Dragen Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Ganske sikker på at fastleger ikke kan tilføre gebyr for betaling, da de allerede får dette dekt av staten. Purregebyr er noe annet enn fakturagebyr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Her https://helsedirektoratet.no/nyheter/leger-kan-ikke-kreve-gebyr-for-kortbetaling-eller-sms-tjenester stårdet: "Dersom pasienten ønsker å motta faktura, kan det avkreves et fakturagebyr. Fakturagebyret skal ikke overstige kostnadene ved faktureringen." Jeg oppfatter ut fra dette, og øvrig tekst på lenken, at det ikke skal være gebyr på betalinger utført med kort, men at det kan være gebyr på faktura. Ut fra dette ville jeg akseptert å betale fakturagebyret. I dette tilfellet er situasjonen annerledes, da "pasienten" har betalt med kort ved avslutning av legebesøket. Det ser ut til at legekontoret har ført på ekstra kostnader i etterkant, dette kan være for prøver, resepter eller annet, og at dette har generert en faktura. I dette tilfellet hadde jeg troppet opp på legekontoret, forlangt å få betale beløpet (uten gebyr) med kort, og bedt dem stoppe kravet fra Melin. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Ut fra dette ville jeg akseptert å betale fakturagebyret. Hvordan får du det til at 58 kroner ikke overstiger kostnadene ved å generere og sende en epost? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Med de automatiske maskinene de nå har, så er det ikke noen utgift ved å skrive ut en faktura. Derfor kan de ikke ta gebyr. 1 Lenke til kommentar
Ivan S Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Eck! Ikke verdt tiden, dessverre. Si ifra hva du finner ut ved å ikke betale Endret 3. juni 2018 av Ivan Skodje Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Ut fra dette ville jeg akseptert å betale fakturagebyret. Hvordan får du det til at 58 kroner ikke overstiger kostnadene ved å generere og sende en epost? Dette med hvordan gebyret beregnes er ikke noe jeg henger meg opp i, de kan de gjøre som mener at dette er meningfylt bruk av egen tid. Det er ikke bare å sende en epost, men grunnlaget for denne skal opprettes i et økonomisystem, og totalt går det noe tid til dette. Jeg sier at for meg ville et gebyr for en faktura på 58 kr være å oppfatte som rimelig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Men det gjør det jo ikke, hvis man sender til [email protected], og den adressen faktisk eies av Espen Askeladd, og Per Karlsen aldri har hørt om den. Det er hele problemet. Derimot, har du oppgitt en postadresse i folkeregisteret, er den postadressen knyttet til akkurat DEG, uansett om den kun er en postboks-adresse. Brevene sendt til den adressen, selv om den bare er et husnummer, er faktisk til akkurat DIN adresse. Om personen påstår at det ikke kom frem, er det veldig usannsynlig. Dette er en forskjell som, etter min mening, gjør det feil å påstå at det er det samme å ikke lese eposten som å ikke åpne brevene sine (med mindre du har gitt noen eposten din). Hvis man sender til [email protected], og påkravet ikke kommer frem til Per Karlsen, så er det ikke fremmet noe lovlig påkrav. Hvis man sender til [email protected], og påkravet kommer frem til Per Karlsen, så er det fremmet et lovlig påkrav. Dette er virkelig ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Men det gjør det jo ikke, hvis man sender til [email protected], og den adressen faktisk eies av Espen Askeladd, og Per Karlsen aldri har hørt om den. Det er hele problemet. Derimot, har du oppgitt en postadresse i folkeregisteret, er den postadressen knyttet til akkurat DEG, uansett om den kun er en postboks-adresse. Brevene sendt til den adressen, selv om den bare er et husnummer, er faktisk til akkurat DIN adresse. Om personen påstår at det ikke kom frem, er det veldig usannsynlig. Dette er en forskjell som, etter min mening, gjør det feil å påstå at det er det samme å ikke lese eposten som å ikke åpne brevene sine (med mindre du har gitt noen eposten din). Hvis man sender til [email protected], og påkravet ikke kommer frem til Per Karlsen, så er det ikke fremmet noe lovlig påkrav. Hvis man sender til [email protected], og påkravet kommer frem til Per Karlsen, så er det fremmet et lovlig påkrav. Dette er virkelig ikke så vanskelig. I tillegg så har neppe legekontoret funnet adressen ved å spille lotto med epost-adresser. Ett eller annet sted har noen oppgitt den til legekontoret. Kanskje via sånn timebestillings-app? Står mye rart med liten skrift. Uansett, 58,- for epostfaktura er ett ran, mener jeg. Da får de heller kalle det for ett kreditgebyr, for det er der risikoen og evt. tap ligger... Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2018 Her https://helsedirektoratet.no/nyheter/leger-kan-ikke-kreve-gebyr-for-kortbetaling-eller-sms-tjenester stårdet: "Dersom pasienten ønsker å motta faktura, kan det avkreves et fakturagebyr. Fakturagebyret skal ikke overstige kostnadene ved faktureringen." Jeg oppfatter ut fra dette, og øvrig tekst på lenken, at det ikke skal være gebyr på betalinger utført med kort, men at det kan være gebyr på faktura. Ut fra dette ville jeg akseptert å betale fakturagebyret. I dette tilfellet er situasjonen annerledes, da "pasienten" har betalt med kort ved avslutning av legebesøket. Det ser ut til at legekontoret har ført på ekstra kostnader i etterkant, dette kan være for prøver, resepter eller annet, og at dette har generert en faktura. I dette tilfellet hadde jeg troppet opp på legekontoret, forlangt å få betale beløpet (uten gebyr) med kort, og bedt dem stoppe kravet fra Melin. I og med at jeg ikke fikk noe på beskjed på forhånd om det som er fakturert kommer jeg til å bestride kravet i sin helhet. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 I dette tilfellet hadde jeg troppet opp på legekontoret, forlangt å få betale beløpet (uten gebyr) med kort, og bedt dem stoppe kravet fra Melin. I og med at jeg ikke fikk noe på beskjed på forhånd om det som er fakturert kommer jeg til å bestride kravet i sin helhet. Hvis du hadde fått telefon fra legekontoret om at du har noe du må gjøre opp for. Hadde du gjort som Zanta, eller hadde du sagt; send en faktura? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) I og med at jeg ikke fikk noe på beskjed på forhånd om det som er fakturert kommer jeg til å bestride kravet i sin helhet. Prisene for fastleger er faste, også for vanlige tillegg som prøver etc: http://legeforeningen.no/PageFiles/329269/Prisliste_takstplakat%20fastlege%202017-2018.pdf Du har ikke sagt noe om hva dette tillegget gjelder, men dersom du har tatt prøver etc, i tillegg til konsultasjonen, burde du reagert på at kun betaling for konsultasjonen lå i systemet, og ventet til dette var lagt inn før du betalte. Endret 31. mai 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg er veldig uenig! Mange prøver legene tar er uten kostnad. Det er etter min mening ikke naturlig at en pasient trenger å ha prislisten til legeforeningen i hodet. Så lenge prisen kan oppfattes som rimelig kan da ikke pasienten lastes. Betalingskravet som kommer på automaten må oppfattes som endelig. /Ole Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Fastlegen har ingen plikt til å ta disse tilleggene. Oppgjørshensynet taler for at når pasienten ber om å få betale, enten det skjer til maskin eller person, så skal pasienten presenteres for alt. Hvis maskinen ikke er programmert til å vise "regningen er ikke ferdig" er ikke det et problem pasienten bør lastes for. 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 I dette tilfellet hadde jeg troppet opp på legekontoret, forlangt å få betale beløpet (uten gebyr) med kort, og bedt dem stoppe kravet fra Melin. I og med at jeg ikke fikk noe på beskjed på forhånd om det som er fakturert kommer jeg til å bestride kravet i sin helhet. Hvis du hadde fått telefon fra legekontoret om at du har noe du må gjøre opp for. Hadde du gjort som Zanta, eller hadde du sagt; send en faktura? Gitt at dette var kostnader jeg ble opplyst om på forhånd og som de glemte å føre opp på sluttbetalingen på bankterminalen hadde jeg krevd å få tilsendt en faktura uten fakturagebyr. Om jeg ikke ble opplyst om denne ekstrakostnaden på forhånd vil jeg bare avvist kravet. Bestiller jeg en legetime vet jeg hva dette vil koste, om legen ønsker å gjøre noe mer enn dette forventer jeg å bli opplyst om ekstrakostnaden på forhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå