Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Uavhengig journalist fengslet for livestream

34 stemmer

1. 1. Riktig å forby journalister å dekke pågående rettssaker?

• Ja
      7
    • Nei
      27
  2. 2. Fortjener grooming-skandalen i England mer oppmerksomhet?

• Ja
      19
    • Nei
      3
    • Hvilken grooming-skandale?
      12

Anbefalte innlegg

Deretter lurte de advokaten hans til å ikke komme og representere ham, og fortalte henne at Tommy ville slippes ut igjen innen neste fredag.

Mye påstander her. Hvor er kildene?

Du hører ham si “Please, George, get me a solicitor, I’m on a suspended sentence, you see.” på videoen fra arrestasjonen. Jeg følte vel ikke at det hørtes ut som han hadde noen egen advokat. Da ville han vel heller sagt: "George, call N. N. and let him/her know". Men dette vet jeg ingenting om.

Geir :)

Kilden er fra intervjuer fra øyevitner. I dette intervjuet forklarer "George", som du refererer til, hva som skjedde. Ca 9:30 inn i videoen. Jeg tok feil. Det virker som de fortalte advokaten at Tomme skulle bli løslatt samme dagen, ikke en uke senere. I virkeligheten kjørte de ham til et fengsel. Men først benektet politiet at de i det hele tatt hadde arrestert Tommy, hvilket enten kommer av hemmelighold eller total inkompetanse.

Er det flere ting dere lurer på, kan dere antageligvis nå lese detaljene i "påstandene" i mediene etter at omtaleforbudet ble opphevet, da det falt på sin egen urimelighet. Og manglende juridiske grunnlag.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å verifisere opplysninger som myndighetene har hemlighetsstemplet, fordi nettopp myndighetene er de som til syvende og sist må verifisere dem. En stor nyhetskanal som imidlertid omtaler de 13 månedene er blant annet Fox News.

Generelt sett har du vel at medier som heller mot venstre holder tyst, mens medier som heller mot høyre rapporterer om hendelsen. Mon tro hva det kommer av...

Jeg ser folk som Helge Lurås spekulerer om at denne saken vil være hemmeligstemplet til folk glemmer den, og at MSM uansett ikke kommer til å skrive om den. Vel, referatforbudet er som sagt alt opphevet, etter at nettopp pressen protesterte, og de skriver alt om den. Gitt at media som BBC og The Times er MSM, selvsagt.

The Times: Far-right provocateur Tommy Robinson jailed over court rant

BBC: Ex-EDL leader Tommy Robinson jailed at Leeds court

Daily mail: Revealed: How EDL founder Tommy Robinson was secretly jailed for 13 months after breaking contempt laws with Facebook Live video filmed outside court - in case that could not be reported for four days

De skriver om det i England, de har ikke noe annet alternativ. 

Spørsmålet er hvorfor norske medier er tyste. Ingen norske medier har skrevet om denne saken, men på forsiden til VG kan jeg lese om en russisk journalist med bare 20,000 treff på google, som har blitt skutt. 

Tommy Robinson har 89 millioner treff på google, han ble dømt til 13 måneder fengsel i en 5 minutter rettsak, mediene fikk referatforbud og det ble demonstrasjoner på gatene i London. Dette burde være en kjempesak, men norske medier vil heller rapportere om agurker enn denne saken. 

Her ser vi at norske medier er hovedsakelig interessert i å spre sin politiske agenda.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor norske medier er tyste. Ingen norske medier har skrevet om denne saken, men på forsiden til VG kan jeg lese om en russisk journalist med bare 20,000 treff på google, som har blitt skutt. 

Tommy Robinson har 89 millioner treff på google, han ble dømt til 13 måneder fengsel i en 5 minutter rettsak, mediene fikk referatforbud og det ble demonstrasjoner på gatene i London. Dette burde være en kjempesak, men norske medier vil heller rapportere om agurker enn denne saken. 

Her ser vi at norske medier er hovedsakelig interessert i å spre sin politiske agenda.

Det er enda godt at vi har de alternative mediene, og ikke er utelukkende avhengige av de "seriøse" mediene.

Det betyr ikke at de alternative mediene ikke er vel så ensporet. Men de er i det minste ikke like sykelig opptatt av sensur og makt. I alle fall inntil de selv vokser seg store og mektige.

Og nettopp derfor er det viktig at det alltid er rom for utfordere.

Dersom Tommy blir drept i fengsel kan denne saken skape svært store problemer i England. Og selv om de kanskje ikke tror det, taper mediene makt på å holde slike ting skjult fordi saken allerede er ute!

Dersom massemediene skulle beholdt litt av troverdigheten burde de rapportert om saker med slik oppmerksomhet og allmenn interesse med en gang de innså at slaget var tapt og katten var ute av sekken. At de fortsatt sitter på gjerde minner mer om fornektelse enn kontroll. Og ingen av delene gir rom for tillit og respekt blant leserne.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. Eventuelt har de fått munnkurv av staten. 

Norsk media skulle fått munnkurv av staten, om en britisk sak? Hvordan skulle dette ha skjedd? Hvordan ville staten gitt mediene denne beskjeden? Dessverre bare konspirasjonsteorier igjen fra deg.

Lenke til kommentar

Norsk media skulle fått munnkurv av staten, om en britisk sak? Hvordan skulle dette ha skjedd? Hvordan ville staten gitt mediene denne beskjeden? Dessverre bare konspirasjonsteorier igjen fra deg.

Hva tror du selv er forklaringen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å verifisere opplysninger som myndighetene har hemlighetsstemplet, fordi nettopp myndighetene er de som til syvende og sist må verifisere dem. En stor nyhetskanal som imidlertid omtaler de 13 månedene er blant annet Fox News.

Generelt sett har du vel at medier som heller mot venstre holder tyst, mens medier som heller mot høyre rapporterer om hendelsen. Mon tro hva det kommer av...

Jeg ser folk som Helge Lurås spekulerer om at denne saken vil være hemmeligstemplet til folk glemmer den, og at MSM uansett ikke kommer til å skrive om den. Vel, referatforbudet er som sagt alt opphevet, etter at nettopp pressen protesterte, og de skriver alt om den. Gitt at media som BBC og The Times er MSM, selvsagt.

The Times: Far-right provocateur Tommy Robinson jailed over court rant

BBC: Ex-EDL leader Tommy Robinson jailed at Leeds court

Daily mail: Revealed: How EDL founder Tommy Robinson was secretly jailed for 13 months after breaking contempt laws with Facebook Live video filmed outside court - in case that could not be reported for four days

VG: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J142B7/demonstrasjoner-etter-at-tidligere-ytre-hoeyre-leder-ble-arrestert-i-storbritannia

Nei, dette er ikke en kjempesak. Enhver som gidder å sette seg inn i saken ser at det mest interessante er hvor mye høyre-ekstreme forsøker å hause opp saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

VG: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J142B7/demonstrasjoner-etter-at-tidligere-ytre-hoeyre-leder-ble-arrestert-i-storbritannia

Nei, dette er ikke en kjempesak. Enhver som gidder å sette seg inn i saken ser at det mest interessante er hvor mye høyre-ekstreme forsøker å hause opp saken.

Ta en titt på publiseringsdatoen og ta en titt på publiseringsdatoene for artikkelene rundt den. Jeg så på VG da den ble publisert, men jeg kunne ikke se den fordi de begravde den. Hvorfor skrive en artikkel og så begrave den. Og hvorfor tok dem så lang tid å skrive dette, virker som om de valgte å skrive artikkelen etter at Resett skrev sin artikkel.

At dette ikke er en sak er selvfølgelig tull, det er ikke hvem som helst som har 89 millioner treff på Google. Det er ikke vanlig at masse aviser trekker tilbake sine artikkeler på grunn av referatforbud. Det er ikke vanlig at arrestasjoner fører til demonstrasjoner fra høyrevridde i UK. Det er ikke vanlig at en rettssak varer 5 minutter. Det er ikke vanlig at rapportering fra en rettssak kan føre til 13 måneder fengsel og selve reaksjonen til høyresiden har høy nyhetsverdi.

• Liker 4
Lenke til kommentar

VG: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J142B7/demonstrasjoner-etter-at-tidligere-ytre-hoeyre-leder-ble-arrestert-i-storbritannia

Ta en titt på publiseringsdatoen og ta en titt på publiseringsdatoene for artikkelene rundt den. Jeg så på VG da den ble publisert, men jeg kunne ikke se den fordi de begravde den. Hvorfor skrive en artikkel og så begrave den. Og hvorfor tok dem så lang tid å skrive dette, virker som om de valgte å skrive artikkelen etter at Resett skrev sin artikkel.

At dette ikke er en sak er selvfølgelig tull, det er ikke hvem som helst som har 89 millioner treff på Google. Det er ikke vanlig at masse aviser trekker tilbake sine artikkeler på grunn av referatforbud. Det er ikke vanlig at arrestasjoner fører til demonstrasjoner fra høyrevridde i UK. Det er ikke vanlig at en rettssak varer 5 minutter. Det er ikke vanlig at rapportering fra en rettssak kan føre til 13 måneder fengsel og selve reaksjonen til høyresiden har høy nyhetsverdi.

Jeg så datoen. Men jeg er godt vant med at norske medier henger et godt stykke bak i internasjonale nyheter, så det er ikke noe jeg reagerer på. Sikkert en veldig viktig sak for deg, for min del ...  :sleep:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så datoen. Men jeg er godt vant med at norske medier henger et godt stykke bak i internasjonale nyheter, så det er ikke noe jeg reagerer på. Sikkert en veldig viktig sak for deg, for min del ...  :sleep:

VG henger ikke 12 timer bak internasjonale aviser og spesielt ikke 8 timer bak Resett, det er bare en unnskylding du skriver. Da de publiserte artikkelen om Tommy Robinson, så var det en artikkel om Arkadij Babtsjenko på forsiden til VG, mens denne artikkelen hadde havnet langt nede. VG var raskere enn de fleste internasjonale aviser til å skrive om Arkadij Babtsjenko, og svært få nordmenn vet hvem han er. 

Og ja det er en viktig sak for meg. Det handler ikke om meninger, fordi jeg har ikke samme meninger som Tommy Robinson. Årsaken er at jeg mener 13 måneder fengsel for rapportering er helt feil, at referatforbudet var helt feil, at ingen bør bli dømt samme dag i en 5 minutters rettsak. Jeg tenker også litt på sikkerheten hans i fengslet, fordi det er mange som ønsker å drepe han.

Jeg tror de fleste nordmenn ville vært enig med meg her, men du bryr deg kanskje ikke om hvordan rettstaten vår skal fungere?

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva tror du selv er forklaringen?

Jeg spurte deg. Din påstand.

Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke en kjempesak.

Ville du sagt det samme om det var Gilbert som ble fengslet?

Til tross for svært få ressurser gjør Resett en bedre jobb og er raskere ute med  nyheter enn mediakjempen VG. Helt utrolig. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke en kjempesak.

Ville du sagt det samme om det var Gilbert som ble fengslet?

Som i denne saken, det er avhengig av kontekst. Hva han blir fengslet for f.eks. 

Men til sammenligning, her er noe jeg mener er en stor sak som burde fått bedre plass i media: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gPGBeL/saudi-arabia-gaar-etter-kvinneforkjempere-tines-naere-venninne-eman-fengslet

Den kom sent, hadde en banal vinkling i tittelen, og er vanskelig å finne. Kan sikkert finne på noe konspiratorisk om hvorfor det er slik, men inkompentanse eller manglende interesse fungerer bedre som forklaring for min del.

At Saudi-Arabia fengsler folk som uttrykker seg politisk er ikke noen nyhet, men nå skjer det i stor skala, og samtidig som MBS er på sjarmoffensiv i Vesten og selger et budskap om at han skal modernisere landet. Norske aviser har tidligere skrevet om kvinner som har begynt å kjøre bil som noe positivt, så de bør følge opp når det slår andre veien. Hadde også forventet litt mer støy fra feministbevegelsen, men det har vært forbausende stille.

Lenke til kommentar

Klart han blir fengslet for å dekke en sak der pedofile innvandrere står i sentrum av saken. Både rettsapparatet og det venstrevridde media ser jo helst at saken blir håndtert i det stille, for å ikke kaste et negativt lys over sine nye landsmenn.

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forrakt for retten = rapportere om pedofile innvandrere. En sak myndighetene fortsatt ville ignorert hadde det ikke vært for alternativ media som blant annet Tommy er med på å formidle.

Endret av geita_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...