flamenco500 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Hei. Jeg lurer på om jeg kan ta med uføretrygden min til Sverige uten å betale dobbel-skatt (skatt til både Norge og Sverige). Min Bakgrunn info: -Fikk invilget 70% uføretrygd siden slutten av 2016 fra Nav -Er far til 2 små barn begge under 4 år -Min samboer er svensk men har jobbet i Norge i over 10 år -Opprinelig er jeg flyktning men har bodd i Norge i over 26 år og jeg hadde fylt 16 da jeg kom til Norge Årsak til vurdering av flytting: -Min samboers familije og venner er bosatt i Sverige -Min samboer har fått et tilbud om stilling i sverige med bedre arb. timer -Mine barn får stor familie rundt seg mens de vokser (vil ikke at de skal oppleve ensomheten som jeg opplevde gjennom livet) første gang kontakt til Nav fikk jeg beskjed om at jeg kan bare flytte.uten problemer.. Andre gang kontakt: Jeg kan IKKE bare flytte og den andre som har sagt det hadde feil... Tredje gang kontakt: Selfølgelig kan jeg flytte (jeg må bare melde ifra det og dit og dat...) ???? gang kontakt : Selfølgelig kan jeg flytte men det må meldes til navutland og ....... ???? gang kontakt : Klart jeg kan flytte men jeg må betale skatt til både Norge og Sverige ... Og den siste var at om jeg flytter kan jeg miste Uføretrygden min som er 66% av det som jeg tjente for 11 år siden Brutto(Ja,saken tok så lang tid) Jeg har både snakket pr tlf og chatta med ulike nav konsolenter og utrolig nok hver enkel man gjettet seg fram til noe uklart innen lov og regler og nesten alle dem var uenige med sin førige man... Jeg har også lest alt innen Nav sider om flytting til utlandet/Nordisk land og har ikke blitt klokere av det.. Så hva er riktig?Kan jeg Flytte?Må jeg betale skatt til både Norge og Sverige som en nav konsolent mente var på 72% til sammen?Kommer jeg å miste noe prosent av min nåværende inntekt?Hvodan går jeg fram for en sikrere flytting uten å miste noe stort? Takk Endret 29. mai 2018 av flamenco500 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Om du er norsk statsborger, noe jeg mener du må være for å få uføretrygd, så kan du bo ubegrenset i andre land som er medlem i EU eller EEA/EØS og fortsatt motta trygda uten begrensninger eller meldeplikt. Se mer her Endret 29. mai 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg tenkte bare å nevne disse sidene, som jeg har fått i tips angående en annen sak. Kan hende du får svarene du søker der: - Advokatenhjelperdeg.no - Ditt lokale Brukerombud-kontor. Tror de finnes i hver kommune, og fylke. - Advokatvakt, finnes i mange kommuner. Google i din kommune. - http://www.fri-rettshjelp.no/ Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Om du er norsk statsborger, noe jeg mener du må være for å få uføretrygd Det kan vi vist rolig si er helt feil. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Om du er norsk statsborger, noe jeg mener du må være for å få uføretrygd Det kan vi vist rolig si er helt feil. Å? Kilde? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Om du er norsk statsborger, noe jeg mener du må være for å få uføretrygd Det kan vi vist rolig si er helt feil. Å? Kilde? Ber du meg om en kilde til en regel om en begrensning som ikke finnes? Hva om du fant en kilde for din påstand om en særregel som holder oss ikke-norske utenfor trygdesystemet vi betaler til? Jeg har samme trygde-rettigheter som en nordmann - og det skulle da igrunn bare mangle siden jeg betaler trygdeavgifter på samme linje som dere. SSB har iøvrig publisert statistikk om andelen uføre blandt nordmenn vs ikke-nordmenn i Norge. Andelen for nordmenn var høyere. Du får selv google den. Endret 31. mai 2018 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Strengt tatt så har du ikke samme rettigheter som nordmenn. Nordmenn (født i Norge) har automatiske rettigheter fra fødsel. Ikke-nordmenn må "kjøpe" rettighetene, ved å ta seg (lovlig) arbeid i Norge, eller få seg statsborgerskap. Dine rettigheter er også avhengig av Norges medlemskap i EØS (uten statsborgerskap). Endret 31. mai 2018 av Dragen 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Å? Kilde? Lov om folketrygd, medlemskap Geir 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Strengt tatt så har du ikke samme rettigheter som nordmenn. Nordmenn (født i Norge) har automatiske rettigheter fra fødsel. Ikke-nordmenn må "kjøpe" rettighetene, ved å ta seg (lovlig) arbeid i Norge, eller få seg statsborgerskap. Dine rettigheter er også avhengig av Norges medlemskap i EØS (uten statsborgerskap). Vel, lovlig opphold er et kriterie, men jobb er ikke nødvendig så vidt jeg vet, men uansett, statsborgerskap er ikke et kriterie for tildeling av uførepensjon. Lenke til kommentar
flamenco500 Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Hei igjen og tusen takk for så mange flotte og informative svar. Men spørsmålet mitt dreier seg mest om Dobbeltbeskatning som sverige og norge har innført siden april 2008: http://e24.no/privat/skatt/pensjonister-i-svensk-skatteskvis/20252974 Er det kun pensjonister loven sikter på? eller denne innebærer Uføretrygdede også? Jeg er Norsk statsborger. Takk Endret 31. mai 2018 av flamenco500 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Ring 800 80 000, så får du nok svar. 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Hei igjen og tusen takk for så mange flotte og informative svar. Men spørsmålet mitt dreier seg mest om Dobbeltbeskatning som sverige og norge har innført siden april 2008: http://e24.no/privat/skatt/pensjonister-i-svensk-skatteskvis/20252974 Er det kun pensjonister loven sikter på? eller denne innebærer Uføretrygdede også? Jeg er Norsk statsborger. Takk "Dobbelt beskatning" mener jeg handler om at Sverige har et litt høyere skattenivå enn Norge. Så la oss si trygden din gjør at du skal betale 60 000 i skatt til Norge, når du bor i Norge. Så skulle du kanskje med samme inntekt i Sverige måttet betale 70 000 i skatt. I et slikt eksempel om du flytter til Sverige, så skal du fortsatt betale 60 000 i skatt til Norge som om du ikke hadde flyttet ut av landet, men Sverige vil ha de 10 000 på toppen, som du skulle betalt om du jobbet og skattet til Sverige i utgangspunktet. Slik at du ender med å betale like mye i skatt som en svensk statsborger. Du må altså finne ut hva du skulle betalt i skatt i Sverige om du bodde og jobbet der, og så trekke fra det du faktisk betaler i skatt til Norge. Og det gjenværende må du selv sørge for å betale inn til svensk skattemyndighet. Jeg vet ikke hvordan de fikser det med kursen på kronene mot hverandre. Så det må sjekkes opp i. Ellers må du søke til NAV om å få bosette deg i Sverige, og når de har gitt deg tillatelse kan du selvsagt flytte uten å bekymre deg for at de skal ombestemme seg. Ellers er det en regel angående å ta med seg trygd ut av Norge som går på minstetid oppholdt i Norge før man får lov dersom man ikke er født med norsk statsborgerskap. Jeg husker ikke om det er 20 eller 25 år? Men akkurat den regelen skal være rimelig enkel å finne... Akkurat dette som de skriver om i avisene med norske pensjonister som nå er nesten ruinert fordi de må betale "dobbel" skatt, er litt missvisende. Det som er greia for dem, er at de har fått beskjed fra skattevesenet i Sverige om at de ikke skulle trenge å betale det mellom norsk og svensk skatt som jeg nettopp forklarte. Men nå har altså futen funnet ut at jo det skulle de ha gjort likevel. Og om de har betalt 10 000 for lite i året siden ~2008, så blir det en del penger av det... Endret 1. juni 2018 av Gabri3L Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Nei, det handler åpenbart om at Sverige ikke gir fradrag for skatt som må betales til Norge. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Nei, det handler åpenbart om at Sverige ikke gir fradrag for skatt som må betales til Norge. Nei, for det gjør de. Når satsen er høyere i .se vil det imidlertid også bli litt skatt å betale i Sverige selv om pensjonisterne i artiklen trodde det var anderledes. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Nei, det handler åpenbart om at Sverige ikke gir fradrag for skatt som må betales til Norge. Nå er det slik at min mor flyttet til Sverige før 2008 og ikke er berørt av dette problemet. Men det visste ikke hun, når hennes norske naboer som flyttet dit etter 2008 fikk de samme problemene som de i avis artikkelen. Så min mor ba meg sjekke opp i dette, for rundt et år siden, da hun var redd hun også skulle få en monster regning fra skattefuten i Sverige, noe jeg altså gjorde. Også for min egen del, i tilfelle jeg skulle ønske å flytte til Sverige en gang i fremtiden selv... 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Hvis du leser artikkelen så skrives det om en uføretrygdet som flyttet til Sverige i slutten av 2008. Han fikk et skattekrav i 2012 fra Sverige på 132000,- for sannsynligvis 3 år (44.000,- per år i snitt). Da har de sannsynligvis ikke gitt fradrag for skatten som allerede er betalt til Norge. Endret 1. juni 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg orker ikke sette meg inn i det igjen, men såvidt jeg husker, skatter man til Norge for inntekt/Trygd, og så skatter man til Sverige av det mellomværende som forklart i post over. Men også formuesskatt skal vel skattes til Sverige, som kan forklare det litt voldsomme spriket i ditt eksempel... Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Der kan også være tale om straff-skatt lagt oveni siden de, iflg skattemyndighederne, har unndratt skatt i flere år, og det kan fort bli dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå