Gå til innhold

PUBG-skaperen saksøker Fortnite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Startet ikke Battle Royale som en mod i Arma? H1Z1?

Nå skal ikke jeg uttale meg om alle tiltale punktene som ligger til grunne..men det er vel ingen ting som ikke allerede har eksistert som Fortnite har bygget videre på?

Kanskje bortsett fra fly/buss som frakter spiller over kartet.

Hadde kanskje skjønt det om de saksøkte disse "knock off" kopiene som ligger på Android market. Håper Bluehole taper. Man kan jo ikke ta patent på en hel sjanger..

Skjønner at Bluehole vil være "king of the hill" her men Fortnite tiltrekker seg en helt annen spillergruppe enn PUBG. Skjønner virkelig ikke poenget.

Er vel ingen ting annet en grådighet?

Lenke til kommentar

Det som er kjernen i saken her er jo at de bruker samme game engine. En engine som Bluehole kjøpte av Epic games. Merkelig hvordan det aldri blir nevnt

 

Tviler på dette er kjernen i saken, Unreal Engine har vært utviklet siden 1998 av Epic. Denne selges til alle selskaper som ønsker å bruke den til utvikling av sine spill. Kjernen i saken dreier seg om spillkonseptet, ikke motoren.

Lenke til kommentar

 

"PUBG skapte på mange måter battle royale-sjangeren. Det startet egentlig som en modifikasjon til et annet spill, men ble etter hvert lansert som en egen tittel."

Det var nok egentlig H1Z1: King of The Kill som "skapte" battle royale sjangeren, PUBG kom jo lenge etter. Ikke skryt på at PUBG er starten på alt dette.

 

PUBG som står for Playerunknown’s Battlegrounds, er skapt av Playerunknown, som lagde Battle Royale modden til ArmA. Denne modden ble lagd før H1Z1 sin King of the Kill. H1Z1’s utviklere har ikke gjort annet enn å prøve kopiere sukksessformelen til andre med både DayZ og etterpå Playersunknowns Arma Battle Royale

Minecraft hunger games kom nok først

Lenke til kommentar

jeg spiller hverken fortnite eller pubg (penishår), men pubes fant ikkje opp battle royale sjangeren. denne var allerede i mange andre spill som mods lenge før denne tosken tror han laget noe bra. spill industrien blir bare mer og mer møkk spør du meg.

Lenke til kommentar

jeg spiller hverken fortnite eller pubg (penishår), men pubes fant ikkje opp battle royale sjangeren. denne var allerede i mange andre spill som mods lenge før denne tosken tror han laget noe bra. spill industrien blir bare mer og mer møkk spør du meg.

 

Det er en forskjell på å bygge videre på et eksisterende konsept og å i tillegg kopiere sentrale trekk ved spillet som f.eks. utformingen av kart, at man hopper fra et fly, osv:

 

https://arstechnica.com/gaming/2018/04/pubg-creators-finally-decide-a-copycat-game-has-gone-too-far-file-suit/

 

Det finnes grenser for hvor mye man kan kopiere tidligere spill uten å gjøre inngrep i rettigheter. Jeg synes det er dårlig forretningsskikk å legge seg SÅ tett innpå PUBG som Fortnite har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er kjernen i saken her er jo at de bruker samme game engine. En engine som Bluehole kjøpte av Epic games. Merkelig hvordan det aldri blir nevnt

Tviler på dette er kjernen i saken, Unreal Engine har vært utviklet siden 1998 av Epic. Denne selges til alle selskaper som ønsker å bruke den til utvikling av sine spill. Kjernen i saken dreier seg om spillkonseptet, ikke motoren.

 

En fordel å lese hele tråden før du kommenterer da det er bedre forklart senere.

Lenke til kommentar

For oppklaringens skyld:

 

Brendan Greene (aka PlayerUnknown) laget DayZ:Battle Royale i 2013. I 2014 ble han kontaktet av utvikleren bak H1Z1 for å hjelpe dem med å lage King of the Kill, som kom ut tidlig 2015. Deretter allierte Greene seg med Bluehole, som er utvikleren bak PUBG. Sjangeren startet altså med Brendan Greene.

