Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2018: Samfunnsfaglig Engelsk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Har tenkt mye på dette, og tenker spesielt på MeToo-skandalene fra i fjor høst. I og med at eksamensoppgavene blir laget på høsten, er dette et mulig tema.

 

Vi har jobbet mye med 5 paragraph-essay, men jeg liker ikke skriveformen i utgangspunktet.

 

Hva tenker du? Hva kan tema være? Hva jobber du med frem mot eksamen på torsdag?

 

 

Hilsen

Heidi :)

Endret av heidi99
Lenke til kommentar

Hei! Har tenkt mye på dette, og tenker spesielt på MeToo-skandalene fra i fjor høst. I og med at eksamensoppgavene blir laget på høsten, er dette et mulig tema.

 

Vi har jobbet mye med 5 paragraph-essay, men jeg liker ikke skriveformen i utgangspunktet.

 

Hva tenker du? Hva kan tema være? Hva jobber du med frem mot eksamen på torsdag?

 

 

Hilsen

Heidi :)

Aldri skjønt 5 paragraph essay. Helt utrolig unødvendig ettersom det er en fullt ut kunstig form som kun brukes innen skolen. Tror nok det er mest for at lærerene ikke gidder å rette så lange tekster. Jeg tror som regel ikke det pleier komme 5 paragraph essay på eksamen, men det er vel mulig. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg der. Læreren vår mener at det er den «eneste riktige» formen for struktur når man skal skrive oppgaver på eksamen. Er derfor litt skeptisk på å prøve å skrive på en annen måte, men i fjor (på internasjonal engelsk eksamen) fulgte jeg den ikke til punkt og prikke, men skrev heller slik jeg mente ville være best. Det viste seg å være en smart idé, fordi jeg var én av to som fikk høyest karakter i klassen. Godt mulig at de andre hadde bommet på oppgavene, men dog..

Lenke til kommentar

Er svært usikker på hvordan oppgavene kommer til å bli! Har arbeidet mye med Trump og Brexit, men er så lei av å skrive om dette, haha! Tenker i utgangspunktet at Trump, MeToo, Brexit, Kina og Nord-Korea kan være tenkelige temaer?

 

Lurer også veldig på hvordan dere arbeider frem mot eksamen i morgen? Selv leser jeg bare igjennom eldre tekster og tilbakemeldingene jeg har fått på disse! Syns det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg burde forberede meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det, folkens?

Synes det gikk helt ok, oppgavene var egentlig ganske greie i år. Vet likevel aldri med sensorene da, regner uansett med at jeg går ned en eller to karakterer fra standpunkt. 

 

Men er det flere enn meg som føler at det blir litt knapt med tid når man skal svare på to kortsvarsoppgaver? Skjønner ikke helt hvorfor de valgte å beholde endringene fra én til to kortsvarsoppgaver, når sensorene stadig har kommet med tilbakemeldinger om at det ser ut til at elever bruker for mye tid på de to kortsvarsoppgavene i stedet for langsvar. 

Lenke til kommentar

 

Hvordan gikk det, folkens?

Synes det gikk helt ok, oppgavene var egentlig ganske greie i år. Vet likevel aldri med sensorene da, regner uansett med at jeg går ned en eller to karakterer fra standpunkt.

 

Men er det flere enn meg som føler at det blir litt knapt med tid når man skal svare på to kortsvarsoppgaver? Skjønner ikke helt hvorfor de valgte å beholde endringene fra én til to kortsvarsoppgaver, når sensorene stadig har kommet med tilbakemeldinger om at det ser ut til at elever bruker for mye tid på de to kortsvarsoppgavene i stedet for langsvar.

Ja, enig. Jeg synes egentlig oppgavene var litt vanskelige da, men det er kanskje fordi vi har hatt så innmari mye om US politics, men ikke så mye UK politics, men dog. Ja, reagerte på det jeg og. Det er altfor liten tid, og iallfall når alle oppgavene var «drøfteoppgaver».

Lenke til kommentar

Hva svarte dere på 1b? Tror jeg bomma helt..

Den med «Britain’s youth»? Var kanskje litt for krass på den oppgava og litt kritisk til de som hadde laget den, for jeg forstod virkelig ikke hva de mente med den oppgava. Gikk inn på linken til undersøkelsen på nett, og fant ut at undersøkelsen var besvart av 2001 kandidater i aldergruppen 16-64 år. Videre sto det på figur 1 at de som så mest negativt på fremtiden var de som var i den laveste «klassen» i Storbritannia, spesielt de som var mellom 25 og 44 år. Synes hele oppgava generelt var dårlig formulert og misvisende, så det skrev jeg, heh. Tok også med eksempler fra undersøkelsesrapporten på nett for å vise til fakta. Så får vi se hvordan det går. Kan gå begge veier. Kanskje ikke så smart, for min del, å være kritisk til alt mulig, men på den oppgaveformuleringa blei jeg litt irritert..:)

Endret av heidi99
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Korleis gjekk det med folk? Veit mange i klassa mi gjekk ned frå 5 til 3, men kan vere dei bomma på ei eller fleire oppgåve for alt eg veit. Dei sa at sensor var kjempestreng, men eg veit alle i samme klasse får samme sensor, og det gjekk bra med meg...

 

Uansett har eg høyrt at sensuren bruka å vere kjempestreng, so håpar det har gått bra med alle

Endret av Bad Wolf
Lenke til kommentar

Korleis gjekk det med folk? Veit mange i klassa mi gjekk ned frå 5 til 3, men kan vere dei bomma på ei eller fleire oppgåve for alt eg veit. Dei sa at sensor var kjempestreng, men eg veit alle i samme klasse får samme sensor, og det gjekk bra med meg...

 

Uansett har eg høyrt at sensuren bruka å vere kjempestreng, so håpar det har gått bra med alle

Fikk 6 til standpunkt, og 5 til eksamen. Hadde forventet å gå ned til 4 eller 3, med tanke på hvor strenge sensorene pleier å være, så jeg er veldig fornøyd med resultatet. Tror dessverre det er ganske normalt å gå ned fra 5 til 3 på eksamen i samfunnsfaglig engelsk  :mellow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...