Gå til innhold

Jobb i butikk som vikar igjennom bemanning

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. 

Jeg har nå fått en liste jeg skal pugge for en jobb hos Rema 1000. Jobben er gjennom et bemanningsbyrå, så dermed har jeg fått beskjed om at det er kjempe viktig at jeg kan en del av disse kodene før jeg begynner, da det er veldig hektisk når jeg kommer på jobb, selv om jeg kommer til å få opplæring til å begynne med, da kjøpmennene er ganske strenge, i og med at jeg ikke kommer til å jobbe på samme butikk, men på flere forskjellige butikker over hele byen. Er altså en "ringevikar". 

Har dere noen råd til hvordan å pugge slike koder på en best mulig måte? Jeg har aldri vært særlig god til å pugge gloser eller noe som helst egentlig. Har klart å pugge enkelte, som nå sitter relativt godt, men jeg skal ifølge denne listen minst ha mer eller mindre styr på rundt 42 koder, som er de viktigste som blir brukt mest. 

Totalt er det vel over 70 koder på oversikten. 

Har dere noen gode måter å gjøre dette på? Så det jeg tenker er den mest effektive måten å huske dette på er å skape en relasjon mellom varen og tallet, dermed f.eks har jeg appelsin som er 700, greit, da skal jeg kombinere bilde og tallet slik at jeg har det i hukommelsen.  

Men er dog usikker på om dette er måten å gjøre det på. 

Takk for eventuelle svar.  :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trene, trene og trene enda mer.

Å skape en alfabetisk struktur i hodet ditt kan være en metode. Altså pugge inn hver kode fra vare A til Å.

En annen måte kan være å memorere papiret kodene står på som det er. Se på det så lenge du føler du trenger, snu det, og prøv å skriv så mange koder du kan til så mange varer du kan, på et annet papir. Gjenta til alt går flytende.

Det virker litt rart for meg da, at du ikke bare kan gå med denne papirlappen sammenfoldet i lomma. Tar jo 2 sekunder å brette den opp og sjekke. Men det har vel kanskje noe med at kunder og andre kan ta bilde av den og misbruke det, og den kan jo mistes, selv om det ville vært svært lite sannsynlig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det virker litt rart for meg da, at du ikke bare kan gå med denne papirlappen sammenfoldet i lomma. Tar jo 2 sekunder å brette den opp og sjekke. Men det har vel kanskje noe med at kunder og andre kan ta bilde av den og misbruke det, og den kan jo mistes, selv om det ville vært svært lite sannsynlig.

Hei. 

Nei, poenget er nok at det skal gå kjapt for kunden er i kassen, til kunden kan gå. Det å kunne memorer ihvertfall 2/3 av listen er ihvertfall viktig slik at jeg har litt kontroll, ellers så kan det være jeg gjør arbeidet tregt, og da går ikke køen unna. 

Ser ikke for meg noen måter kunder kan utnytte PLU koder, det ligger også tilgjengelig på nett om man leter litt. 

Se her f.eks, her er det en person som har lagt ut alle PLU kodene for grønt: https://quizlet.com/89276051/plu-rema-1000-flash-cards/

Lenke til kommentar

Taurean ga deg gode tips, men jeg kan komme med et par jeg også.

Hemmeligheten bak det å huske ting er å involvere så mange sanser som mulig.

Skriv ned tallene og tegn varene samtidig som du leser det opp høyt for deg selv.

Siden du på jobb skal taste inn disse tallene kan du jo bruke tastatur for å øve.

Få noen til å hjelpe deg. En person kan si høyt til deg hva de liksom skal kjøpe så taster du inn koden på et tastatur.

De virkelige ekspertene som kan memorisere hundrevis av tall bruker ofte en metode der de visualiserer hvert tall som en ting/dyr/person/situasjon osv.

Men de har nok brukt noen år på å lære seg den metoden, og du har ikke like lang tid så jeg tror forslagene mine over er enklere.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i butikk og forstår at alle kodene virker skremmende.

Du kan f. eks printe ut bilder av hver enkelt frukt og grønt og skrive koden på baksiden. Og så stokker du bildene i random rekkefølge og later som om du sitter i en kasse og kjører gjennom hver frukt/bilde og sier koden høyt til deg selv. Noe sånt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PLU koder ja. Lær deg de varene som det går mest av først. Folk kjøper jævlig mye banan (7011?), potet, druer, epler rød/grønn (normalt ett nummer fra hverandre) etc. Alt annet er enkelt å slå opp, og bakervarer ser jeg de stort sett har oversikt på v kassene.

Artig å se hvor late kjøpmennene har blitt, og hvor "bruk og kast" kassepersonellet har blitt.

Lenke til kommentar

Husker jeg kunne forkortelsene (tickere) for samtlige selskaper på Oslo børs og kunne gjengi fullt navn på alle selskapene ut ifra tickerne :p

Husker fortsatt veldig mange men det har kommet mange nye nå da.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

PLU koder ja. Lær deg de varene som det går mest av først. Folk kjøper jævlig mye banan (7011?), potet, druer, epler rød/grønn (normalt ett nummer fra hverandre) etc. Alt annet er enkelt å slå opp, og bakervarer ser jeg de stort sett har oversikt på v kassene.

Artig å se hvor late kjøpmennene har blitt, og hvor "bruk og kast" kassepersonellet har blitt.

Bananer er 710 (i pose er 702). :)

Og det at kjøpmennene bruker seg av bemanning er ikke så rart når vi har politikere på høyresiden som ønsker enda mer av midlertidige stillinger, da blir det alltid vanskeligere å finne fast jobb! 

Lenke til kommentar

Bananer er 710 (i pose er 702). :)

Og det at kjøpmennene bruker seg av bemanning er ikke så rart når vi har politikere på høyresiden som ønsker enda mer av midlertidige stillinger, da blir det alltid vanskeligere å finne fast jobb! 

Da har de drept det aller siste av ICA i Norge. Sukk.

Lenke til kommentar

Ulike butikker benytter vel ulike PLU-koder, tror kanskje kiwi har 7011 på banan. Vet i hvert fall at de ofte har 4 sifrede koder, mens på rema har det meste 3 siffer. Banan løsvekt er 710, prima-banan (pose) 702, økologisk 707 (også pose).

På butikken jeg jobber på har vi en liten lapp ved kassa. Fikk aldri noen beskjed om å måtte pugge de. Etter min erfaring så kommer kodene greit inn så fort du begynner å bruke de :) Men ja, ha en liten lapp med det aller vanligste (frukt først, så grønnsaker, så du vet hvor du skal se når du leter etter koder). Også lager du eventuelt ekstra lapper med grønt som er i sesong og kommer i tillegg til det vanlige sortimentet . 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Absolutt, men husk på at som innleid så må du prestere kanskje littegranne bedre da du enten får fortsette å jobbe eller ikke blir kontaktet igjen.. 

De er vist kjempe strenge på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...