Gå til innhold

SAMLETEST: Adata XPG Gammix S11, Samsung 970 Evo og WD Black NVMe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva å teste oppstarts tider og ligdene? Selv har jeg også mest tro på samsung?

Men er de andre like god valg? Finnes det programvare med de andre ssd diskene for jeg vet intel og OCZ er dårlig på varme og programvare som gjør ssd diskene tregere over tid. Samsung har vel gratis kloneverktøy de andre hvis de har er vel Acronis® True Image

eldre versjon eller Paragon Migrate OS to SSD 4.0

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1 TB er ikke mye: Samsung 970 EVO 2TB

Bruker du slikt til video\gaming ser du fort den blir brukt opp. Hadde fint brukt opp noe slikt på virtualisering også. Problemet er prisen er for stiv at jeg må klare meg med 500 GB og 1 TB en stundt til. Skrivehastigheten er svak.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du slikt til video\gaming ser du fort den blir brukt opp. Hadde fint brukt opp noe slikt på virtualisering også. Problemet er prisen er for stiv at jeg må klare meg med 500 GB og 1 TB en stundt til. Skrivehastigheten er svak.

Det ville være veldig unødvendig sløsing å bruke SSD til å lagre videofiler. Video trives godt på harddisker. Hvis du driver med videoproduksjon kan du ha en prosjekt-SSD til det du klipper for stunden og flytte til harddiskbasert-DAS/NAS når du er ferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville være veldig unødvendig sløsing å bruke SSD til å lagre videofiler. Video trives godt på harddisker. Hvis du driver med videoproduksjon kan du ha en prosjekt-SSD til det du klipper for stunden og flytte til harddiskbasert-DAS/NAS når du er ferdig.

Tror jeg ville valgt en snurredisk eller en litt større men tregere SSD pga. pris. Ukomprimert video krever latterlig mye plass. Ville kanskje brukt mer penger på mer RAM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig så er dette ein test som verken er for gamere, nettbanksurfere, prosumere eller servere. Alle disse møkkadisker som får juling av Optane og 10 år gamle SSD'er. Eg fatter at ikkje fleire går for ein harddisk mellom 4-10TB med ein Optane som cache. For dei som ikkje har Kaby Lake eller nyare så finnes det programvare som f.eks http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/index.html

Lenke til kommentar

Som vanlig så er dette ein test som verken er for gamere, nettbanksurfere, prosumere eller servere. Alle disse møkkadisker som får juling av Optane og 10 år gamle SSD'er. Eg fatter at ikkje fleire går for ein harddisk mellom 4-10TB med ein Optane som cache. For dei som ikkje har Kaby Lake eller nyare så finnes det programvare som f.eks http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/index.html

Fordi det funker svørt dårlig. Jeg skal derimot vøre enig i at det ikke er nødvendig med NVME disker med mindre man har veldig spesefike oppgaver. Så fremt man har en SSD som makser ut SATA 6gb/s så er det lite å hente på å "oppgradere" til en nvme disk. Når det er er sakt så er det definitivt bruksområder, men de havner som regel utenfor hva flest folk foretar seg på en PC. Jeg merker for eksempel fint lite forkjell på min gamle Crucial m4 240gb disk og min Samsung 960 Evo 500gb NVME disk i daglig bruk. Den er nok kjappere, men jeg merker fint lite til det i bruk (antar jeg må ha et svært annet bruksmønster for å gjøre det).

Optane cache er derimot ikke et godt valg da det meste cache teknologi fungerer svært dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den cache teknologien fungerer veldig bra etter det eg har sett? https://www.pcworld.com/article/3191706/storage/optane-memory-review-why-you-may-want-intels-futuristic-cache-in-your-pc.html

Altså det er jo ikkje noko annerledes enn korleis operativsystemet bruker RAM til cache. Største forskjellen er når skal flushe, med RAM får du ikkje lov til å flushe, men med ein Optane så går det himla kjapt. Tester eg har utført så kan Optane 900P flushe heile 5000x fleire ganger i sekundet enn Samsung 960 Evo.

Alle SSD tester burde inneholde latency tall, spesielt kor lang tid det tar å flushe 4kb sekvensielt i 1 tråd. Disse testene fokuserer på sekvensiell ytelse, javell, ein AMD EPYC med nok RAM suser då fint avgårde med 200GB/s i lesehastighet.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Uuh, merker nå at prisene begynner å bli stramme på disse SSD-ene. Kr 4500 for en 1 Terabyte :confused:

Er ikke så lenge siden at 500 GB SSD lå og vaket rundt 10k kr. Så å klage nå som de er halve prisen eller enda litt mindre for det dobbelte, blir litt feil.

Greit nok at de kan ha gått litt opp i det siste pga at kryptominere spiser minne, og etterspørsel har presset priser opp, men det er småkroner til sammenligning.

?

Lenke til kommentar

Kjører en 960 evo på 512 GB selv, det er noe annet enn snurredisken jeg boota fra i fjor(jupp, jeg var såpass treig).

Imidlertid er det en ting som legger en bremse på festen, og det er at operativsystemet ikke klarer å bruke SSDer effektivt hvis man skal skrive veldig mange og veldig små filer.

I praksis så vil copymanager til windows kopiere en og en fil, heller enn å bare fylle opp bufferen med skriv operasjoner. Det betyr at ytelsen faller ned mot harddisk nivå. Veldig synd egentlig, kjenner jeg microsoft rett så vil de ikke utbedre problemet med det første.

Skriver du store filer, da er ytelsen helt fabelaktig. Da ser du de magiske 1500 MB i sekundet som avertert.

Lenke til kommentar

Nei, grunnen til at det går treigt med små filer er at kvar fil må flushes. På konsument SSD'er så er dette så treigt at det er nesten på harddisk nivå. Med Optane så går disse operasjonene forrykende kjapt. Som eg har sagt før, på 4kb sync write så er Optane 900p 5000x kjappere enn Samsung 960 Pro. Ja du leste riktig, heile 5000 ganger raskare.

Lenke til kommentar

Skulle forresten likt å se hvordan Corsair Force MP500 gjør det til sammenligning mot disse.

https://www.komplett.no/product/909175/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-force-mp500-480gb-m2-pcie-ssd?fromSearchOverlay=1&q=corsair+force+mp#

Inbiller meg at forskjellene i praksis er så små at en vanlig bruker ikke merker forskjell i vanlig bruk. Målbar, men i praksis uvesentlig forskjell.

Må nok over på spesielt intensive oppgaver før dette blir avgjørende på noen som hels måte, om de lever sånn nogenlunde opp til de tallene de skryter av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...