Gå til innhold

Vizrt fikk kraftig kritikk i fellesmail - nå slår de ansatte tilbake

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slår én ansatt tilbake burde det stå. Og utifra mailen virker det nesten som om den er skrevet av nettopp en av dem fra Product Management. Mens den originale eposten ser ut til å være skrevet av en utvikler. Det er jo fullt mulig at dem fra Product management er fornøyde, mens de som jobber med utvikling ikke er det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hehe. 

Noen flere som sitter med en følelse av dette er skrevet som en slags krisehåndtering fra ledelsen sin side, pluss et par lojale nikkedukker i ymse deler av organisasjonen? :D

Jepp. Det er litt for opplagt at denne eposten IKKE kommer fra en gjennomsnittlig ansatt

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det ville hørt litt bedre ut om de hadde sagt ‘Unnskyld, vi vil finne ut hvor det gikk galt’. Kanskje legge på noen ord som ‘forsøke å rette opp i grunnen til hvorfor våre medarbeider(e) føler ubehag med arbeidsplassen’. ‘Vi vil være proaktive (meget populært ord blant HR) og sørge for at ansatte med eventuelle personlige problemer blir fulgt opp og ivaretatt på riktig måte’...

IKKE ‘Våres produkter er perfekte og vi er perfekte’, osv.

Lenke til kommentar

Hehe. 

Noen flere som sitter med en følelse av dette er skrevet som en slags krisehåndtering fra ledelsen sin side, pluss et par lojale nikkedukker i ymse deler av organisasjonen? :D

Jepp. Det er litt for opplagt at denne eposten IKKE kommer fra en gjennomsnittlig ansatt

Om det ikke var fra sjefen sjøl, så var det en riktig brunsleiker på vei opp fra middle-management. Dats for shur.

Lenke til kommentar

Tja. Skulle formulert meg mer som "mannen i gata" kanskje. E-posten var skrevet av meg, en av gutta på gølvet. Jeg er utvikler (team lead) i Vizrt og har vært her i 12 år.

Skjønner det med "Product Management" kunne tas som corporate speak. Men det har faktisk hjulpet oss utviklere å prioritere hva vi skal gjøre, og ikke minst hva vi ikke skal gjøre. Vi har fått mye bedre strukturer og rutiner internt. Så situasjonen hos oss er mye bedre enn før, det er min opplevelse. Og jeg er ikke alene. Derfor synes jeg den opprinnelige e-posten var tøys fra ende til annen. Vi utviklere kjenner oss ikke igjen. Vi produserer som aldri før og er stort sett lykkelige i Vizrt.

Jeg skrev en e-post til digi.no rett og slett fordi jeg synes det var for smertefullt å sitte stille og ikke ta til motmæle mot det negative inntrykket som gis av Vizrt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe. 

Joda, den gjorde det. Fra meg. En av de utviklerne som helst bare vil lukke døra til kontoret og kompilere i fred. Synd jeg ikke klarte å formulere meg bedre og mer troverdig.

Lenke til kommentar

Hehe. 

Joda, den gjorde det. Fra meg. En av de utviklerne som helst bare vil lukke døra til kontoret og kompilere i fred. Synd jeg ikke klarte å formulere meg bedre og mer troverdig.

Jeg tenker at det høres litt ut som om du sitter på begge sider av bordet her. Altså at du er tett på ledelsen hos Vizrt, samtidig som du er tett på utvikling.

Kanskje har du hatt delansvar eller ansvar for innføringen av de endringene som er under kritikk.

I så tilfelle er tilsvaret ditt å lese mer som et forsvar (ovenfor ledelsen) av den jobben som du selv har gjort hittil, med å transformere utviklingsorganisasjonen.

Det blir ikke helt det samme som om en "vanlig utvikler" hadde kommet med et tilsvar.

Det kunne ha vært interessant å høre fra utviklere som ikke er en del av prosessen med å omstille organisasjonen også.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det høres litt ut som om du sitter på begge sider av bordet her. Altså at du er tett på ledelsen hos Vizrt, samtidig som du er tett på utvikling.

Kanskje har du hatt delansvar eller ansvar for innføringen av de endringene som er under kritikk.

I så tilfelle er tilsvaret ditt å lese mer som et forsvar (ovenfor ledelsen) av den jobben som du selv har gjort hittil, med å transformere utviklingsorganisasjonen.

Det blir ikke helt det samme som om en "vanlig utvikler" hadde kommet med et tilsvar.

Det kunne ha vært interessant å høre fra utviklere som ikke er en del av prosessen med å omstille organisasjonen også.

Du har nettopp hørt en vanlig utvikler komme med et tilsvar. Jeg har ikke hatt noe som helst med omstillingene å gjøre. Ikke er jeg tett på ledelesen, og ikke ønsker jeg det heller. Tvert i mot - jeg har bare lyst til å utvikle. Mitt team trives, jeg trives, jeg har en god sjef, en god produktmanager - vi har masse spennende ting på gang. Jeg gad bare ikke sitte stille og la jobben min trekkes ned i søla. Det er det hele. Synd jeg ikke klarte å formidle det bedre.

Jeg er jo ikke lenger anonym - det er enkelt nå å finne ut hvem jeg er:

https://www.linkedin.com/in/bj%C3%B8rn-ullevolds%C3%A6ter-74a516b8/

Bare ta kontakt! Spesielt om du er en god javautvikler. Da kan jeg ansette deg, så ser du selv hvordan vi har det :)

Lenke til kommentar

Du har nettopp hørt en vanlig utvikler komme med et tilsvar. Jeg har ikke hatt noe som helst med omstillingene å gjøre. Ikke er jeg tett på ledelesen, og ikke ønsker jeg det heller. Tvert i mot - jeg har bare lyst til å utvikle. Mitt team trives, jeg trives, jeg har en god sjef, en god produktmanager - vi har masse spennende ting på gang. Jeg gad bare ikke sitte stille og la jobben min trekkes ned i søla. Det er det hele. Synd jeg ikke klarte å formidle det bedre.

Jeg er jo ikke lenger anonym - det er enkelt nå å finne ut hvem jeg er:

https://www.linkedin.com/in/bj%C3%B8rn-ullevolds%C3%A6ter-74a516b8/

Bare ta kontakt! Spesielt om du er en god javautvikler. Da kan jeg ansette deg, så ser du selv hvordan vi har det :)

Ok, da leste jeg vel litt mer mellom linjene enn hva det var grunnlag for...

Ellers, så er jeg ikke helt umiddelbart enig i den "favoritt-quoten" på LinkedIn-siden din. I corporate software kan den kanskje være korrekt og relevant deler av tiden. Men, når man driver innovasjon, og spesielt innovasjon på store produkter, så er det, etter mitt syn, veldig viktig å få ting korrekt første gangen. Hvis man bare "shipper det man har", så får man jobben senere med å rette opp i de fundamentale feilene som man eventuelt har gjort. Dess større prosjektet er, og desse lengre levetid produktet er tiltenkt å skulle ha, dess større problem er dette. Det er eksponensielt mye dyrere å rette opp i feil senere, som ble gjort under grunnarbeidet på et prosjekt, enn å rette det opp når man holder på med grunnmuren i programvaren i første omgang.

Jeg synes altså at den quoten din kan være litt for "lettvint", selv om den jo kan ha sin relevans i enkelte situasjoner og i enkelte faser av et prosjektløp.

Det er også kanskje verdt å merke seg at opphavsmannen bak quoten selv aldri har stått bak utviklingen av større programvarepakker med lang tiltenkt levetid. Han har aldri utviklet noe Photoshop, noe SketchUp, noe Flash, noe Redis, etc. Hvis han hadde gjort det, så hadde han mest sannsynlig ikke kommet med quoten i første omgang, og han hadde trolig hatt en bedre forståelse for at det finnes situasjoner hvor det er viktig å ta seg tiden til å file på detaljene, og å få ting riktig første gang man gjør det.

Lenke til kommentar

For det første har sitatet i LinkedIn-profilen hans ingenting med tråden å gjøre.

For det andre står det ikke at det som står i sitatet er hans kjernefilosofi. Han kan altså mene at det er et godt sitat uten å selv leve etter det.

For det tredje tror jeg ikke du har skjønt hva sitatet handler om.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes bare sitatet er morsomt egentlig. Men det er også en god påminnelse: Til syvende og sist er vi avhengige av å få softwaren vår shippet. Gjerne tidlig, helst ofte. Spesielt for min type produkter - som er ganske lette GUIer for redigering og styring av broadcast-innhold (grafikk, videoer, bilder, live-kilder).

Men ok, sitatet har ikke noe med tråden å gjøre. Jeg prøvde strengt tatt bare å gi mitt bidrag til å rette opp det dårlige inntrykket av Vizrt som ble gitt i media gjennom den opprinnelige mailen. Jeg lyktes ikke helt - i følge kommentarene - men jeg fikk iallfall sagt akkurat det jeg mener - og det gjør iallfall dagen min betraktelig bedre :) :) :)

Og til dere som reagerer på "corporate"-ordlyden i eposten min: Jeg skrev en mail til digi.no i farten, jeg hadde aldri tenkt til at den skulle publiseres. Hadde jeg visst det - hadde jeg nok formulert meg annerledes. Mottakeren var for meg en journalist som jeg gjerne ville skulle følge opp med en ny sak - men eposten min havnet altså ordrett i en ny artikkel. 

Endret av bjulleseter
Lenke til kommentar

For det første har sitatet i LinkedIn-profilen hans int´genting med tråden å gjøre.

For det andre står det ikke at det som står i sitatet er hans kjernefilosofi. Han kan altså mene at det er et godt sitat uten å selv leve etter det.

For det tredje tror jeg ikke du har skjønt hva sitatet handler om.

Nå skal vi vel kanskje trå litt forsiktig når denne personen delvis ufrivillig har blitt gjenstand for offentlig diskusjon på denne måten.

Men på generelt grunnlag vil jeg vel si at man ikke tar med et vinklet sitat av denne typen på profilen sin uten å støtte det i veldig høy grad. Jeg så også helgarderingen. Men den er mer som et forbehold, tror jeg, og ikke noe som snur det hele på hodet, eller som betyr at han ikke støtter sitatet.

Angående om det er relevant for saken, så vil jeg si at det er tangentielt relevant...

Det handler om å forstå hvordan to utviklere i ett og samme firma kan ha så vidt forskjellige oppfatninger om virkeligheten. Der kan utviklerfilosofi spille en veldig stor rolle. En utvikler med en filosofi kan tenke at firmaet er adekvat drevet. En utvikler med en annen filosofi kan tenke at det ikke er det. Det var det som var "koblingen" min før jeg skrev det.

Du kan godt skrive noe om hva du mener egentlig ligger i sitatet. Om jeg skal våge meg på en hypotese så mener du vel kanskje at det har med "formen" på koden å gjøre. At det handler om kodestil, og ikke om hva koden gjør.

Lenke til kommentar

Jeg synes bare sitatet er morsomt egentlig. Men det er også en god påminnelse: Til syvende og sist er vi avhengige av å få softwaren vår shippet. Gjerne tidlig, helst ofte. Spesielt for min type produkter - som er ganske lette GUIer for redigering og styring av broadcast-innhold (grafikk, videoer, bilder, live-kilder).

Men ok, sitatet har ikke noe med tråden å gjøre. Jeg prøvde strengt tatt bare å gi mitt bidrag til å rette opp det dårlige inntrykket av Vizrt som ble gitt i media gjennom den opprinnelige mailen. Jeg lyktes ikke helt - i følge kommentarene - men jeg fikk iallfall sagt akkurat det jeg mener - og det gjør iallfall dagen min betraktelig bedre :) :) :)

Og til dere som reagerer på "corporate"-ordlyden i eposten min: Jeg skrev en mail til digi.no i farten, jeg hadde aldri tenkt til at den skulle publiseres. Hadde jeg visst det - hadde jeg nok formulert meg annerledes. Mottakeren var for meg en journalist som jeg gjerne ville skulle følge opp med en ny sak - men eposten min havnet altså ordrett i en ny artikkel. 

Greit, takk for svar! Man skal vel som sagt gå litt rolig i dørene når folk ufrivillig har blitt til offentlige personer på denne måten. :)

Jeg er fortsatt usikker på hvor sannheten ligger. Om han andre er en sær individualist, eller om det finnes en kjerne av sannhet i begge av de to fremkomne beskrivelsene.

Men, jeg skal ikke tvære noe mer på det, tror jeg. Jeg ble primært interessert fordi jeg har erfaringer fra flere bedrifter hvor klimaet har vært litt slik som den opprinnelige "varslings"-e-posten beskrev det. Det gav altså litt gjenklang hos meg selv. Men det kan vel handle om ulike produkter eller ulike avdelinger, med ulike arbeidsmiljø og ulike prioriteringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...