Zeph Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Eg gjekk desverre glipp av hwb-tilbudet, men det er berre snakk om 200kr da så pytt pytt. Eg har fryktelig lyst på ein Raptor, 2 også . Så har eg ikkje heilt forstått dette med Raid, har lest litt rundt, men aldri liksom sett ein god forklaring. Kva er Raid? Og forskjellen på Raid 1, 2, 3, 4. Gjekk tom for plass på dataen og har lyst på ein god OS harddisk. Kva er fordelen med å ha 2 Raptorer i raid? Og er det forskjell på å ha 2 raptorer o raid og 1 raptor og 1 80gbWD? Blei litt masse spørsmål dette, men men. Ein ting til, kva er forskjellen på 36 og 74 versjonen bortsett fra størrelsen da såklart. Med 2 36ere kan du ha dei i raid, men er det bedre enn 1 uten raid? Lenke til kommentar
hs Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 En god start vil være HW.nos guide om RAID Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Aha, den såg eg ikkje. Edit: For å sørge for optimal ytelse bør man alltid velge like raske disker. En 5400 og en 7200 rpm disk vil samlet bare jobbe som to 5400 rpm disker siden den raskeste disken stadig må vente på sistemann. Det samme gjelder størrelsen, settes f.eks. en 80 GB og en 120 GB i RAID 0 blir bare 160 GB tilgjengelig. jaja....da blir det ingen Raid på meg da, så det problemet vart løyst raskt. Nå var det å velge mellom 74 og 36 da. Endret 14. desember 2003 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Du kan vel kjøpe to 36 GB det blir rundt 70 GB i raid 0 Så kjører du stripe 16 og har Windows på RAID-et. Da får du et utrolig raskt system (bare et forslag altså). Edit: Men hovedkortet må støtte seriell ATA. Endret 14. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Men med 2 36 i raid 0, mister eg ikkje da store deler av plassen på de? Og burde eg bruke NTSF eller Fat32, eg ville lagt ntsf, men såg på ein erfaring at den laget mindre bråk på fat32. Eg har Asus A7N8X som støtter SATA viss ikkje eg har misforstått kraftig. Endret 14. desember 2003 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Men med 2 36 i raid 0, mister eg ikkje da store deler av plassen på de?Nei, det blir som en disk. Og burde eg bruke NTSF eller Fat32, eg ville lagt ntsf, men såg på ein erfaring at den laget mindre bråk på fat32.Velg NTFS hvis du er oppkoblet med andre, og er opptatt av sikkerhet.Velg FAT32 hvis du er usikker (gir rom for mer tabber). Raptor høres lite alikevel... uansett... Edit : Har du litt viftestøy så høres de ikke. Endret 14. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 viftestøy har eg ja, er ein thermaltake volcano 9 som durer i vei og 6 andre vifter. Men kva er forskjellen på ein Raptor 74 uten Raid med OS på og 2 36 i Raid 0 med OS? Lenke til kommentar
kyan Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Men med 2 36 i raid 0, mister eg ikkje da store deler av plassen på de?Nei, det blir som en disk. Og burde eg bruke NTSF eller Fat32, eg ville lagt ntsf, men såg på ein erfaring at den laget mindre bråk på fat32.Velg NTFS hvis du er oppkoblet med andre, og er opptatt av sikkerhet.Velg FAT32 hvis du er usikker (gir rom for mer tabber). Raptor høres lite alikevel... uansett... Edit : Har du litt viftestøy så høres de ikke. "Nei, det blir som en disk." Ja, det blir som EN disk når du setter 2 36-gig-disker i RAID 0, men den blir 2*36gb i størrelse. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Men med 2 36 i raid 0, mister eg ikkje da store deler av plassen på de?Nei, det blir som en disk. Og burde eg bruke NTSF eller Fat32, eg ville lagt ntsf, men såg på ein erfaring at den laget mindre bråk på fat32.Velg NTFS hvis du er oppkoblet med andre, og er opptatt av sikkerhet.Velg FAT32 hvis du er usikker (gir rom for mer tabber). Raptor høres lite alikevel... uansett... Edit : Har du litt viftestøy så høres de ikke. "Nei, det blir som en disk." Ja, det blir som EN disk når du setter 2 36-gig-disker i RAID 0, men den blir 2*36gb i størrelse. Det var det eg meinte, kor mange GB mister du? Og kva tener du på å ha 2 i Raid 0 i forhold til 1 uten raid. Endret 14. desember 2003 av zeph Lenke til kommentar
