Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen tømmes for batteri, når den er blitt varm og virker ikke til å ta lading fra dynamo.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg har ein VW Passat B3 -04.

Bilen har fungert Strålande heilt til denne sydenvarmen kom til Vestlandet sist veke.

Då havarerte bilen fullstendig på strøm.

 

Teknisk Kortversjon øverst, fullversjonen er den eviglange teksten underst her.

 

Målinger med multimeter:

Før manuell lading: på kun batteri var 12,26V! tomgang 2000/omd 13,72V på dynamodrift.

 

Etter Manuell fullading: på kun batteri 12,75V! tomgang 2000/omdr 14,23V.(?)

 

Ingen avvik på batteri+ og motorblokk.

Hvem er synderen? Batteri eller dynamo?

Hvordan kan en måle spenning, på kun selve dynamo med multimeteret? (tydelige målepunkter altså)

 

Langversjon av hendelsen:

Plutslig begynte Ladelyset å lyse, men bilen virka til å ha det bra, sjølv om Climatronic'en ikkje klarte å levera noko kaldere en utetemperatur+vind.

 

Bilen sto i ro nokre dagar og når eg starta kom ingen ladelys etter oppstart.

Kjørte vel ein God halvtime før Ladelyset kom på og derifrå gjekk alt raskt nedover.

Alle Dasjbordlys lyste og peip om Kapp, bilen fjuska og motoreffekt, bremseeffekt og ESP vart fullstendig fråverande mein ei kortere strekke klarte eg ligga i alt frå meget variabelt 10km/t - 50km/t med masse rare lydar, smell og nykking, før bilen svikta heilt og havna midt i ein pilitikontroll, fullstendig utlada, så nødlysa ikkje virka ein gong.

Trivelige med uhjelpsomme politi, så bilen kunne få stå med dei, fram til evt bergingsbil var tinga og på plass.

Eg ringde alle andre enn bergingsbil, å politiet avslutta der etterkvart og tok helg.

 

Berre på kjekt, prøvde eg å starta bilen etter ca 1, sidan havari og den starta som lyn og me mata avgårde i 50-60Km/t i ca km, før samme elendigheten slo til igjen og bilen var fullstendig dau. Gav den ein ca 30min,ingen reaksjon ved forsøk på start. Gav den 30min til, den starta som ei kula og me flaug siste kilometeren heim(alt elektrisk, slo eg av, før eg prøvde meg, alle 3 gongane)

Dagen etterpå, starta bilen heilt fint, ingen lade lys kom på, og eg fekk tatt målinger med multimeter dei er lista opp for seg sjølv her no.

Målinger er før og etter eg lada batteriet manuelt og før bilen fekk gå seg skikkelig varm,nok til at ladelys kobla inn(?)

Hva i all verden kan være galt her, batteri eller dynamo?

 

Håper på positivt svar.

Mvh Bjørn Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-/jordingen ser hel og bra ut den, men kjørte bilen varm ikveld på tomgang og satte på AC 18c Auto, og når motoren var blitt varm, var ladingen fra Dynamo kommet helt ned i 11,8V. Så kan virke som landingen svikter når motor/dynamo har blitt varm.

Så da begynner eg å mistenke dynamoen for å være ødelagt?

Kan eg være inne på noe der?

Takk for tips, uansett?

Lenke til kommentar

Hva måler batteriet når man du starter? Faller det så langt ned som 10volt så er det i det laveste laget. Man må ikke bare tenke kapasitet på bilbatteri, men hvor mye strøm det faktisk klarer å levere en kort periode..

 

Få en kompis til å se på multimeteret mens du gjør en start.. Bare for å sjekke hva et batteri som måler 13-14 volt faller ned til i forsøket..  Om det faller ned under 10volt kan jeg garantere deg at du trenger nytt batteri...

 

Edit

Når det gjelder dynamoen, så skal den ikke gi noe mer en 12volt, ellers vil det bli problemer med andre kretser.. så det virker som den er helt fin med 11,8 volt.. Men jeg skal ikke være for skråsikker her.. og bare nevner egen erfaring..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

-/jordingen ser hel og bra ut den, men kjørte bilen varm ikveld på tomgang og satte på AC 18c Auto, og når motoren var blitt varm, var ladingen fra Dynamo kommet helt ned i 11,8V. Så kan virke som landingen svikter når motor/dynamo har blitt varm.

Så da begynner eg å mistenke dynamoen for å være ødelagt?

Kan eg være inne på noe der?

Takk for tips, uansett?

Lenke til kommentar

Har bilen smart charging? Da lader den ikke fullt hele tiden, men justerer ladingen etter hvor full-ladet batteriet er, slik at den kan lade rundt 12V i perioder.

 

Faren min hadde problem med at dynamoen ikke ladet mer enn 12,2V, nok til at ikke ladelyset kom på, men nok til at bilen kunne være vanskelig å starte. Der var det den tykke kabelen mellom dynamo og batteri som hadde røket nesten helt av. 

Lenke til kommentar

Siden bilen din går tom for strøm når du kjører, regner jeg med at du ikke har en strømtyv. Du kan måle strømtyver ved å flytte målepinnen til feltet merket 10a på mulitmeteret, skru av + pol på batteri, ta en målepinne på batteri + og en på polsko. Husk å sett mulitmeteret til å måle amper.

 

Det jeg tror tar knekken på batteriet ditt er varmen. For høy varme, i likhet med kulde, går ikke bra sammen med gamle batterier. Mitt tips er å bytte batteriet, gjerne kjøp nytt på Biltema f.eks.

Lenke til kommentar

 

Edit

Når det gjelder dynamoen, så skal den ikke gi noe mer en 12volt, ellers vil det bli problemer med andre kretser.. så det virker som den er helt fin med 11,8 volt.. Men jeg skal ikke være for skråsikker her.. og bare nevner egen erfaring..

Dynamoen skal gi rundt 14V. 11,8V er flatt batteri. Hvis bilen sviver og batteriet er på 11,8V så skulle dynamoen ladet som bare fa¤%en. :p

Komponentene i biler er laget for å tåle over 15V.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jeg var for kjapp ute her.. du har helt rett og det er trolig dynamoen som er gåen..

 

Ærlig sak d, så d går fint ;-)

Har lest meg opp litt på at mellom 14,2V - 14,7V er en bra Dynamo/lading. 

Kan virke til at Dynamo, mister ladeeffekt når den går varm, og stuper til bilen Nødstenger hele systemet. Kansje det og kan være grunnen til at bilen plutslig starter som et lyn, når den har blitt kald, etter å ha sviktet på alt, inkludert Nødbling.

Eg har visst å gjøre på i helgen,føler eg på meg ;-) 

Ha en god kveld ;-)

Lenke til kommentar

 

 

Edit

Når det gjelder dynamoen, så skal den ikke gi noe mer en 12volt, ellers vil det bli problemer med andre kretser.. så det virker som den er helt fin med 11,8 volt.. Men jeg skal ikke være for skråsikker her.. og bare nevner egen erfaring..

Dynamoen skal gi rundt 14V. 11,8V er flatt batteri. Hvis bilen sviver og batteriet er på 11,8V så skulle dynamoen ladet som bare fa¤%en. :p

Komponentene i biler er laget for å tåle over 15V.

 

Føler du absolutt kan være inne på noe der, passer litt bedre med hva eg har prøvd å lese meg opp på.

Men begynner å frykte at det kan være en kortsluttning en plass i motorstyringen, sånn at bilen først går i nødmodus og tvinger deg av veien med å kolapse, for å stenge ned absolutt alt  av liv. Dette skjer når eg har kjørt bilen varm, selv om alt virker lovende hver gang, etter oppstart ;-)

Men OBD2 har funnet 2 feilkoder nå: PO140 og PO411.

Lurer på om d kan være noe nødgreier i samband med det, da dette også er de 2 eneste feilkodene eg får opp på OBD2(?)

Ha fin kveld ;-)

Lenke til kommentar

Har bilen smart charging? Da lader den ikke fullt hele tiden, men justerer ladingen etter hvor full-ladet batteriet er, slik at den kan lade rundt 12V i perioder.

 

Faren min hadde problem med at dynamoen ikke ladet mer enn 12,2V, nok til at ikke ladelyset kom på, men nok til at bilen kunne være vanskelig å starte. Der var det den tykke kabelen mellom dynamo og batteri som hadde røket nesten helt av. 

 

Med fulladet batteri startet den på 14,2V, men når bilen ble varm og eg satte på  Climatronic bare for å sjekke,sank dynamoladingen litt, men først når bilen nådde 90C, stupte bare ladingen mer og mer til 11,8V og da dro eg den ikke lenger,på sene kvelden ;-)

Tror ikke Passaten min er ny nok til å ha sånn smart Charging. ;-)

Bilen har egentlig vert lettstartet hele veien, disse 2 årene, Selv om siste mnd har eg hatt en 3-4 starter, der pluggene tydelig

feiltenner (eller bensingass(?) som gir feil trykk)og den blir grov i målet og kveles. Dette også på litt solsteikdager, men den strartet fint på neste forsøk ;-)

Men ja, ser nå at det er litt "Irr" på Plussleding, men ikke på selve pol-ringen(hjerneteppe her nå) 0:-)  

Ha fin kveld ;-)

Lenke til kommentar

Siden bilen din går tom for strøm når du kjører, regner jeg med at du ikke har en strømtyv. Du kan måle strømtyver ved å flytte målepinnen til feltet merket 10a på mulitmeteret, skru av + pol på batteri, ta en målepinne på batteri + og en på polsko. Husk å sett mulitmeteret til å måle amper.

 

Det jeg tror tar knekken på batteriet ditt er varmen. For høy varme, i likhet med kulde, går ikke bra sammen med gamle batterier. Mitt tips er å bytte batteriet, gjerne kjøp nytt på Biltema f.eks.

 

Godt forslag ;-) Dette har eg ikke hverken visst om eller prøvd, så Dette var godt tips.(Fersk på Multimeter pga Pacemaker fra fyllte 30år)

Etter beskrevet Brakedown, viste faktisk batteriet 12,25V alene, så trengte bare noen timer manuell lading på å nå 12,75V alene, og det er fortsatt svakt synlig grønn væske i Statushull/statusbrønn 0;-)

Har ikke en strømtyv i bilen nei.

Godt poeng med Varmen ja, som evt kulde,

Men hvorfor starter bilen som et lyn, når den har fått kjølt seg ned, etter total brakedown på tillogmed Nødblinken?

Skal prøve tipset ditt ;-)

God natt når den tid kommer ;-)

Endret av Bjørn Anders Trå
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om disse feilkodene fra OBD2?

Eneste feilene OBD2 finner.

 

https://www.troublecodes.net/pcodes/p0140/?from=torque

 

https://www.troublecodes.net/pcodes/p0411/?from=torque

 

 

 

Kan noe her være grunnen til at bilen svikter på alt og tvinger deg av vegen etter kort tid fra Fullstendig varsellampe-fest, til total ShutDown?

 

Ha det Strålende ;-)

Lenke til kommentar

Få fikset dynamo og batteri først. Når dynamoen ryker drar den ofte med seg batteriet også.

 

For lav spenning kan gi alt mulig av rare symptomer. Når du har løst dette kan du heller begynne å se på andre feil.

Ja Ok, enkelt og greit. ?

Så da ser eg heller vekk fra OBD2 inntilvidere og hiver meg løs på Dynamo(?) ?

Blir dynamo fra biltema imorgen da??

Kjøper en relee med det samme? eller kan en bare se ann om en trenger det??

Takk for kjappt svar og God natt?

Lenke til kommentar

Takk for alle tips?

Nå er bilen oppe å går igjen, etter at en byttet fordeleren/relee.

Børstene var fullstendig nedslitt og derfor kuttet ladingen, når bilen ble varm og derifra klarte ikke dynamoen å levere nok strøm, og systemet stengte ned i nødmodus.

Veldig fint å treffe slike hjelpsomme folk som dere her, med God peiling på bil?

Ha en strålende sommer?

Endret av Bjørn Anders Trå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...