Gå til innhold

Utdanningstips?

Anbefalte innlegg

Hey!

Har sendt inn søknad gjennom samordna og sitter bare igjen med å velge riktig prioritering på ønskene mine nå fram mot 1.juli. 

Men jeg er litt usikker på hva jeg bør velge som 1.valg og kunne gjerne trengt litt innspill fra andre her inne. 

Ettersom jeg alltid har vært usikker på yrkesvalg og ikke har hatt et klart mål har jeg selvfølgelig en rekke ønsker, men har fokusert mest på helsesektoren. Ønskene mine nå er ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid og økonomi og administrasjon. 

For hver av valgene føler jeg det følger med visse punkt som gjør at jeg tviler, f.eks. mye negativt omkring arbeidssituasjonen innen fysioterapi, og litt av det samme for ergoterapi. Vet at det vil bli et litt større behov for ergoterapeuter etter hvert, men føler fortsatt at det er et litt usikkert valg. Jeg har ikke råd til å stå arbeidsledig etter endt studium. 

Mulig siden jeg er mann at dette vil spille litt i min favør, men ikke sikkert dette er nok. Etter å ha gjort en del research og snakket med noen andre som er fysioterapeut har jeg også funnet ut at jobben innebærer mye mer trening og veiledning gjennom treningsøvelser osv enn jeg først antok. Dette blir litt negativt for min del som egentlig ikke er noe særlig interessert i typisk treningssenter-opplegg og egentlig mer interessert i direkte behandling, biologi, anatomi osv. 

Økonomi og administrasjon har jeg tatt med fordi det virker som et veldig ålreit og generelt studium egentlig. Det virker som noe de fleste kan trives med og gjøre det greit innen selv om de er usikker på hva de vil bli. Noe av teorien virker også litt interessant, men det bekymrer meg når folk sier at vi vil få altfor mange økonomer fram mot 2030 og folk klager allerede på vanskeligheter med å få jobb. 

Vet ikke om dette gjelder mest for storbyene eller om det også gjelder for mindre kommuner (som er der jeg gjerne vil jobbe)? Er det slik at man kan få arbeid etter bachelor som økonom, eller er man nesten nødt til å ta master?

Hvis noen har studert økonomi tidligere, kan dere si litt om hvordan mattebyrden er på studiet? Har selv kun erfaring fra 2PY matte på vgs hvor jeg havnet på 4 og lurer på om jeg vil slite mye for å komme meg gjennom studiet og de emnene jeg trenger for å kunne bli regnskapsfører?

Merker også at kjønnsbalansen på øk&ad taler litt for det valget fremfor de andre, ettersom jeg tror jeg vil trives best på en arbeidsplass hvor det er en miks av både menn og kvinner og hvor man får litt kollegiale forhold, og det virker som at de andre valgene jeg har oppført innen helse er svært dominert av kvinner. 

Takk til den som gidder å lese og legge igjen et svar :)

Endret av Mekanius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomi og administrasjon har jeg tatt med fordi det virker som et veldig ålreit og generelt studium egentlig. Det virker som noe de fleste kan trives med og gjøre det greit innen selv om de er usikker på hva de vil bli. Noe av teorien virker også litt interessant, men det bekymrer meg når folk sier at vi vil få altfor mange økonomer fram mot 2030 og folk klager allerede på vanskeligheter med å få jobb. 

Vet ikke om dette gjelder mest for storbyene eller om det også gjelder for mindre kommuner (som er der jeg gjerne vil jobbe)? Er det slik at man kan få arbeid etter bachelor som økonom, eller er man nesten nødt til å ta master?

Ikke mitt spesialområde, men det er ganske mange som tar master i økonomi og administrasjon hvert eneste år, og de med bachelor vil nok definitivt stille bak i køen. Et mulig unntak kan være for de med spesialisering innen regnskap og revisjon. Her kan det kanskje være noe enklere å skaffe seg jobb, men for andre spesialiseringer ville jeg definitivt anbefalt en master.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...