shahin Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 74GB versjonen er mye bedre. Orker ikke lete fram benchmarks og reviews for deg, det har du Google til. Men kort sagt lavere accesstid og høyere overføringshastighet. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Eg har Asus A7N8X som støtter SATA viss ikkje eg har misforstått kraftig. Ja, da har du kostet på et hovedkort som vil utnytte sATA RAID Hardisk som du har frå før bruker du til sikkerhetslagring. Sett den gjerne i et externt kabinett som du slår på bare når du skal lagre der. Forøvrig kan dette låses inn i safen når du er bortreist. Sjekk også at du fikk med to sett sATA-kabler ellers må du bestille en. (mener det følger to med ASUS). Edit: 74GB versjonen er mye bedre. Orker ikke lete fram benchmarks og reviews for deg, det har du Google til. Men kort sagt lavere accesstid og høyere overføringshastighet. Får ikke RAID da.....Uten å kjøpe to slike....Prisen.... (Gidder ikke å argu...er ikke selger) Edit igjen Og kva tener du på å ha 2 i Raid 0 i forhold til 1 uten raid.Nesten dobbel speed ...kun... Det er ikke venting i heletatt.....De som har det setter stor pris på det. (Gidder ikke å argu...er ikke selger) Å EDIT igjen Ja, det blir som EN disk når du setter 2 36-gig-disker i RAID 0, men den blir 2*36gb i størrelse. Det var det eg meinte, kor mange GB mister du? Jeg har 70,606 GB igjen netto på et sånnt RAID med 4 partisjoner. "Take it or leave it" Endret 15. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Eg har ein WD 80GB som eg har OS på nå og ein 30Gb som eg ikkje er heilt sikker på navnet på. Dette er korleis dei fungerer: Den på 30 har eg ein WinXP Pro versjon på som ein slags backup i tilfelle det nåverande OS begynner å surre eller eg skal formatere og flytte på saker og ting. Det ligger forøvrig ei Downloads mappe der med ørten program og litt forskjellg her og der. WD 80GB er delt i 2 med ca 40GB på kvar. Stasjon D har eg OS på og ein god del filmer og spill, den har 200MB igjen. Stasjon L har også eit OS (hadde OS på L: før, men det vart totalt messed og å skiftet eg. På L har eg også all musikken, spel, filmer og masse andre ting og tang, bla. DC++. Det eg vil er: Enten 1 Raptor 36Gb uten Raid eller 2 Raptor 36GB i Raid. Da har eg OS og programfiler på Raptoren og filmer, downloads, DC++, musikk osv på dei andre. Siden eg har så mange partijoner trur eg at eg kan få lagt det eg vil ha fra stasjon D og inn på L (filmer, program, musikk, spel), så formaterer eg D. Så tar eg alt fra L over t il D igjen slik at eg kan formatere L. Da får eg bort OS på de to stajonene og anna rask som ligger der. Eg har ingenting av spesiell vardi som er verdt å låse inn, de hddene på 30 og 80 skal brukes som lagringsplass for filmer, musikk osv osv...alt som ikkje har med OS og programmer å gjere. Den på 30GB trur eg skal få være i fred. Så var det dillemmaet da, ein eller to raptorer. PS: Eg er 99% sikker at det følgte med 2 Sata kabler Er 2*36GB i Raid 0 raskere enn 1*74 uten Raid? Det er nå bærre jul en gang i året, det e bærre lækkert, så det spørsm om eg kan spandere på meg enten 1 74gb eller 2 36ere, må bare finne ut kva som er den beste løsningen. Edit: Eg kjem sikker til å dele Raptor(ene) inn i 2-4 partisjoner. Endret 15. desember 2003 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Og kva tener du på å ha 2 i Raid 0 i forhold til 1 uten raid.Nesten dobbel speed ...kun... Det er ikke venting i heletatt.....De som har det setter stor pris på det. Datastrømmen som skal inn på disken blir delt opp (halvparten til kvar) slik at begge diskene jobber med å lagre på samme tid. Tilsvarende skjer ved lesing fra diskene. Det ligger altså halve datamengden på kvar. Derfor går det så fort. Endret 15. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