 

Når det er sagt, så handler IKKE søksmålet om at Fortnite er et Battle Royale-spill. Problemet er, som flere har skrevet, at Epic games sin rolle i begge spillene har blitt ganske uklar. Epic eier UnrealEngine 4, som både PUBG og Fortnite er bygget på, og er samtidig utvikleren bak Fortnite. Epic games har vært involvert i PUBG hele veien for å utvikle tekniske løsninger til spillet, og nå bruker Epic games disse løsningene i sitt eget spill. I tillegg har de brukt PUBG-navnet i forbindelse med promoteringen av Fortnite. Dette er bakgrunnen for søksmålet.

 

https://www.rollingstone.com/glixel/news/meet-playerunknown-creator-of-the-battle-royale-genre-w475728

https://www.pcgamer.com/pubg-corp-has-filed-a-lawsuit-against-epic-games/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"PUBG skapte på mange måter battle royale-sjangeren. Det startet egentlig som en modifikasjon til et annet spill, men ble etter hvert lansert som en egen tittel."

Det var nok egentlig H1Z1: King of The Kill som "skapte" battle royale sjangeren, PUBG kom jo lenge etter. Ikke skryt på at PUBG er starten på alt dette.

 

PUBG som står for Playerunknown’s Battlegrounds, er skapt av Playerunknown, som lagde Battle Royale modden til ArmA. Denne modden ble lagd før H1Z1 sin King of the Kill. H1Z1’s utviklere har ikke gjort annet enn å prøve kopiere sukksessformelen til andre med både DayZ og etterpå Playersunknowns Arma Battle Royale

Må du ikke glemme her at han som laget pubg var med på å utvikle h1z1 også da ;). så.. kort fortalt jo, pubg kopierte mye av h1z1.

 

"H1Z1 has had a strange development cycle – at launch it was written off as a bad Day Z clone, until PlayerUnknown – Brendan Greene, who was, at the time, truly unknown – stepped in and designed a battle royale mod that proved so popular that it’s actually the core H1Z1 experience now."

Lenke til kommentar

 

Burde taxi-virksomheten saksøke uber ettersom de kopierer?

er det ingen her som leser artiklene før de kommenterer på de... ? alle maser om det samme, som tydelig viser at man ikke har lest hva saken handler om engang

 

Tittelen angir at noen kopierer en stil / gamemode, det vil si det samme som noen andre gjør. Så jeg ga et annet eksempel med at uber kopierer taxi-virksomheten. Unnskyld hvis det ikke ga noe mening.

Lenke til kommentar

For oppklaringens skyld:

 

Brendan Greene (aka PlayerUnknown) laget DayZ:Battle Royale i 2013. I 2014 ble han kontaktet av utvikleren bak H1Z1 for å hjelpe dem med å lage King of the Kill, som kom ut tidlig 2015. Deretter allierte Greene seg med Bluehole, som er utvikleren bak PUBG. Sjangeren startet altså med Brendan Greene.

 

Når det er sagt, så handler IKKE søksmålet om at Fortnite er et Battle Royale-spill. Problemet er, som flere har skrevet, at Epic games sin rolle i begge spillene har blitt ganske uklar. Epic eier UnrealEngine 4, som både PUBG og Fortnite er bygget på, og er samtidig utvikleren bak Fortnite. Epic games har vært involvert i PUBG hele veien for å utvikle tekniske løsninger til spillet, og nå bruker Epic games disse løsningene i sitt eget spill. I tillegg har de brukt PUBG-navnet i forbindelse med promoteringen av Fortnite. Dette er bakgrunnen for søksmålet.

 

https://www.rollingstone.com/glixel/news/meet-playerunknown-creator-of-the-battle-royale-genre-w475728

https://www.pcgamer.com/pubg-corp-has-filed-a-lawsuit-against-epic-games/

 

Les TotalBlackOut sin kommentar før dere poster noe.

 

Søksmålet handler IKKE om BR-sjangeren, men om UI og UE.

 

UE trenger å bli modifisert og tilpasset til hvert spillt som bruker det, noe epic selger som tjeneste. Tenk om epic lanserte pseudo-kopier av alle spill som de har hjulpet til med.

Endret av 12g
Lenke til kommentar

Å nei! Det dukker opp ett annet spill i sjangeren vi lanserte! KRISE!

 

Hva var det jeg nettopp skrev... det handler ikke om sjangeren, og pubg "lanserte" ikke sjangeren.

Endret av 12g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...