nei takke meg til en trygg, varm, komfortabel bil som tar meg fra der jeg er til der jeg skal når jeg vil.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det var mange gode idéer her, men..

Han mener at det heller bør planlegges for sykling enn førerløse biler.

Disse er ikke konkurrenter, men utfyller hverandre. Sykler for korte avstander og lave hastigheter i tettbygde strøk. Selvkjørende biler for lengre avstander og høyere hastigheter med bytte-til-sykkel-stasjoner med kanskje 0,5-2 km avstand. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lakmustesten er som følger – de må gjerne få bygge slike sykkelstier, men bare om bygget forblir 20 meter tilbaketrukket fra nærmeste vei. Var ingen utbyggere interessert likevel? Pussig.

Hva er poenget, for de fleste syklister insisterer åpenbart på å sykle på veien blant biler uansett hvor mye sykkelvei der lages. 

Lenke til kommentar

Sykkelveier er ofte fulle av gående og humpete grunnet lavere krav til asfaltjevnhet og oppbygning. De er også ofte dårligere brøytet om vinteren, eller brøytet senere på dagen. Sykkelveier er ofte også avbrutt av kryss, fortauskanter, underganger, overganger osv. nfrastruktur som vann, kloakk, strømkabler, fiber osv legges gjerne i eller ved gangveier av beredskapshensyn. Gravearbeider skjer derfor oftere på gangveien enn på veier. Gangveier har rett og slett lavere prioritet både på arealplanen, brøyteplanen, vedlikeholdsplanen, beredskapsplanen og logistikkplanen. Jeg laster ikke syklistene for å sykle på veien, men laster "systemet" for at det ofte er det minste ondet for syklistene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...