vede Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 I min enebolig har jeg følgende oppsett av nettverk. Lyse fiber inn til hjemmesentral. Har skrudd av WIFI på hjemmesentral da den er elendig. Har koblet hjemmsentral inn i en switch. På samme switch har jeg koblet 2 Asus routere som står for wifi leveransen i huset. Ellers har jeg også 2 stasjonære pc'er tilkoblet denne switchen. Da jeg i vinter bygget kjellerstue ble printer(en Canon MG5450) og PC flyttet ned. Etter dette har jeg ikke kunnet printe fra min stasjonær PC. Printer er koblet til samme router men ingen treff på min PC. Hvordan skal jeg få PC og printer til å finne hverandre på mitt nettverk? Printeren har ikke uttak for kablet nettverk. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Finner du printeren hvis du logger inn på router? Det er også mulig å koble til printer med USB på Asus-routere. Lenke til kommentar
vede Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 Finner du printeren hvis du logger inn på router? Det er også mulig å koble til printer med USB på Asus-routere. Har ikke prøvd, men ikke problem å printe fra feks. Iphone når jeg er tilkoblet samme router. Printer og router står ikke i samme rom. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Først må du finne ut hvordan PC-en "vet hvor printeren er". Altså hvilken port den bruker. Hvis du trenger hjlp til dette må du si hvilket operativsystem du har. Mac? Windows? Jeg tror at printeren har fått en ny IP, så da må du finne ut hvilken IP printeren din har. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Slett printeren du har lagret på PC, for å så søke etter ny.. Om du ikke finner noen, så velger du manuelt IP-adressen til skriveren. Personlig bruker jeg alltids å sette manuell adresse på alle statiske enheter, skrivere og lignende, og da utenfor DHCP tildelte adresser for å unngå krasj.. Det at du finner skriveren din på din iPhone forteller iallefall at den er på det trådløse nettet og det er ingen grunn til å feilsøke i den retningen iallefall (Så sant skriveren er på det samme trådløse nett) Endret 30. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Zylo Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Jeg hadde problemer med å få kobling mellom pc og en canon printer gjennom wifi for ikke så lenge siden, da var det driveren til printeren som måtte oppdateres. Vet ikke om det er ditt problem men er muligens verdt å sjekke på pcen du ønsker å printe fra. Lenke til kommentar
vede Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Da har jeg endelig tatt meg tid til litt feilsøking og prøving i godværet. Sitter med Windows 10. Har fjernet skriveren fra innstillingene i Windows. Har funnet IP adressen til skriveren og prøvd å legge til denne manuelt men får opp et nytt vindu om "Tilleggsinformasjon om port nødvendig. Enheten finnes ikke på nettverket" Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan fant du IP-en til skriveren? Den har sikkert endret seg siden sist. https://support.usa.canon.com/kb/index?page=content&id=ART162091&cat=SMALL_OFFICE_HOME_OFFICE_PRINTERS&actp=LISTEn guide jeg fant på en canon printer for å sette statisk IP. Gjør det, og velg en IP. Lenke til kommentar
vede Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Fant det i innstillingene til printeren. Men skal teste å sette statisk IP nå. EDIT: Satt opp statisk IP, men kom til samme vindu i windows oppsettet. Endret 4. juni 2018 av vede Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 I min enebolig har jeg følgende oppsett av nettverk. Lyse fiber inn til hjemmesentral. Har skrudd av WIFI på hjemmesentral da den er elendig. Har koblet hjemmsentral inn i en switch. På samme switch har jeg koblet 2 Asus routere som står for wifi leveransen i huset. Ellers har jeg også 2 stasjonære pc'er tilkoblet denne switchen. Da jeg i vinter bygget kjellerstue ble printer(en Canon MG5450) og PC flyttet ned. Etter dette har jeg ikke kunnet printe fra min stasjonær PC. Printer er koblet til samme router men ingen treff på min PC. Hvordan skal jeg få PC og printer til å finne hverandre på mitt nettverk? Printeren har ikke uttak for kablet nettverk. Står disse asus routerne som accesspunkt eller som routere? Dersom de er konfigurert som routere vil ikke enheter bak router 1 uten videre se enheter bak router 2, så dersom printer er på router 2 og pc på router 1 kan det forklare hvorfor du ikke finner printeren lenger. Lenke til kommentar
vede Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Står disse asus routerne som accesspunkt eller som routere? Dersom de er konfigurert som routere vil ikke enheter bak router 1 uten videre se enheter bak router 2, så dersom printer er på router 2 og pc på router 1 kan det forklare hvorfor du ikke finner printeren lenger. Har prøvd å koble til printeren på begge routere. De står som routere ja. Vet ikke hvilken router PC er på da den er koblet med kabel direkte til switch. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan har du egnetlig konfiigurert og koblet dette opp? Hvilken IP har/hadde printeren og hva med PC-en? Lenke til kommentar
vede Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 Alt er koblet sammen i samme switch. Begge routere er også koblet i switchen. Printer hadde 192.168.1. ett eller annet. Nå tok jeg 55 på slutten bare for å prøve noe. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Sett printeren til DHCP, sjekk at den får IP, og sjekk hvilken router som har gitt den IP. Sett en reservering på IP til printeren på den aktuelle routeren. Restart printer, sjekk at den får samme IP. Ping printerens IP fra de enhetene som skal benytte den. Sjekk gjerne med traceroute / pathping at trafikken routes dit den skal. PS. Det er en fordel at kun 1 router står som "Router" og DHCP server. PPS. Det er godt mulig at din iPhone finner printeren via Bonjour, ikke via IP adressen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå