Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Til dere som har hatt lumbago, hva gjorde dere for å bli kvitt den?

Gintoki

Anbefalte innlegg

Er 28 år å Har sitte med en lumbago som jeg føler har blitt værre og værre  sakte men sikkert de 10 siste ukene (går snart over til kronisk lumbago). Å alt legen har sagt var å proppe meg med smertestillende å vente på at det går over av seg selv.

Hva gjorde dere som har hatt det for å bli kvitt det? for kjenner det også i "lysken" eller innerst ved hofta ved magen som om jeg har hold i sittende stilling og er sårt og stivt i ryggen på morran og utover dagen. (kjenner det mest når jeg sitter eller bøyer meg forover, ikke så mye når jeg går)

Har lest at noen anbefaler naprapat, og en annen anbefalte en healer. Hva anbefaler dere som fungerte best for dere?

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det var lumbago (jeg var ikke hos legen så jeg fikk det aldri diagnostisert), men her for noen uker siden skulle jeg reise meg opp fra sittende stilling og plutselig smalt det i korsryggen og jeg gikk rett i bakken. Jeg kjente at muskulaturen bare låste seg helt der nede, og jeg hadde ikke nubbkjangs til å reise meg. Det jeg gjorde da var at jeg sto på kne og "presset i mot" muskulaturen til den ga seg nok til at jeg kunne bevege meg. Så krøp jeg ut på gulvet, snudde meg på ryggen og la meg med knokene hvilende under korsryggen, for å kna og presse muskulaturen til å slippe. Der lå jeg i noen minutter, til muskulaturen hadde sluppet nok til at jeg kunne reise meg.

Resten av dagen passet jeg på å holde ryggen i bevegelse og for alt i verden ikke la den stivne igjen, og i løpet av et par dager var jeg fin igjen.

Hvis du har gått i flere måneder så er nok din muskulatur ganske mye mer låst enn min. Fysioterapeut er nok det aller beste, men naprapat er nært nok fysioterapeut til at det kan funke det også. Healer er bortkastede penger.

Å vente til det går over av seg selv er kanskje det aller verste rådet jeg har hørt, og det sier jeg til tross for at jeg ikke er lege.

Lenke til kommentar

Lumbago betyr egentlig bare vondt i ryggen og er en ganske diffus diagnose. 

Smertestillende er ikke så dumt faktisk, det kan gjøre at muskulaturen slapper mer av, men smertestillende bør man ikke bruke for mye av. Det beste rådet er å være aktiv (i variert underlag, å gå tur i skogen kan f.eks. være et godt råd) og gjøre tøyningsøvelser. Styrke ryggen med styrketrening er også veldig bra. Jobbe med ergonomi er også viktig. Glem ikke å tenke ergonomi på skole/jobb:)

Når man er aktiv med kroppen, har rett kroppsholdning, gjør styrketrening og tøyer, er det gull verdt. Søk gjerne veiledning hos fysioterapeut eller ergoterapeut, de/vi er svært gode muskel/skjelettplager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...