TMB Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Hei, Har nylig flyttet inn i enebolig hvor det er en hekk mellom vår hage og naboens hage. I dag så jeg at naboen trimmet denne hekken uten å ha spurt oss først, og den var i ferd med å vokse seg høyere og skjerme bedre mot innsyn noe vi ønsker (hvem ønsker ikke det?). Uansett, hvordan vet jeg om hekken er min eller naboens? Den kan vel ikke være begge sin? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Hei, Har nylig flyttet inn i enebolig hvor det er en hekk mellom vår hage og naboens hage. I dag så jeg at naboen trimmet denne hekken uten å ha spurt oss først, og den var i ferd med å vokse seg høyere og skjerme bedre mot innsyn noe vi ønsker (hvem ønsker ikke det?). Uansett, hvordan vet jeg om hekken er min eller naboens? Den kan vel ikke være begge sin? Du må sjekke tomtegrensen og finne ut om hekken er plantet på din eller naboens tomt. Du kan med fordel kontakte forrige eier og finne ut hva tidligere praksis har vært med klipping av hekken. 2 Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Prat med naboen din vel? 5 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Prat med naboen din vel? Ikke alltid direkte konfrontasjon lønner seg, dette er et klassisk falle ut med naboen scenario. Her må man trå varsomt og gjøre ting i rett rekkefølge. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Ærlig talt. Det handler om å stille spørsmålet og komme i dialog med nåværende nabo, ikke ruste opp til konflikt med skyts om hvem som har rett. Hvis man ikke kan spørre naboen om dette har man allerede falt helt fullstendig ut. 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 https://boligmentoren.no/hva-sier-loven-om-hekk-og-traer/ Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Ærlig talt. Det handler om å stille spørsmålet og komme i dialog med nåværende nabo, ikke ruste opp til konflikt med skyts om hvem som har rett. Hvis man ikke kan spørre naboen om dette har man allerede falt helt fullstendig ut. Joda, men det gjelder å velge sine ord med omhu. Slik som ts beskriver så har vi allerede en interesse"konflikt". Naboen har nettopp klippet hekken og ts ønsker den så høy som mulig. Slike nabosaker er ofte sensitive. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2018 Du må sjekke tomtegrensen og finne ut om hekken er plantet på din eller naboens tomt. Du kan med fordel kontakte forrige eier og finne ut hva tidligere praksis har vært med klipping av hekken. Ifølge seeiendom.no så er hekken på vår tomt, men det virker ikke som at tomtegrensene oppgitt derer så veldig nøyaktige så vet ikke om jeg stoler på det.. Forrige eier visste ikke han heller, og sa han ikke brydde seg.. Prat med naboen din vel? Det kan vi selvfølgelig gjøre, tenkte bare å forhøre meg først Fant et gammelt "målebrev" blant dokumentene jeg fikk overlevertfra da huset ble bygget (1979), der står det at "stålpinner er slått ned i hvert hjørne av tomtegrense". Disse finner jeg dog ikke noe sted.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Det er forskjell på tre og hekkar generelt, og hekk som tjener som grensegjerde (grannegjerdelova). Med stor sannsynlegheit er hekken felleseige, også om den står planta meir på den eine tomta. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Stålpinnene er mest sansynlig trampet ned eller fjernet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå