JoseCuervo Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Hvis jeg skulle finne på og kjøre min rc-båt i saltvann, er jeg safe hvis jeg kjører igjennom med ferskvann fra en balje etterpå? El-Motoren er vannkjølt. Endret 30. mai 2018 av JoseCuervo Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Det er godt nok og spyle gjennom vannkjølingen med ferskvann ja. Lenke til kommentar
Suntec Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Det er godt nok og spyle gjennom vannkjølingen med ferskvann ja. Nei, det er ikke godt nok å kjøre gjennom kjøleanlegget med ferskvann. Man må bruke lunket ferskvann for løse opp evt saltpartikler. Så må hele båten skylles og vaskes i ferskvann, og ikke minst; legges til tørk. Deretter sprayer man all mekanikk, både utvendig og innvendig, med vannavstøtende og korrosjonshindrende silikonspray, CRC, WD40 el. Denne sprayingen bør man foreta både før og etter bruk. Når det er sagt så er ingen modellbåter konstruert for å bruke i saltvann. Uansett hvor nøye man er så vil man oppleve mer korrosjon ved bruk i saltvann. Og det er stor forskjell på saltvannet langt ute på kysten og brakkvannet inne i fjordene. Har man ikke noe valg, så kan man kjøre i saltvann, men da må ettersyn og vedlikehold være desto mer nøye. Forsegl gjerne luka på toppen også med en stripe tape som ekstra sikring, særlig hvis båten skulle gå rundt. Fusker man med noe av dette, så har man ikke en velfungerende båt særlig lenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå