Gå til innhold

Nye hurtigruteskip er for tunge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags nyoppdagelser er planlagt å gjøre med dette skipet?

…hvor mange penger man kan ekstrahere fra formuende turister ved å ta dem til sårbare arktiske strøk, så disse kan forsøples og grises ned. Hva trodde du?

 

Men "Fri diskusjon og kunnskap" sitt spørsmål er faktisk betimelig – er ikke vekt noe man faktisk beregner/simulerer seg frem til før man bygger? Skjønner at man ikke kan gjette seg til absolutt alt løst materiell som tas inn i skipet i etterhånd. Men man må da ha gjort seg noen erfaringer i så måte fra tidligere?

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Kanskje det ikke er for tungt....det har bare for lite oppdrift...

 

Og for å bedre på det må man enten fjerne vekt, eller gjøre skipet større.

 

Som andre er inne på: Hvordan blir man overrasket av dette? Dette må man jo ha regnet grundig gjennom...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får man et stort skip stabilt? Cruiseskip ser så topptunge ut at man kunne forvente at det ruller over på siden når som helst. Dette vet jeg ingenting om, men jeg forventer at der må være noen tonn ballast i bunnen av slike båter for å unngå reprise av Wasa skipet..

 

Når de sier "båten ble for tung"....Kan det bety at båten ikke bestod stabilitetstest med opprinnelig beregnet mengde ballast? (topptung). Og at man derfor måtte tilføre mere "bly i kjølen"...? Resultat; Båt + ballast for tungt?

 

Gyro stabilisering er vel bare for å få båter roligere i bølger?

Lenke til kommentar

Hvordan får man et stort skip stabilt? Cruiseskip ser så topptunge ut at man kunne forvente at det ruller over på siden når som helst. Dette vet jeg ingenting om, men jeg forventer at der må være noen tonn ballast i bunnen av slike båter for å unngå reprise av Wasa skipet..

 

De tunge sakene er uansett nede i skroget til cruiseskipene - maskineri, tanker med væsker, skott og mye annet i stål. Oppe er det lettvegger, senger, møbler, masse luft og fornøyelsesrom for gjestene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvordan får man et stort skip stabilt? Cruiseskip ser så topptunge ut at man kunne forvente at det ruller over på siden når som helst. Dette vet jeg ingenting om, men jeg forventer at der må være noen tonn ballast i bunnen av slike båter for å unngå reprise av Wasa skipet..

 

De tunge sakene er uansett nede i skroget til cruiseskipene - maskineri, tanker med væsker, skott og mye annet i stål. Oppe er det lettvegger, senger, møbler, masse luft og fornøyelsesrom for gjestene.

Og de fleste cruise skipene bygges med stål skrog og aluminium overbygg, here har de valgt stål i overbygget også... merkelig

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får man et stort skip stabilt? Cruiseskip ser så topptunge ut at man kunne forvente at det ruller over på siden når som helst. Dette vet jeg ingenting om, men jeg forventer at der må være noen tonn ballast i bunnen av slike båter for å unngå reprise av Wasa skipet..

 

De tunge sakene er uansett nede i skroget til cruiseskipene - maskineri, tanker med væsker, skott og mye annet i stål. Oppe er det lettvegger, senger, møbler, masse luft og fornøyelsesrom for gjestene.

Og de fleste cruise skipene bygges med stål skrog og aluminium overbygg, here har de valgt stål i overbygget også... merkelig

Pluss at skipets fribord har også innvirkning på stabilitet. Høyt fribord virker positivt på stabilitet. Og cruise skip har mye fribord.

 

Men det gjør også at slike båter kan legge seg veldig langt over på siden uten at det er fare for stabilitet. Men ikke særlig behagelig for passasjerer. Derfor utstyres de ofte med stabilitets finner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Først etter at MS Roald Amundsen var sjøsatt i vinter, ble det oppdaget at skipet var for tungt."

 

Oppdages ikke slikt under beregninger?  Hva skal man ellers beregne for?

 

Skip er gjerne ikke 100% ferdig på engineeringsbiten før man går i gang med å bygge det, og dermed kan slikt inntreffe. Tid er penger, og parallelle prosesser korter ned på tidsbruken. Dessverre ikke alltid man er like heldig med utfallet...

Lenke til kommentar

Hvis skipene er for "tunge" er jo gjerne manglende dødvektskapasitet eller som nevnt over at skipene stikker for dypt (havnebegrensinger el.). Passasjerskip pleier faktisk å ha veldig god stabilitet og jeg tviler sterkt på at dette er noe de har bommet kraftig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...