Henriette Eik-Nes Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Når man blør neseblod så sier mange at man bør lene seg framover... Burde man egt det? Eller skal man lene seg bakover. Når jeg leser på nettet står det masse om hva som forutsaker blodtap, hvordan få stoppet det raskt og hva du skal gjøre for å roe ned barnet! Mange svarer ''Du burde lene deg framover. Vertfall ikke bakover!!!'' Men ingen sier hvorfor de ikke skal lene seg bakover. Kan noen svare meg på det? Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Når man blør neseblod så sier mange at man bør lene seg framover... Burde man egt det? Eller skal man lene seg bakover. Når jeg leser på nettet står det masse om hva som forutsaker blodtap, hvordan få stoppet det raskt og hva du skal gjøre for å roe ned barnet! Mange svarer ''Du burde lene deg framover. Vertfall ikke bakover!!!'' Men ingen sier hvorfor de ikke skal lene seg bakover. Kan noen svare meg på det? Neseblod hos barn - Barnesykdommer og symptomer Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Tråden her er nesten 10 år gammel, og det er litt sært å kapre en penis tråd for neseblod Når man blør neseblod så sier mange at man bør lene seg framover... Burde man egt det? Eller skal man lene seg bakover. Når jeg leser på nettet står det masse om hva som forutsaker blodtap, hvordan få stoppet det raskt og hva du skal gjøre for å roe ned barnet! Mange svarer ''Du burde lene deg framover. Vertfall ikke bakover!!!'' Men ingen sier hvorfor de ikke skal lene seg bakover. Kan noen svare meg på det? Når det gjelder blod, så må man tenke logisk, jo høyre opp blødnigen er i forhold til hjertet jo lavere blodtrykk vil det være på punktet blødningen er, derav mindre blod... Så å få ett barn til å lene seg både bakover eller forover er ikke å anbefale da man vil øke blodtrykket.. Ett barn bør sitte stille og om det er slik at et barn er redd blod, kan man knipe litt igjen nesen på barnet for å minske tilførselen av blod.. Ellers er det vel en myte at barnet kan få så mye blod i svelget at de dør av det ved neseblod, det blir bare svelget ned og havner i magesekken... Men frykten er jo reel.. Og derav var det ett kjerringråd at blodet måtte renne ut av nesen og ikke inn tilbake i svelget.. Det hadde jo muligens mye fornuft den tid hvor barn led av langt mer alvorlige lidelser hvor de slet med å svelge og fordøye mat.. Hvor en ekstra blødning fra nesen var ett ekstra skritt av en mer alvorlig sykdom... I moderne tid er bare neseblod, neseblod... Endret 30. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Grunnet til at man bøyer seg fremover OG ikke bakover med neseblod er 1) Bakterier, 2) Skal stoppe lettere da, selv om det kanskje ikke virker logisk Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Linken til Hermosa forklarer alt. Du skal ikke lene deg noen veier. Sitt opprett og klyp sammen nesa. Årsaken til å ikke lene seg er ganske enkelt både prinsippet om at den blødende delen skal holdes så høyt som mulig, og fordi man skal unngå å la det blø ned i halsen (hos små barn). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå