Gå til innhold

Kreditering av skjermkort som har steget i pris


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Dette er kanskje en litt juridisk problemstilling jeg potensielt står ovenfor her, og jeg sliter litt med å lese dette ut fra forbrukerkjøpsloven.

 

 

Saken er som følger:

Jeg kjøpte for litt over ett år siden et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort til ca 5200kr. I dag koster dette 6190kr

 

Jeg ytret et ønske til selger om å legge mellomlegget til 1080 versjonen av dette skjermkortet istedenfor at de sender meg et nytt av samme type, ettersom dette 1070 kortet ikke var på lager heller.

 

Det var ikke mulig, men jeg fikk i stedet kreditert kortet slik at jeg kunne kjøpe nytt selv og velge hva jeg ville ha. Det jeg ikke tenkte på, var at om jeg blir kreditert den summen jeg kjøpte kortet for, så er jo det en langt lavere sum enn det kortene koster i dag, pga mining, og jeg vil måtte betale en god sum for å få det samme kortet, og for ikke å snakke om hvis jeg vil ha et 1080 kort.

 

Jeg har ikke fått pengene enda, kun beskjed om at jeg får det kreditert. Hva er mine rettigheter her? Kan de kreditere meg for den gamle summen, som du ikke får noe tilsvarende for i dag?

 

Edit: Ser nå at 1070 kortet "mitt" har blitt satt ned til 5790kr, i dag faktisk, litt merkelig og tilfeldig, men det er likevel fortsatt 600kr dyrere enn da jeg kjøpte det.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil, men mener å ha sett lignende problemstilling tidligere. De krediterer antagelig det du har betalt, som er beløpet du ga for kortet dersom de krediterer 100%. Hva som har skjedd i markedet i mellomtiden kan neppe forhandleren belastes for. Det blir evt. en avveiing du som kunde kan ta, hvorvidt du ønsker å returnere varen i en slik situasjon.

Det er gjerne noen jurister på forumet som kan spikre nærmere fast hvordan det forholder seg med kjøpslov etc.

Lenke til kommentar

Du har krav på samme vare eller pengene tilbake. Hvis varen er ute av sortimentet har du krav på tilsvarende vare til tilsvarende pris (og da får man ofte en gratis oppgradering, spesielt når det gjelder skjermkort..).

 

I ditt tilfelle får du ett nytt GTX 1070 eller pengene du betalte tilbake. Du får selvsagt ikke tilbake penger tilsvarende dagens pris, det blir jo det samme som at nettbutikkene kaster penger ut av vinduet. Du har selvsagt ikke krav på å få igjen mer penger enn du selv la ut. Man kan begynne å diskutere renter på beløpet, men da kan nettbutikken begynne å diskutere verdien av at du har brukt varen denne tiden. I Norge setter man derfor som regel en strek over begge disse aspekter.

 

Så hvis du valgte å ikke ta imot nytt kort så blir du kreditert kjøpssummen. Se på det på en annen måte: Du har hatt gratis skjermkort i litt over ett år  :wee:

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har krav på samme vare eller pengene tilbake. Hvis varen er ute av sortimentet har du krav på tilsvarende vare til tilsvarende pris (og da får man ofte en gratis oppgradering, spesielt når det gjelder skjermkort..).

 

I ditt tilfelle får du ett nytt GTX 1070 eller pengene du betalte tilbake. Du får selvsagt ikke tilbake penger tilsvarende dagens pris, det blir jo det samme som at nettbutikkene kaster penger ut av vinduet. Du har selvsagt ikke krav på å få igjen mer penger enn du selv la ut. Man kan begynne å diskutere renter på beløpet, men da kan nettbutikken begynne å diskutere verdien av at du har brukt varen denne tiden. I Norge setter man derfor som regel en strek over begge disse aspekter.

 

Så hvis du valgte å ikke ta imot nytt kort så blir du kreditert kjøpssummen. Se på det på en annen måte: Du har hatt gratis skjermkort i litt over ett år  :wee:

 

 

Jeppjepp, jeg skjønner.

Takk for svar og oppklaring. Forskjellen var ikke enorm, var snakk om jeg måtte legge 1400kr fra egen lomme eller 7-800kr fra egen lomme for et 1080 kort..

 

 

Jeg har i utganspunktet vært veldig fornøyd med 1070-kortet mitt (helt til det tok kvelden for en ukes tid siden), av denne typen

MSI GeForce GTX 1070 Gaming X

Så jeg tenker i utgangspunktet at jeg bestiller meg 1080-versjonen,

MSI GeForce GTX 1080 Gaming X

 

Noen som har noen direkte innvendinger på det? :)

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg uten skjermkort i sommer så skal 1180/2080 være på vei. Nøyaktig dato vet vi ikke, og nvidia drøyer nok med vilje .. Men det bør være ute ila Q3 2018.

 

Så hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde kult an til slutten av juli og sett da.

 

Hehe ja, jeg har lest litt og skjønt dette her.. Spytta nylig 7k i oppgraderinger på pcen (8700k cpu, ram og hk) for å få nytt liv i pcen, så streika skjermkortet, så litt surt nå å bare sette hele greia på vent i 2-3 måneder nå, men ja ser jo absolutt verdien i å vente, kommer nok til å drøye noen dager for å gjøre meg opp en mening.

 

Mitt første spørsmål er jo, pris på disse nye kortene. Om de kommer til å være prisa på 8-9k så tviler jeg på at jeg gidder å bruke så mye penger på skjermkort uansett. Går derimot prisen på 1080/1080ti kortene ned, så er det jo likevel verdt å vente. Samtidig, hvis prisen på det som tilsvarer 1070 i dag på de nye kortene (1170/2070?) er gunstig og kraften overgår 1080 vil det også tale for å vente.

 

Vanskelig valg..

 

Nå har jeg også streifet innom tanken at komplett har 60 dagers åpent kjøp... hehe..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått pengene enda, kun beskjed om at jeg får det kreditert. Hva er mine rettigheter her? Kan de kreditere meg for den gamle summen, som du ikke får noe tilsvarende for i dag?

 

Jeg forstår tankegangen din! Men problemet er at du "blir lurt" til å trekke inn noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre.

 

Det man må konsentrere seg om i en sånn situasjon er hva som skjedde når du kjøpte kortet!

Ok, hva skjedde? Jo du gav 5200 kroner til selger, og han gav deg et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort!

 

Det er bare én måte å gjøre om den handelen på: Det er hvis du gir selger et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort, og han gir deg 5200 kroner!

 

Om kuene har begynt å melke youghurt,  gullprisen har steget i Sudan, eller om prisen på et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort har steget i mellomtiden har ingenting med saken å gjøre  :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke fått pengene enda, kun beskjed om at jeg får det kreditert. Hva er mine rettigheter her? Kan de kreditere meg for den gamle summen, som du ikke får noe tilsvarende for i dag?

 

Jeg forstår tankegangen din! Men problemet er at du "blir lurt" til å trekke inn noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre.

 

Det man må konsentrere seg om i en sånn situasjon er hva som skjedde når du kjøpte kortet!

Ok, hva skjedde? Jo du gav 5200 kroner til selger, og han gav deg et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort!

 

Det er bare én måte å gjøre om den handelen på: Det er hvis du gir selger et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort, og han gir deg 5200 kroner!

 

Om kuene har begynt å melke youghurt,  gullprisen har steget i Sudan, eller om prisen på et MSI 1070 GTX Gaming X skjermkort har steget i mellomtiden har ingenting med saken å gjøre  :) 

 

 

Her ser det ut som det er du som trekker inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, yoghurt melkende kuer? :p

 

Men jo, seriøst, så har faktisk sindredl helt rett i sin vurdering. Og dette fremkommer igrunnen ganske greit av forbrukerkjøpsloven der det heter at det er verdien av fungerende komponent for forbrukeren som skal legges til grunn. Altså dagens verdi. Grunnen til at man kommer frem til kjøps summen i stedet har historisk sett vært fordi kjøpssummen har holdt seg lik, og at forbrukers rett på renter havner på omtrent samme sum som selgers rett til å trekke fra et "bruks fradrag". Men når skjermkortet øker i verdi, så vil kjøper kunne kreve renter på krediteringen som overstiger bruksverdien selger kan trekke ifra... Eller noe slikt... :p

 

Uansett kunne sindredl krevd å ikke bli kreditert, men heller fått samme skjermkort modell eller av tilsvarende kvalitet omlevert. Men når han ikke gjorde det, og heller aksepterte kreditering. Så ble jo en avtale inngått som sindredl ikke kan komme etterpå å mene ikke var god nok. Så denne saken er vel uansett ikke noe mer å gjør med nå...

Lenke til kommentar

Sålenge dem kan levere et produkt av tilsvarende kvalitet så har de nok alt på det tørre.

 

Jeg hadde en lignende situvasjon hos Proshop (møkkasjappe).

Hadde noen G.skill brikker jeg ga ca 1300 for, men nå kostet 2500 som feilet.

 

Dem nektet plent å gi tilsvarende produkt tilbake. Han horungen mente i mailen at jeg hadde en Lada mens deres brikker som som var tilsvarende (begge 3600cl16) var BMW. Attpåtil så drøyet utbetalingen i månedsvis  :confused: 

 

Endte med at jeg ettterhvert fikk 1300 tilbake og at de mistet en kunde.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er  mye av den samme situasjonen jeg satt i for en stund siden. Da fikk jeg mye (og ikke minst god og korrekt) informasjon av Gabri3L, så der er det bare å lytte ;)

 

Min setting var at et MSI Gaming X RX580 kort ikke fungerte, og jeg hadde kjøpt det for 3099,- på komplett. De tok det inn, bestemte seg for å kreditere kortet (på original kjøpesum). Da banka jeg i bordet med forbrukerkjøpsloven og sa jeg ville ha et tilsvarende kort (erstatningsvare), ettersom MSI-kortet på det tidspunktet var umulig å oppdrive. Jeg fant meg et Asus Gaming Strix RX580 på komplett, men dette kostet da 4999,-. Enden på visa var at komplett satte ned prisen på Asus-kortet til 3099,-, og la det i bestilling til meg. Sp fikk jeg kreditert pengene på konto, og måtte betale det nye.

 

De ga meg ingen mulighet til å legge noe i mellom for å oppgradere dette kortet.

 

All in all - det gikk greit, selv om jeg heller skulle ønske jeg hadde MSI-kortet :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...