Gå til innhold

Kjøp av Gaming PC (20,000 - 25,000) Er tilbudet jeg har nå overpriset?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har nylig satt sammen en full gaming pakke hos komplett (PC, tastatur, skjerm, mus, headsett). Under er screenshot av alt med "tilbudspris" jeg fikk hos komplett gjennom email. Vil dere si at dette er en rettferdig pris for mine behov? 

Behov: Gaming PC som skal kunne kjøre alt på fullt frem til 2020. PC og tilbehør må stråle regnbuens farger om det er mulig (RGB) for å sky unna jentebesøk, slik at jeg får prioritert endeløs gaming. 

https://imgur.com/a/UMywQQq

Ville satt pris på tilbakemelding om maskinen er overpriset, eller det er noen aktuelle deler o.l. som er rødt flagg eller holder tilbake maskinen. (Er fornøyd med 500GB SSD uten HHD). 

Edit: RGB for PC'en koster 1299.- + 918.-

Endret av Snikende Ullbart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satan det der var crap!! Do not buy!!! Skjermkortet alene kommer ikke til å vare deg til 2020, og det var en av de bedre komponentene i bygget, men man kan knapt kjøre "alt på fullt" med det i dag..

Kjøp en ordentlig PC først, og spice den opp med RGB over alt etterhvert. For ~25 000 får du både beste tilgjengelige CPU og GPU, men også en flott skjerm...

Lenke til kommentar

Fint om du kunne være litt mer detaljert i hva som er krise og hva som er den bedre motparten i forhold. Usikker på hvordan jeg skal gå fram når mitt første forsøk ender med "do not buy!"

Foretrekker grensen på 20k though, 25k for PC og 5k utstyr blir litt i største laget tilsammen.

Satan det der var crap!! Do not buy!!! Skjermkortet alene kommer ikke til å vare deg til 2020, og det var en av de bedre komponentene i bygget, men man kan knapt kjøre "alt på fullt" med det i dag..

Kjøp en ordentlig PC først, og spice den opp med RGB over alt etterhvert. For ~25 000 får du både beste tilgjengelige CPU og GPU, men også en flott skjerm...

Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke så voldsomt i detalj fordi du ser ut til å prioritere RGB såpass høyt, at mine preferanser blir litt besides the point. Så jeg måtte nesten høre først om du er åpen for å gjøre ting på en litt mer fornuftig måte. Jeg sier ikke at du skal droppe RGB, bare at du ikke skal prioritere det ved selve byggingen og utvelgelsen av komponenten som eventuelt vil gjøre deg i stand til å kunne spille alt på "fullt" frem til 2020. Det du må gjøre ved utvelgelsen av komponenter i forhold til RGB er f.eks. om du vil ha det på både HK, skjermkort, RAM og CPU kjøler. Skal "alt" ha RGB, så blir det muligens dyrere enn nødvendig, men på andre siden, så har jo nesten "alt" RGB i dag...

Men aller først kan vi ta for oss "alt på fullt". Hva skal du med det på en skjerm som er bæsj? Jeg har skrevet en liten FAQ om de forskjellige sync måtene med skjerm som du finner i signaturen min. Så ta gjerne en titt på den. Adaptive sync er nemlig en ting som kan forlenge "levetiden" til PC'en. Men også hva slags LCD panel som brukes i skjermen vil ha en del å si for hvordan bildet blir seende ut..

Edit2; Hvor lenge en PC klarer å drive kommende spill vil også være avhengig av skjermens oppløsning. Kjøper du en 1080p skjerm i dag, vil selv en moderat skjermkort løsning kunne drive den en stund. Men vil du opp i 1440p for bedre grafikk. Så vil skjermkortene også nødvendigvis slite tidligere med nye spill..

Edit; Må også nevne i full fart at nye skjermkort modeller er ventet i løpet av litt over en måned. Så om du kan vente med å handle til da. Så sparer du potensielt 3 - 4 tusen bare der..

Edit3; (Var da voldsomt) Glemte også at for enkelte spill er bestemte komponenter å foretrekk. Så det er litt viktig at du nevner hvilke spill som prioriteres..

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt i alt dropper jeg selvsagt RBG fremfor performance, trodde mitt første forsøk var såpass nært suksess at jeg hev inn RBG som "the cherry on top". Takk for FAQ btw.

Men dersom det kommer nye skjermkort ila sommeren vil jeg selvsagt foretrekke å vente til dette er klart, da jeg ikke gidder gå i den fellen igjen! Spill er ganske variert (Stellaris, Doom, Overwatch, BF5 pga Narvik map). Har ikke så mye til overs for early access spill med elendig optimalization. Kunne også tenkt å kjøre Star Citizen når det kommer ut, men tenker jeg lager ny tråd da. Forutsett at diskusjon.no fremdeles er aktiv i 2025-2030.

Lenke til kommentar

Vel, Doom og Overwatch er typiske "Twitch" FPS'er. Det går jævlig fort, og hvert millisekund kan telle. Jeg tror Doom har en frame cap på 200 fps, mens Overwatch har en cap på 300 fps. Mulig jeg husker litt feil på akkurat det da. Jeg er ingen Twitcher for å si det forsiktig. :p

Men denne typen spill, og CS:GO som i dag ikke er så vanskelig å få opp i over 500 fps, stiller krav til at CPU kan kjøre med så høy frekvens som mulig, samtidig som ytelsen per Hz er så høy som mulig, såkalt IPC. Til disse spillene trenger man strengt tatt ikke 8700K med 6 kjerner + HT, så man kan klare seg med 8600K og spare en tusenlapp der. Komplett sitt valg av i5 8500 er horribelt. Altså, det er en god nok CPU, men det er bare 281 Kr opp til 8600K, som lett kan klokkes opp til 5GHz+. Mens i5 8500 aldri kan kjøre over 4,1GHz. Selvfølgelig spanderer man da 281 Kr ekstra. Selv ville jeg også lagt i tusenlappen på toppen der igjen for en 8700K. Men det er jo kanskje mer med tanke på fremtidige krav. Om du ønsker å streame spilløktene dine, så må du uansett opp til 8700K, da i5 seriens 6 kjerner uten HT rett og slett ikke klarer det. Vil du likevel spare den tusenlappen, så klarer AMDs 6 kjerners CPU'er jobben med streaming fint, da de også har "HT" bare AMDs versjon heter SMT og er faktisk litt mer effektiv enn Intels. "Problemet" med AMDs alternativ er at de ikke klokker like høyt som Intels. Du får en AMD R7 2600 greit opp i ~4,2GHz da, og det er jo mer enn CPU'en som Komplett foreslo uansett.

CPU som Komplett foreslo kan som sagt ikke overklokkes, og derfor er det ikke mye vits med hovedkort som støtter overklokking heller. Så komplett har valgt et hovedkort som er litt billigere enn disse. Men i5 8500 en CPU som er god nok til å yte rundt 10% bedre dersom man parer den med 3200MHz RAM i stedet for 2666MHz RAM som er standard frekvensen til minnekontrolleren på disse CPU'ene. Men kjøper du 3200MHz RAM og setter på det hovedkortet, så vil den uansett bare kjøre på 2666MHz, fordi 3200MHz blir på det hovedkortet for "overklokking" å regne. Til overmål har ikke Komplett en gang satt på så rask RAM som CPU støtter en gang, og det er litt krise når vi vet at CPU kunne ytt bedre enn til og med det. Rett og slett for dårlig...

Men tilbake til selve spillene. I dag får man kjøpt 240Hz skjermer. De har da TN type paneler som klarer å skifte farge på hver pixel lynraskt, typisk 1ms GtG. Men de har da ikke like bra farger som andre typer panel, og innsynsvinkelen er også redusert i forhold til på alternativene. Så du må nesten gjøre en avveining her. Alternativ som IPS er gjerne opp i 4ms pixel responstid, men har til gjengjeld bedre farger og innsynsvinkel. Mens (M)VA paneler også har dypere sortnivå, og høyere kontrast. Personlig min favoritt til "vakre" spill. Men som sagt; jeg er ingen Twitcher. Jeg har imidlertid også en TN basert skjerm med 1ms pixel responstid, og det er fordi jeg testet en IPS skjerm, men ikke kunne fordra det... Dette er snakk om personlige preferanser som ingen kan fortelle deg hvordan du vil oppleve. Skjønt, jeg holder en finger på at disse 240Hz skjermene kanskje vil passe deg best. Overwatch og Doom er spill med veldig overmettede farger, de vil neppe se noe "bedre" ut på en IPS eller MVA skjerm uansett. Og får man en skjerm med et godt TN panel, er forskjellen strengt tatt ikke stor mellom det og IPS. Det er helst hvis man skal ha skjermen dreid 90° at den begrensede innsynsvinkelen gjør TN paneler nær sagt ubrukelige..

Det var mye å tat tak i her, så jeg må nesten ta det i litt porsjoner, jeg har en hund som vil ut. Men da har du litt å tenke på i mellomtiden. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville kosta på meg et 1080ti skjermkort (7-8000), en 2700X eller 8700K cpu (3500), 16 gb 3200-minne (1900). 500 gb ssd (1200) og evt 2 gb vanlig hdd (1000) i den eller bare en 1tb ssd (2500) i den prisklassen, samt en god g-syncskjerm (5-7000), IPS om mulig, med et kabinett til 1k, psu til 800 og hk til 1200 ender du opp ganske nærme 25k.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Gabri3L her. Den Komplett PC'n er ikke verdt så mye, og ikke er den heftig nok til å spille "alle spill på fullt" heller. Du må velge hva som er viktigst for deg; å ha en PC som ser bra ut eller en som yter bra i spill. Synd å si det, men 25000 kr er ikke så mye når man har de krava du har, og også trenger en skjerm, tastatur, mus og slikt.

Her er en liste over komponenter : https://www.komplett.no/wishlist/shared/a7b8ecaa-f440-400f-afd9-329f46b013bb

Skjermkortet kan/bør du bytte med tilsvarende fra de som nVidia lanserer i Juli. Skjermen kan byttes ut med en billigere om ønsket. Du kan jo velge en billigere skjerm nå som har 1080p oppløsning og 144 Hz, for så å kjøpe en 4K skjerm om 2-3 år. Opp til deg.

For mer RGB effekt kan du selvsagt bytte ut den Noctua vifta på CPU kjøleren med en annen, og samme for kabinett viftene. Jeg anbefaler deg å ha 3 stk 120mm vifter i front av kabinettet som drar kald luft inn, og den bak som drar varm luft ut.

Lenke til kommentar

Takk for detaljert svar, Gabri3l!  :w00t:

Er ganske sikker på at "vakre" spill kommer til å være majoritet i gaming for meg fremover. Favoritt er mer management, strategi, etc. som Civ, Stellaris, xCom. Mens store RPGs som The Witcher, Elder Scroll spill, Divinity: OS og GTA5 er et must når det er nye utgivelser. Til slutt er egentlig random indie-spill og online games som OW, RL og BF et godt avbrekk av langvarig singel play. 

Eneste bekymringen jeg har er at de nyeste "visually stunning" spillene i 2019-2020 kommer til å kreve mer enn maskinen min klarer for maksimal grafikk med 60+ FPS. Her kommer også spørsmål om det er vits/anbefalt å ha større oppløsning enn 1920? 

Så er som sagt litt usikker i hvordan jeg skal gå frem. Men vil si at maskinen ikke trenger være top-top-tier alienware til 30k som varer i 10år, men kanskje mer en kraftig mellomting som kan gjøre susen for de neste 5 årene. 

Til sammenligning så kjøpte jeg en stasjonær hos komplett i 2011 for å være klar til Skyrim-release. Denne maskinen var et monster fra 2011-2015, men begynte å plages litt i 2016 og utover (oppgraderte grafikkort til R9 390 rett før Fallout 4 Release). Dette er da maskinen jeg har i dag, som fungerer helt OK for TW, OW, o.l. (Hence, grunnen for at jeg har så tro på komplett maskinene)

https://imgur.com/8wjpVkz

Lenke til kommentar

Så er som sagt litt usikker i hvordan jeg skal gå frem. Men vil si at maskinen ikke trenger være top-top-tier alienware til 30k som varer i 10år, men kanskje mer en kraftig mellomting som kan gjøre susen for de neste 5 årene. 

Man betaler mye for Alienware merket og fancy kabinett av plast og diskolys :p

Lenke til kommentar

Du må unnskylde min begrenset kompetanse på dette, men hva tror du om denne listen? Eneste som mangler er en skjerm, som jeg helt ærlig foretrekker en 30" eller høyere på. Jeg kommer også til å bruke min nåværende skjerm (billig off-the-shelf skjerm) som 2nd monitor for browsing/twitch. Synes den første skjermen du nevnte ble litt ekstrem i pris til å starte med. Planen er å bruke den skjermen jeg kjøper nå som 2nd monitor om et år eller to, så kjøper jeg evt 4k om det fungerer bra med speccsene her? 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/03263d75-8fb4-426b-91e8-7e692c80188f

La oss ta utgangspunkt i at RGB er helt ute av bildet for selve PC'en. Og vil kun være relevant på datautstyr (som du kan se i listen) 

Endret av Snikende Ullbart
Lenke til kommentar

Ja, listen kommer frem, men jeg skjønner ikke helt hvor du er på vei? R9 390'en din må da være mer enn god nok til litt lenger ut på sommeren? Hvorfor kjøpe skjermkort nå som det er nye skjermkort rett rundt hjørnet, når du har et så godt skjermkort fra før?

Ellers må jeg si, det virker litt vilt å spinke inn 1000 kroner på CPU, for så å bruke 2000 Kroner på "bling" som den Corsair pakken med mus og tastatur. For ikke snakke om Headset og stativ! :p

Her alene er vi oppe i GTX1080 Ti skjermkort i stedet, dersom du klarer deg med et kit som dette en måneds tid eller to, og heller kjøper det du ønsker deg senere..

Det jeg ville fokusert på nå, om jeg var deg, er selve maskinen med kabinett, minus skjermkort..

Ting å tenke på er blant annet med tanke på RGB, om du vil ha det på minnebrikkene, så må du nesten kjøpe det med en gang. Men også om du synes det blir særlig pent med bare 2 brikker i 2 av 4 slot'er. Du kan også tenke på om du vil ha en vertikal brakett til skjermkortet slik at det som ellers blir bunnen på skjermkortet blir displayet. Og går du for en 8700K, så trenger du tenke på kjøleren. Du kan da gå for f.eks. NZXTs Kraken X62/X72 som har litt RGB greier. Men som også kommer med programvare til å styre vifter og vannpumpe. Den programvaren er også klar for RGB vifter, og det er kanskje da interessant å tenke på NZXT Hub/vifter. Ellers har Corsair tilsvarende, men tror ikke de har RGB på selve pumpen som er synligst.

Har du så først bestemt deg for NZXT Hub/vifter/CPU kjøler, så blir det kanskje ikke så dumt å gå for et NZXT kabinett også? De har en del stilige greier med fargeprofiler, og kabinettene som slutter på "i" tror jeg kommer med styrings sentral for RGB og vifter. Skal ikke si det sikkert, men verdt å sette seg inn i altså. Og da også størrelse. Skal det være så smått som mulig, så begrenser det samtidig størrelsen du kan ha på hovedkortet osv..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Haha joda, bling-utstyret (Corsair mus, headsett, stativ og tastatur) er litt i overkant, men vil gjerne ha det. 

Selve PC'en derimot er ikke så viktig med RGB. Kan godt kjøpe uten noe lys og festligheter da datautstyret vil kompansere godt nok. 

Men er enig med å vente med skjermkort, det gir absolutt mening. I hvertfall dersom R9 390 fremdeles er relevant. Trodde dette kortet var godt på tur ut døren da maskinen plages med enkelte spill idag (men dette skyldes vel primært de andre pc-delene?).

Når det kommer til viften i linken, er det veldig viktig å ha ekstra vifter da det ser ut som kabinett kommer med 3 vifter (2 framme og 1 bak), eller har jeg misforstått? 

Lenke til kommentar

Jepp, din gamle i5 og 1600MHz RAM er absolutt en potensiell flaskehals for R9 390 i maskinen din. Det kommer riktignok an på spillet og oppløsning. Men R9 390 kan nok regnes som ytelsesmessig rundt et 3GB GTX1060, bare med "uendelig" VRAM i tillegg. :p Hadde du satt et 3GB GTX1060 i din maskin, ville system minnet blitt en enda større flaskehals i spill som ikke er kodet til å utnytte all tilgjengelig VRAM.

Ellers er jeg usikker på hvilken vifte du snakker om i hvilken link?

Det jeg har lagt merke til er at enkelte kabinetter fra Corsair kommer med "SP" (Static Pressure) vifter. Og det er bra om de skal stå på en radiator, eller av andre grunner har "motstand" å dytte mot. Men som kabinettvifter er de litt malplassert, om jobben er å trekke luft inn i kabinettet. Så kabinetter som kommer med vifter er jeg skeptisk til, med mindre man har spesifikasjonen på viftene. Den enkleste og mest optimale konfigurasjonen for meg, er at man setter "AF" (Air Flow) vifter i front, til å fylle kabinettet med kald luft. Bruker en AIO kjøler som er montert i taket på kabinettet med "SP" vifter som blåser luften ut i toppen til å kjøle CPU med. Og lar en 140mm vifte ved hovedkortets I/O bracket trekke varmluft fra skjermkortet ut bak, og eventuelt også en PSU i bunnen som har viften sin montert oppover til å trekke varm luft ned fra skjermkort området og ut av kabinettet. Men da kan man jo ikke ha på shroud som skjuler PSU, så det er jo ikke like "pent"..

Lenke til kommentar

Når det kommer til viften i linken, er det veldig viktig å ha ekstra vifter da det ser ut som kabinett kommer med 3 vifter (2 framme og 1 bak), eller har jeg misforstått? 

Det Fractal kabinettet jeg satt opp, hvis det var det du mente, har 1 vifte i front og 1 bak som følger med. Det funker jo. Men du får bedre kjøling med 3 i front.

Lenke til kommentar

Tenker på "Noctua NH-U12S CPU Kjøler" i denne linken https://www.komplett...e8-7e692c80188f

Men kan man konkludere med at bygget i samme link er en så å si ideell handel for prisen dersom du eksluderer alt som ikke er pc-komponenter? Og tar utgangspunkt i en oppgradering av skjermkort i Juli, og en 4k skjerm ila 2019. Er veldig spent på å ha en kraftigere maskin, og dersom R9 absolutt kan gjøre en god jobb på de største spillene vil en måned eller to med det være greit. 

Når det kommer til skjerm vil jo g-sync være nødvendig for 1070, sant? Men vil man heller ikke kjøpe en GPU som støtter free sync da dette viser seg å være 3-4k billigere for skjermer..? 

Lenke til kommentar

Tenker på "Noctua NH-U12S CPU Kjøler" i denne linken https://www.komplett...e8-7e692c80188f

Du trenger en god CPU kjøler, og den Noctuaen er bra. Klart du får bedre, men da koster de også mer. Billigere kan du også få, men da kjøler de ofte dårligere eller støyer mer.

Men kan man konkludere med at bygget i samme link er en så å si ideell handel for prisen dersom du eksluderer alt som ikke er pc-komponenter? 

Delene jeg satt opp er bra. Får man bedre, ja det gjør man. Men da ryker budsjettet ditt. Jeg kunne satt opp et Asus Hero hovedkort som er bedre til overklokking, men det koster mer og jeg har en følelse av at du ikke driver med overklokking uansett. Nå er det sånn at Intel kommer med nytt chipset, Z390 om ikke lenge som støtter den kommende 8-kjerne prosessoren som skal ta over for 8700K. Den vil bli mer fremtidsrettet, men igjen den vil koste mer penger...

Angående 4K skjerm. En slik skjerm har 4 ganger så mange pixler som en 1080p skjerm, og det krever MYE av skjermkortet ditt. Skal du handle en slik i 2019, så regn med å oppgradere skjermkortet til et "GTX 1180 Ti eller GTX 2080 Ti". Hva enn nVidia vil kalle det neste år. Regn også med at det skjermkortet vil koste 8-10 000 kroner....

Når det kommer til skjerm vil jo g-sync være nødvendig for 1070, sant? Men vil man heller ikke kjøpe en GPU som støtter free sync da dette viser seg å være 3-4k billigere for skjermer..? 

AMD sine nåværende skjermkort vil jeg ikke anbefale. nVidia + en G-Sync skjerm er tingen. Men du ikke ha en G-Sync skjerm. En 1080p, 144 Hz og 1ms responstid skjerm holder fint også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...