chil Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 hva er vitsen med å ha så forbanna raske disker, du kan da vente 10 min ekstra når du instalerer windows. kjøp heller en vanelig SerielAta disk eller IDE disk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 hva er vitsen med å ha så forbanna raske disker, du kan da vente 10 min ekstra når du instalerer windows. kjøp heller en vanelig SerielAta disk eller IDE disk går vel meir på generell databruk inne på maskina, installering av Windows bryr eg meg lite om tar 1 time eller 10 minutter. For øyeblikket haller det mot 1 stk Raptor 36gb uten Raid. Har nettop kjøpt iPod, så det begynner å tømmes på kontoen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 hva er vitsen med å ha så forbanna raske disker, du kan da vente 10 min ekstra når du instalerer windows. kjøp heller en vanelig SerielAta disk eller IDE disk Det er ikke bare ved installasjon at det går unna..hehe.. "Enhver sin smak sa mannen han kysset katta i ræva" Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg benyttet meg av det tilbudet som var og bestilte meg to stykk. Skal sette dem opp i RAID 0 når jeg får mulighet. Har enda ikke fått sjangs til å hente dem på posten, men satser på at det blir i dag eller i morgen Grunnen til å ha et slikt oppsett er av ren egeninteresse. Dersom vi hele tiden kun skulle ha kjøpt det vi strengt tatt har behov for så hadde samtlige databutikker i norge gått konkurs Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Men kva er forskjellen på ein Raptor 74 uten Raid med OS på og 2 36 i Raid 0 med OS? Jeg har nettopp oppgradert mitt system: To S-ATA Raptor 36GB i RAID0 som systemdisk (hovedkort med innebygd RAID-kontroller - Asus P4800E-delux). To WD 120GB m/8MB cache i RAID0 som data-disk (også den på den innebygde RAID-kontrolleren). Systemdiskene er utrolig raske og behagelig å jobbe med (70GB totalt i en partisjon). Aldri noe venting på disken, uansett hvor mange mapper som skal vises i Explorer, utpakking av store ZIP-filer, åpne AVI-filmer osv osv). Har en pagefile på systemdiskene og en på datadiskene... Datadiskene er litt tregere (litt større og litt tregere disker), men siden de står i RAID0 går det unna likevel! Kan definitivt anbefale å kjøre RAID på diskene - gir en følelse man rett og slett blir avhengig av! Vær oppmerksom på at søketiden vil gå opp, men det blir oppveiet av at sekvensiell lesing/skriving blir nesten dobbelt så raskt! A-ATA-diskene i RAID0 gir en burst-speed på teoretisk 300MB/s. Ikke så veldig langt unna i praksis heller (men burst eller ikke noe godt mål forsåvidt...). I vanlig bruk drar jeg ca 90MB/s på systemdiskene og 80MB/s på datadiskene (husker ikke helt hva Sisoft Sandra målte, kan måle en gang til dersom noen er interessert...) Lasse Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) da var eg tilbake på 2 36ere men eg rekner med at den på 30 og den på 80 passer dårlig i raid, så de for være om de er også har eg 2 Raptor 36gb i Raid 0 med OS og programfiler på. Eg driver masse med filbehandling, musikk, spill, filmer osv og til tider blir eg forbanna over at det går seint. Eg har tendenser til å putte OSet mitt full av dritt slik at eg må ta ein formatering etter eit par månader, så det hadde passet fint med 2 raptorer nå til jul. Edit: Hvordan er det med Primary, Secondary osv når du har S-ATA disker? Eg har 2 HDDer nå på primary trur eg og ein CD-RW og CD-Rom på den andre, blir de bare værende slik og at eg stiller det inn slik at det booter fra raptoren på Sata? Endret 15. desember 2003 av zeph Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 hva er vitsen med å ha så forbanna raske disker, du kan da vente 10 min ekstra når du instalerer windows. kjøp heller en vanelig SerielAta disk eller IDE disk Hvorfor ikke stille deg selv det samme spørsmålet, hvorfor har så forbanna raskt skjermkort? Og dette har med mer enn installasjon av Windows, den lave søketida til Raptor diskene merker du utvilsomt i oppstart av OS og programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå