Gå til innhold

Ville du huset en migrant?

17 stemmer

1. 1. Ville du huset en migrant?

• Ja
      4
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

Nei, du kan fint være motstander av tortur uten å gi penger til det.

Enig. Men da kan du vel også være en forkjemper for flyktninger uten å måtte omlegge levesituasjonen og huse en hel familie ut av egen lommebok. Jeg tror mange Rødt-velgere mener at de gjør en god innsats ved å bare betale skattene sine, og donere penger til veldedighet. Ikke at de trenger å fø en gjeng med folk de aldri har møtt, og trolig ikke kan snakke med.

I best case scenario så kan du se på det som vår helhetlige likegyldighet til flyktninger, og at vi alle skulle vært villige til å kunne ofre litt av vår luksus for noen i nød. Men da er vi tilbake til dette med de andre tingene, slik som kreft, tortur, krig, fattigdom og kriminalitet. Vi må gjøre vår del, spesielt de som er flinkere til snakke men svært dårlige til å handle.

Jeg mener at din standard er urimelig, og jeg mistenker at du vet dette selv, men ønsker å provosere. Vi kan ikke alle bli martyrer.

Jeg synes man bør gå foran som et godt eksempel og gjøre alt som står i ens makt før en krever at andre skal gjøre noe. Jeg synes ikke det er et urimelig krav. Det som er urimelig er i grunn å forvente at andre skal betale for det du selv ønsker, det være seg flyktninger eller andre ting. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt urimelig. Nå vet jeg ikke så mye om deg, men om vi forestiller at det mest politisk engasjerte du gjør er å opprette avstemninger i Oppslagstavlen, så er du like mye en del av den passive hykleren som de du prøver å demonisere.

Hva med å bruke en 5-sifret sum av din egen lønn før du begynner å kreve at andre gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: Hvem er det som forlanger at du må huse migranter? Sist jeg sjekket så forlanget den sosialistiske fløyen en bredere asylordning, og jeg har aldri hørt en antydning til at de ikke vil betale skatt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

De forlanger at jeg betaler for det. Tror du det er gratis å ta imot dem?

Det er vanlig folkeskikk at når man inviterer gjester så betaler man for gjestenes opphold selv. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hva har dette med husing av migranter å gjøre? De vil at kollektivet skal ta større ansvar, og du svarer mot at de skal ta en usaklig stor byrde selv istedet, og kaller de for hyklere fordi de ikke er i stand til å tåle et 100x økonomisk, og flerfolding mange ganger sosialt trykk på livet sitt?

Du har lov til å være motstander mot skatter og asylordningen, men logikken din er helt håpløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva har dette med husing av migranter å gjøre? De vil at kollektivet skal ta større ansvar, og du svarer mot at de skal ta en usaklig stor byrde selv istedet, og kaller de for hyklere fordi de ikke er i stand til å tåle et 100x økonomisk, og flerfolding mange ganger sosialt trykk på livet sitt?

Du har lov til å være motstander mot skatter og asylordningen, men logikken din er helt håpløs.

Hvis jeg ønsker jeg en iphone til 10 000 kroner, er du ikke enig i at jeg bør betale det jeg klarer selv før jeg går og henter penger av deg?

Hvis de mener at migranter er "sosialt trykk" så får de slutte å stemme Rødt. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dine frynsegoder er ikke et samfunnsproblem som må løses kollektivt, og nei det stilles ikke krav til at du selv må leve opp til din egen politiske ideologi for å kunne ha en politisk mening, på samme måte som at du ikke må kjøre under fartsgrensa for å kunne ønske lavere fartsgrenser, gi mat og penger til de uføretrygdede for å kunne støtte uføretrygd, eller betale din egen sykehusregning for å ønske avvikling av gratis offentlige helsetjenester.

Når du stemmer på et parti som ønsker å utvide asylordningen, så er det nettopp dette du støtter, ikke å gjøre hjemmet ditt til en heidundrande bazaar. Om du ikke tåler å leve i et kollektivt samfunn med demokratiske beslutninger så tror jeg ikke du har så mye annet valg enn å flytte til f.eks. Somalia, ironisk nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dine frynsegoder er ikke et samfunnsproblem som må løses kollektivt

Det er ikke innvandring heller. De kan flytte inn hos frivillige eller de kan leie eller kjøpe en egen bolig. Og har de ikke penger til det så får de finne seg et billigere land å bo i. Det er ingen menneskerett å bo i Norge. 

Vi blir ikke enige, så let's agree to disagree and move on. 

Endret av VRK18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en som stemmer på Rødt og ikke vil ta imot migranter i sitt eget hjem er en hykler. Er du da en hykler om du f.eks. er en motstander av tortur og menneskerettighetsbrudd, men ikke donerer 5000-10000 av lønna di til dette? Betyr dette at du egentlig ikke er en motstander av tortur?

Nei, du kan fint være motstander av tortur uten å gi penger til det. 

sigh,  skammer meg for å være norsk siden jeg deler statsborgerskap med deg.

Endret av depaderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...