NTB - digi Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Norge og Kina trekkes spesielt fram.IEA: Globalt salg av elbiler økte med over 50 prosent i fjor Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! 1 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Denne revolusjonen skjer, og det fordi elbilene er bedre (for 95% av oss kjøpere), og blir billigere å produsere (rundt 2023). Myndighetene kan bare forsinke eller fremskynde denne utviklingen. Til dere i bensinstasjonbransjen: tiden for denne forretningsmodellen er over, finn på noe nytt. Alle drømmerier om bio-drivstoff og hydrogen bør dere legge bort, fordi vi som kunder ikke er villige til å fortsette og betale dere. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) 2LK70DN1: Når skal du innse at du har hakk i plata med feilaktige fordommer? Bare for at du ikke skal få spore av tråden så vil jeg kjapt gå de til livs så vi kan fortsette å diskutere artikkelen etterpå: - Elbiler er et flott miljøtiltak - fordi det virker - Ja, de har høye produksjonsutslipp (CO2), men det veies opp etter relativt kort tids bruk. - Ja, de har "uetiske" metaller, men det har også fossilbiler, for eksempel nikkel og platina. Det jobbes steinhardt med dette problemet fra to sider: Redusere bruken og forbedre de etiske forholdene. - Elbiler er ikke svært dyre, de er helt ok priset blant annet i Norge. Behovet for subsidier er også synkende og vil på sikt forsvinne. Det er uansett en god investering for myndigheter å subsidiere elbiler fordi det følger med en hel del fordeler også. - I Norge har vi nesten bare fornybar elenergi. Det er nesten en 100% overgang fra fossilt til fornybart når man går fra fossilbil til elbil. I andre land varierer effekten, men den er nesten alltid netto positiv for klimaet. - Det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Mer fornybart (globalt) og større utskiftning av fossilbiler med elbiler. - Hydrogenbiler drevet av dampreformert LNG er ikke fornybart. Hydrogenbiler drevet fra elektrolysert vann har rundt tre ganger høyere energiforbruk enn elbiler. Hvordan i all verden kan du kalle det bedre? - Koboltprisen har litt mer enn doblet seg de siste 5 årene, det gjør ikke all verdens utslag på prisen på elbiler både fordi bruken per kWh er mer enn halvert og fordi det utgjør en liten andel av totalprisen. Koboltprisen kan fint doble seg ennå en gang uten at det vil få synlige utslag på bilprisene. - Subsidiene begrenser velferden minimalt. I størrelseorden prosenter av oljeprisens innvirkning på velferden. - I 2018 i Norge velger folk flest elbil eller ladbar hybrid - helt frivillig - Subsidiene skal avsluttes på sikt, men det vil skje gradvis over mange år og forhåpentligvis forhåndsannonsert. Tor: Pølsestasjonene har ingen grunn til å legge ned, bare grunner til i første omgang å utvide energiporteføljen sin til hurtiglading også. Bensin og Diesel kommer til å være med oss og stasjonene i veldig mange år fortsatt selv om det for tiden dukker opp en del nye energistasjoner uten bensin/diesel-tilbud. Endret 31. mai 2018 av Simen1 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Det er nok andre enn politikerne her som bør ta til vettet. For eksempel en som konstant spammer med gamle og for lengst tilbakeviste påstander. 6 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Er du sikker på at det ikke er DU som er idioten? Hva vet du om energimarkedets utfordringer? Vet du ikke at Hydrogenbiler bruker 4-5 ganger mer energi pr mil enn elbiler ? Samme energikilde=5ganger mer forbruk. Hvordan kan det være lurt? Folk flest vil IKKE ha dieselbiler, ei heller biler som bare har en bensinmotor. Følger du ikke med? 4 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Du har blitt hørt! Koboltfrie batterier fra Panasonic:http://europe.autonews.com/article/20180530/COPY/305309958/panasonic-plans-to-develop-cobalt-free-car-batteries Elbiler i Norge frigjør olje vi kan ekportere, fin-fine inntekter til velferdsetaten. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvor stor markedsandel har el biler globalt? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvor stor markedsandel har el biler globalt? Omlag 2% på slutten av fjoråret. Salet globalt aukar med 50-60% i året, omlag som i Noreg. Vi var på 2% for fem år sidan. Dersom veksten held fram, vil salet globalt vere tilsvarande salet i Noreg no om ca fem år. Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvor stor markedsandel har el biler globalt?Omlag 2% på slutten av fjoråret. Salet globalt aukar med 50-60% i året, omlag som i Noreg. Vi var på 2% for fem år sidan. Dersom veksten held fram, vil salet globalt vere tilsvarande salet i Noreg no om ca fem år. Med slike tall globalt vil det være mange elbiler der ute som vil gå på 'skitten' strøm. De store bilprodusentene planlegger ut fra at det globalt vil være 5% andel elbiler om 10 år. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Hvor stor markedsandel har el biler globalt?Omlag 2% på slutten av fjoråret. Salet globalt aukar med 50-60% i året, omlag som i Noreg. Vi var på 2% for fem år sidan. Dersom veksten held fram, vil salet globalt vere tilsvarande salet i Noreg no om ca fem år. Med slike tall globalt vil det være mange elbiler der ute som vil gå på 'skitten' strøm. Det er heilt i orden. Ein elbil på kolkraft forureinar likevel mindre enn ein bensinbil, og straumproduksjonen i verda vert stadig reinare. De store bilprodusentene planlegger ut fra at det globalt vil være 5% andel elbiler om 10 år.Av den totale bilparken? Eg veit ikkje kor gammal ein gjennomsnittleg bil vert globalt, men det høyrest litt lite ut. I Noreg utgjorde elbilar 5% av personbilparken ved inngangen til 2018. Det verkar som elbilrevolusjonen har teke mange gamle bilprodusentar på senga, so det burde ikkje overraske nokon at dei underestimerer. Då opnar dørene seg for nye bilprodusentar som Tesla. Bilparken heng mange år etter bilsalet. Dieselbilar utgjer ein stadig større del av den norske bilparken, trass i at salet av nye dieselbilar har stupt. Norske bilar er i snitt 18 år gamle ved vraking, og for 18 år sidan var bensinbilar mest populært. Dermed er dei fleste bilane som vert skrota bensinbilar, medan dei fleste diesel- og elbilar har mange år att på vegen før dei går til hoggaren. Endret 1. juni 2018 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Hvorfor er det så mange bruker med tilfeldig satt sammen tall og bokstaver i caps, forresten? Det har jeg lurt på ofte i disse trådene. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Tror de settes sammen når man registrerer seg som bruker. Har ikke endret mitt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Hvor registrerer dere som bruker? Er det en side utenfor diskusjon? Jeg bare lurer altså, syns det er så mye av det på denne delen av forumet. Er dere en form for anonym-bruker men med et autogenerert navn? Endret 2. juni 2018 av Bytex 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Fortida ringte og lurte på om du kunne kjøre en oppdatering. 2 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Du frykter en fremtid uten eksos skjønner jeg uten at du har innsett hva alternativet egentlig er og hvilke muligheter elbiler gir utover å være kjøretøy. BTW om ikke lenge klarer elbilbatteriene seg UTEN kobolt og med langt mindre litium pr kWh Ikek glem at batteriene etter endt tjeneste på 30-40 år blir gjenvunnet. Du burde reflektere litt over hvor oljen du kjører på kommer fra og konsekvensene det fører med seg. Hvor blir det av oljen du hellet på tanken ? 2 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Elbiler er et idiotisk miljøtiltak. De har høye produksjonsutslipp, er fulle av uetiske mineraler, er svært dyre og er veldig lite brukervennlige. Det er mye mer kostnadseffektivt å satse på utbygging av fornybar energi for å fase ut kullkraft. Når elektrisiteten en dag blir miljøvennlig kan man vurdere å satse på elbiler, men trolig er hydrogenbiler og fornybart drivstoff fra avfall bedre løsninger. Vi ser at prisen på kobolt eksploderer, at subsidiene begrenser velferden og at folk flest ikke vil ha elbiler. Håper politikerne snart tar til vettet og avslutter elbilsubsidiene! Her tar du feil på alle punkter. En fosilbil forurenser mer under produksjon, og inneholder like mange farlige og uetiske metaller som du kaller det. i tillegg fortsetter fosilbilen sitt utslipp de neste 20 årene den er i bruk. Mens en elbil da har nullutslipp. Vil du ta med strømproduksjon som brukes til og lade elbilen, må du OGSÅ ta med strømproduksjon som går med til og lage olje og bensin/Diesel til forsilbilen, so mda altså er like mye pr kjørte km som en elbiler bruker. Google litt før du kommer med slike uttalelser. Er du usikker på om hva som er best for deg selv og miljøet. så bare kjør en fosilbil inn i garasjen og start den.... etter en halvtime, kan du prøve det samme med en elbil :-) 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Er du usikker på om hva som er best for deg selv og miljøet. så bare kjør en fosilbil inn i garasjen og start den.... etter en halvtime, kan du prøve det samme med en elbil :-) (Det kan være lurt å prøve med elbilen først...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå