Gå til innhold

Om de sykler i rushtiden, får nederlenderne betalt for hver kilometer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok en våt drøm for norske politikere også, men infrastrukturen i disse landene er noe helt annet enn den er i norske byer.

Spesielt i Bergen hvor været alltid er vått og man må krysse et fjell for å komme fra én bydel til en annen. Folks vilje til å sykle hadde definitivt vært større her også om det var noe annet enn et gigantisk tiltak av en hatløsning for å komme seg noe sted.

Lenke til kommentar

Dette er nok en våt drøm for norske politikere også, men infrastrukturen i disse landene er noe helt annet enn den er i norske byer.

Spesielt i Bergen hvor været alltid er vått og man må krysse et fjell for å komme fra én bydel til en annen. Folks vilje til å sykle hadde definitivt vært større her også om det var noe annet enn et gigantisk tiltak av en hatløsning for å komme seg noe sted.

Selve topografien kan man ikke gjøre mye med, ei heller med været. Det man KAN gjøre noe med er å lage sykkelveier som holder seg til én side av veien slik at man slipper å krysse, og at det er markerte skiller mellom banene for gående og syklende.

I dag er det ofte slik at gang- og sykkelvei er en bred asfaltert stripe der noen går på venstre side, andre på høyre og noen i midten, i tillegg har man både gående og syklister som viser hensyn, gående og syklister som ikke viser hensyn, huller i asfalten, brå og bratte bakker med sving både i topp og bunn og andre små og store detaljer som gjør det vanskeligere enn nødvendig å gå/løpe eller sykle.

Selv har jeg erfart fotgjengere som vingler som vindskeive grytelokk eller endatil går og tråkker midt på den gule stripen der det er malt sykler på bakken....og jeg har erfart syklister som på død og liv må passere meg i høy med kun få cm klaring når de har hatt > 2m klaring (ja, jeg har refleks OG lys på både når jeg sykler og når jeg løper).

Jeg tenker at sykling er fint hele året for de som vil, og at flere og bedre sykkelveier vil hjelpe mange flere enn bare de som sykler.

Når alt dette er sagt; sykling er og blir grusomt uansett om det er flatt eller kupert terreng. Jeg får rett og slett ikke til å like det, og jeg har virkelig forsøkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...