Gå til innhold

Sikkert ikke høyt nok snitt for å studere informatikk, hva kan jeg gjøre?

axs

Anbefalte innlegg

Mitt snitt er stort sett ganske lavt. På vg1 fikk jeg 3,8, og i andre klasse som jeg går i nå, får jeg sikkert 3,7. Vet ikke gjennomsnittet for snitt for å studere informatikk på universitet, er det en nettside eller noe sånt som viser oversikt over forskjellige studieplasser for det faget? 

Motivasjonen min er altså bare ikke høy nok for å gjøre noe skolearbeid hjemme, men jeg vet at nesten det eneste faget som egentlig interesserer meg er informatikk. Ingenting annet har egentlig fanget min interesse. Kanskje psykologi, men snittet for det er sikkert noe høyt også. Jeg tror snittet mitt er for lavt generelt for universitet der det er krav på generell studiekompetanse, vet ikke helt. Men jeg får 5 i IT, som i vg2 er det eneste faget jeg får 5 i. Derimot, som sagt vet jeg ikke om mitt snitt ville blitt høyt nok for å komme inn på Informatikk, spesielt hvis den blir under 4. Jeg kan jo prøve å gjøre innsats i 3 klasse, og i tillegg er det bare mange avsluttende fag som kanskje har trukket meg litt ned som jeg kan forbedre i 3. klasse.

Uansett, så er spørsmålet mitt, hvis snittet hadde vært sånn 4,5 for å komme inn, som jeg tror er det vanlige for informatikk, er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre nå for å gjøre sjansen god for å komme inn? Jeg bryr meg veldig lite om hvor jeg ville studert, kan godt være utenfor Norge. I det minste ville jeg gjerne studert for bachelornivå.

Kort sagt, vet jeg bare ikke hva jeg kan eller bør gjøre eller mulighetene jeg har, men verdt å vite at informatikk er det eneste jeg ville studert videre. Og jeg tror altså ganske sterkt at jeg ikke vil ha høyt nok snitt for å søke på et universitet for informatikk (med mindre innsats på vg3 virkelig kan gjøre all forskjell), så er det eneste valget bare å velge en helt annen retning? Også, er kvaliteten liksom verre hvis jeg velger et universitet med lavere snittsinntak, eller om jeg kanskje hadde valgt et universitet i utlandet der de er snillere? Noen konsekvenser for det etter å ha studert der, som f.eks. dårligere jobbsøknad i etterkant eller noe sånt?

Endret av axs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange skoler som ikke hadde poenggrense i fjor, det vil si at alle søkere kom inn. Men for de mest populære skolene f.eks NTNU i Trondheim må du ha relativt høyt snitt for å komme inn. NTNU Gjøvik hadde derimot ingen poenggrense. Så lenge du er relativt fleksibel mht studiested, bør det være mulig for deg å komme inn et eller annet sted i Norge. Finnes også privatskoler som Westerdals som også tilbyr studier i IT. 

https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_vara_hoved.html

CTRL+F "informatikk"

194188 Informatikk, Gjøvik Alle Alle Alle Alle

224270 Informatikk: design og utvikling av IT-systemer Alle Alle Alle Alle

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Informatikk er et ganske vagt begrep da, det er jo massevis av datalinjer som er veldig lik informatikklinjene på NTNU i pensum. De har bare andre navn, så jeg ville startet med å se på byer som er av interesse, sjekk hva skolene har av linjer og hva linjene innebærer. Gjør litt research rett og slett, det må du bli vant til om du har tenkt å gå noe høyere utdanning uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange skoler som ikke hadde poenggrense i fjor, det vil si at alle søkere kom inn. Men for de mest populære skolene f.eks NTNU i Trondheim må du ha relativt høyt snitt for å komme inn. NTNU Gjøvik hadde derimot ingen poenggrense. Så lenge du er relativt fleksibel mht studiested, bør det være mulig for deg å komme inn et eller annet sted i Norge. Finnes også privatskoler som Westerdals som også tilbyr studier i IT. 

CTRL+F "informatikk"

Åja, interessant. Men hva er det som egentlig skiller en "populær" skole fra en som ikke er populær, og i det tilfellet ikke hadde en poenggrense?

Lenke til kommentar

Upopulære skoler:

- Plassert langt uti gokk.

- Nivået på medelevene.

