Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Eksamen Matematikk R2 Vår 2018


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant ingen andre tråder angående matteeksamen for R2 denne våren. Eksamen ble gjennomført i dag. Tenkte vi kunne dele tanker angående prøven på denne tråden. 

 

Hvordan føler dere at dere gikk? Personlig syns jeg det gikk ganske bra, og jeg håper løsninngsforslaget snart blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger et løsningsforslag her: https://matematikk.net/side/R2_2018_v%C3%A5r_L%C3%98SNING

 

Tipper den var vanskeligere enn i fjor? Jeg, som lærer, syns hvertfall den var mer interessant rent matematisk.

 

Hei! Eg lurer på om kor mykje rett ein må ha for å få 6er på eksamen. Dersom ein fekk meget dårlig tid på den siste oppgåva på del 2(4), og ikkje gjorde den så bra (får sikkert 1 av 4 poeng på den), men alt anna er riktig, kan eg fremdeles få 6er? Eller viser eg at eg ikkje behersker induksjon så bra, og dermed får 5?

Lenke til kommentar

 

Ligger et løsningsforslag her: https://matematikk.net/side/R2_2018_v%C3%A5r_L%C3%98SNING

 

Tipper den var vanskeligere enn i fjor? Jeg, som lærer, syns hvertfall den var mer interessant rent matematisk.

 

Hei! Eg lurer på om kor mykje rett ein må ha for å få 6er på eksamen. Dersom ein fekk meget dårlig tid på den siste oppgåva på del 2(4), og ikkje gjorde den så bra (får sikkert 1 av 4 poeng på den), men alt anna er riktig, kan eg fremdeles få 6er? Eller viser eg at eg ikkje behersker induksjon så bra, og dermed får 5?

 

 

I sensorveiledningen står det at følgende antall poeng gir følgende karakterer (kan endre seg etter forhåndssensuren):

 

12 poeng - karakter 2 (20%)

24 poeng - karakter 3 (40%)

35 poeng - karakter 4 (58%)

45 poeng - karakter 5 (75%)

56 poeng - karakter 6 (93%)

 

Du kan få 6 selv om du har under 56 poeng, hvis helhetsinntrykket er bra eller du viser spesiell kunnskap i enkelte deler av besvarelsen. 

Endret av Seigmann99
Lenke til kommentar

For min del følte jeg oppgavene på Del 1 og de tre første på Del 2 var greie. Derimot syns jeg den siste oppgava på Del 2 var veldig spesiell. Brukte ganske lang tid på den, men fikk aldri løst den på noen god måte. Har gjort mange induksjonsoppgaver tidligere, men har aldri vært borti en liknende oppgave. Jeg har dessuten gjort alle eksamensheftene fra og med 2012 i forberedelsene, og induksjonsoppgavene i disse har vært forholdsvis enkle. Noen andre som også slet med oppgave 4 på Del 2?

Lenke til kommentar

For min del følte jeg oppgavene på Del 1 og de tre første på Del 2 var greie. Derimot syns jeg den siste oppgava på Del 2 var veldig spesiell. Brukte ganske lang tid på den, men fikk aldri løst den på noen god måte. Har gjort mange induksjonsoppgaver tidligere, men har aldri vært borti en liknende oppgave. Jeg har dessuten gjort alle eksamensheftene fra og med 2012 i forberedelsene, og induksjonsoppgavene i disse har vært forholdsvis enkle. Noen andre som også slet med oppgave 4 på Del 2?

 

Jeg slet også litt med oppgave 4 på del 2. Begynte på denne da det var igjen 20 minutter, og det var bare så vidt jeg klarte å levere den. Slik jeg forsto den, hadde P1 = 1 prikk. P2 hadde 5 prikker, P3 hadde 12 prikker, P4 hadde 22 prikker... Det var altså en økning med 1, 4, 7, 10, altså en aritmetisk rekke hvor d = 3. Slik tolket jeg den, men er overhodet ikke sikker på om det var riktig selv.

Lenke til kommentar

 

Ligger et løsningsforslag her: https://matematikk.net/side/R2_2018_vår_LØSNING

 

Tipper den var vanskeligere enn i fjor? Jeg, som lærer, syns hvertfall den var mer interessant rent matematisk.

 

Hei! Eg lurer på om kor mykje rett ein må ha for å få 6er på eksamen. Dersom ein fekk meget dårlig tid på den siste oppgåva på del 2(4), og ikkje gjorde den så bra (får sikkert 1 av 4 poeng på den), men alt anna er riktig, kan eg fremdeles få 6er? Eller viser eg at eg ikkje behersker induksjon så bra, og dermed får 5?

 

Andre har vel besvart dette greit, men for å legge til mine to cent:

 

Min mening er at du skal vise at du ser nyansene i det du gjør. Det er mye småplukk som ikke tas opp så ofte i timen, men som likevel eksisterer, og som kan gi "ekstrapoeng" på helhetsinntrykket. Om noen oppgaver faller svært vanskelig ut for mesteparten av kullet vil det også være et pluss å ha fått til noen vanskeligheter her. Da er det med ett mer rom for å se gjennom fingrene med slurvefeil andre steder - nettopp fordi du har vist at du er mer kompetent i faget enn slurvefeilene tilsier.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...