Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan takle ubegrunnet negativitet/sjalusi i et forhold?

Anbefalte innlegg

Er dessverre en naturlig overtenker med all den uheldige lasten det innebærer. Jeg har mestret å ikke la denne usikkerheten gå utover dama (vært sammen i 4 måneder), men samtidig så gnager den meg opp innvendig. Går hun aleine på fest eller skal ut på tur så føler jeg meg ille til lags. I disse situasjonene føler jeg meg tilsidesatt og får vondt i hjertet. 

Jeg har et godt liv med mange venner og studier/jobb holder meg opptatt, men det hjelper faktisk ikke på selvfølelsen. Har jeg gått inn for å tenke på dama og hva hun holder på med så er det det jeg ender opp med å gjøre, uavhengig av om jeg er opptatt eller ikke. 

Den usikkerheten jeg føler er en blanding av tidvis lav selvtillit, frykt for utroskap (særdeles ubegrunnet) og at jeg er redd for å miste henne (også ubegrunnet). Hvordan kan jeg ta meg sammen og få kontroll på sinnet mitt? 

Anonymous poster hash: de95b...eac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn prosessen med å skrive ned tanker, prosessér dem, raffinér dem. Kjøp en bok, og/eller skriv på notisblokk på pc. Bli din egen psykolog.

Uansett om du har en personlighet som bryr deg veldig om andre, så kan det "motvirkes", eller snarere kanaliséres, til å utføre handlinger som viser at du bryr deg, i stedet for at energien blir brukt selvdestruktivt. Det er dét som er så positivt med pyskologi, fordi alt kan jobbes ut. Kanskje ikke alle, men i hvert fall veldig mange psykologiske problemer er egentlig bare jobb. Skriv og prosessér, helt til du begynner å se ting klarere. Ingen, ikke engang livspartneren, trenger å lese hva du skriver.

Lenke til kommentar

Først og fremst: snakk med dama. Grunnen til at du er sjalu er at du ikke aner hvorfor dama gidder å være med deg (satt på spissen), grunnet din lave selvsikkerhet og dårlige selvfølelse. Så mens du jobber med dette, for å virkelig skjønne med både hodet og hjertet hvorfor dama velger å være med deg (og dermed velger bort andre), kan hun hjelpe deg med å gi deg nok bekreftelse til at du føler deg tryggere.

Og så: dersom dama gikk fra deg i morra, hva er det som gjør at du fortsatt er en helt awesome person som folk ønsker å tilbringe tid sammen med? Det er dette du må finne ut av. Når du blir trygg på deg selv og står støtt på egne ben alene; da vil du kunne senke skuldrene og skjønne hvorfor dama di digger deg og har lyst til å være med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...