- Innholdet i studiet kan være noe annet - sjekk hvert enkelt studie.

- I verste fall, mer kløneri eller dårligere undervisere. Men hvert år er det i avisen at NTNU har klabbet til en eller annen eksamen, så det kan kanskje ikke bli verre.

Lenke til kommentar

CTRL+F "informatikk"

Åja, interessant. Men hva er det som egentlig skiller en "populær" skole fra en som ikke er populær, og i det tilfellet ikke hadde en poenggrense?

Tja, det kan være så mangt. Men NTNU som jeg fremhevet er jo kjent for å være Norges beste utdanningsinstitusjon når det kommer til teknologiske fag. Fagmiljøet er vel det største, ved siden av UiO. Mange arbeidsgivere foretrekker å ansette kandidater fra skoler de vet at tilbyr kvalitet, de har gjerne gått der selv og har ansatte fra før som kommer fra disse institusjonene. Nå går jeg ikke informatikk selv, så jeg har ikke veldig god kjennskap til de forskjellige studiene, men jeg mener å ha hørt at blant annet NTNU i Gjøvik er gode på IT-sikkerhet. Så som en annen nevner bør du finne ut hvilke aspekter av "IT" du er interessert i og hvilke skoler som tilbyr fordypning i dette. Husk at du også kan bytte linje, ikke bare innad på en skole, men også mellom skoler. Ofte er det mye overlapp mellom de ulike studiene, kanskje bare et år eller to verdt av fag som skiller til slutt. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Upopulære skoler:

- Plassert langt uti gokk.

- Nivået på medelevene.

- Innholdet i studiet kan være noe annet - sjekk hvert enkelt studie.

- I verste fall, mer kløneri eller dårligere undervisere. Men hvert år er det i avisen at NTNU har klabbet til en eller annen eksamen, så det kan kanskje ikke bli verre.

Alle skoler klabber til eksamen, så akkurat den biten får man uansett. Dårlige undervisere er mer rulett på universiteter også, om du får folk som er der for å forske, ikke undervise.

Lenke til kommentar

Ulike skoler fokuserer av og til på ulike områder. På Gjøvik fokuseres det på sikkerhet, noe som er veldig ettertraktet for tiden.

Lenke til kommentar

Veldig mange som ikke driver med egne prosjekter ved siden av studier/jobb, så det er ikke noe must.

Nei, det er ikke et must, men det er det heller ikke å studere ved UiB eller NTNU. Om du har egne prosjekter, derimot, så er det mye viktigere enn om du skulle ha studert ved UiB eller NTNU.

Lenke til kommentar

Søk deg inn på et annet studie på samme skole som noen foreslår, så kan du søke intern overgang 2. semester. Du kan også ta emner fra andre studier på flere skoler. Jeg studerer på NTNU, tar IT-emner hvert semester - bare å sende en mail til fagansvarlig så får de lurt deg inn på nesten hva du vil :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder IT i retningen utvikler, så er egne prosjekter som du har drevet med mye viktigere for en som ser på din søknad, enn utdanningssted. Mye viktigere.

Vet ikke om jeg helt forsto det. Gjelder det du sa for overgang fra VGs til universitet eller universitet til jobbsøknad? Jeg regner med at det er den sistnevnte antagelsen min.. Så det du mener, er at det er resultatene man får på universitet som har mest å si når det gjelder jobbsøknad, enn hvilken skole du studerer på?

Endret av axs
Lenke til kommentar

Drit i formell utdanning. Det er i ferd med å bli avleggs. Lær deg informatikk på egenhånd. Lag noe kult. Send det til arbeidsgivere. 

Vel, jeg ble litt lettet når jeg innså at egne prosjekter kan bety veldig mye og ikke bare utdanning, så ja det er nok en fordel for meg at jeg velger denne retningen :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg ble litt lettet når jeg innså at egne prosjekter kan bety veldig mye og ikke bare utdanning, så ja det er nok en fordel for meg at jeg velger denne retningen :)

Stadig flere gjør som deg, og stadig flere arbeidsgivere blir klar over at det er unødvendig å ansette folk med utdanning. Ikke bare krever de høyere lønn enn en selvlært 17-åring, men utdanningen deres er ofte utdatert. Nerdene som sitter hjemme og lærer selv er ofte de beste programmererne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...