Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan vet jeg hva slags produkter vi får fra reaktantene? (Kjemi 1)

Anbefalte innlegg

En oppgave sier at jeg skal fullføre og balansere følgende likning:

Ca(NO3)2 + NaOH --> ?

Jeg vet hva svaret er, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal vite hva produktet blir? (Dette gjelder alle reaksjoner forsåvidt) Er dette noe som må pugges eller finnes det regler for det? Selve balanseringen har jeg ingen problem med, men jeg har derimot problem med å forstå hva produktene skal bli.

Takk for hjelp! 

Endret av 007hala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må løse dem opp i ioner!

når du får to (eller flere) reagenter (stoffer), må du bare tenke deg at du løser dem opp i en kolbe av vann. I ioneform altså i (aq)-tilstanden blir:
Ca(NO3)2 --> Ca2+  +      2No3-   
NaOH-->  NA+    +         OH-

Nå kan du bare se på høyrelikningene ,(produktsiden) og sette dem sammen 
Ca2+ + 2No3- + Na+ + OH- --> Ca(OH)2 + Na2(NO3)2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

du må løse dem opp i ioner!

når du får to (eller flere) reagenter (stoffer), må du bare tenke deg at du løser dem opp i en kolbe av vann. I ioneform altså i (aq)-tilstanden blir:

Ca(NO3)2 --> Ca2+  +      2No3-   

NaOH-->  NA+    +         OH-

Nå kan du bare se på høyrelikningene ,(produktsiden) og sette dem sammen 

Ca2+ + 2No3- + Na+ + OH- --> Ca(OH)2 + Na2(NO3)2.

Tusen takk for svar! Jeg ble litt klokere! Vil dette gjelde for alle reaksjoner?

Endret av 007hala
Lenke til kommentar

Jeg får en 5 i kjemi 2 og likevel er jeg ikke PERFEKT til å skrive og forutse likninger...
Ja, er rimelig sikker på at det vil gjelde alle reaksjoner, har aldri gått galt for min del, haha. Når det gjelder f.ks syre-base reaksjoner eller bufferreaksjoner ( kjemi2) så er det slik at syren avgir et H+ og basen tar dette i mot..

Glad jeg kunne hjelpe!

Lenke til kommentar

Jeg får en 5 i kjemi 2 og likevel er jeg ikke PERFEKT til å skrive og forutse likninger...

Ja, er rimelig sikker på at det vil gjelde alle reaksjoner, har aldri gått galt for min del, haha. Når det gjelder f.ks syre-base reaksjoner eller bufferreaksjoner ( kjemi2) så er det slik at syren avgir et H+ og basen tar dette i mot..

Glad jeg kunne hjelpe!

5 i kjemi 2 er meget sterkt! Men hvordan vet du at Ca binder seg med OH og Na med NO3?

Lenke til kommentar

Fordi du må jo være logisk også da? 

Du har fått i oppgave at (Ca og NO3) er sammen og at (Na og OH) er sammen... Det gir jo mening å rullere slik at Ca blir nå sammen med OH og Na blir nå sammen med NO3, ikke sant?

mente du hvorfor Ca blir sammen med OH og ikke med Na?

Jo fordi du må se på ladningen til stoffene, hvis ladningen blir 0, så funker det
f.ks
(Ca2+)   + (OH-)--> CaOH ( det funker ikke, fordi Ca har 2+ og OH har -1 i ladning. 
Derimot funker Ca + 2OH --> CaOH2

var det svar på spørsmålet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nice!

gikk inn på profilen din og så at du tenker å studere medisin? 

Jeg tenker å studere medisin jeg å, blir i utlandet da. Du tar vel opp fag for å satse på å komme inn i Norge?

Er det ikke mye stress i å ta opp vgs fag?

Lenke til kommentar

Nice!

gikk inn på profilen din og så at du tenker å studere medisin? 

Jeg tenker å studere medisin jeg å, blir i utlandet da. Du tar vel opp fag for å satse på å komme inn i Norge?

Er det ikke mye stress i å ta opp vgs fag?

Ja, planen er å komme inn høsten 2019. Det er mest gunstig i forhold til det meste + av økonomiske årsaker (Har bare ett par år med støtte igjen fra Lånekassen). Har dessverre bitt over litt mer en jeg klarte dette semesteret, og det har gått litt utover alle fag. Heldigvis har jeg et buffersemester neste vår. Har også kjemi 1 på fredag, og føler ikke at jeg har kontroll i det hele tatt. Men får jobbe på spreng for å få det til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...